رسته‌ها
یک قدم به جلو، دو قدم به عقب
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 36 رای
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 36 رای
کتاب «یک قدم به جلو، دو قدم به عقب (بحران در حزب ما)» (که تحت عنوان «یک گام به پیش، دو گام به پس» نیز به چاپ رسیده) را ولادیمیر ایلیچ لنین طی چند ماه بررسی دقیق صورتجلسات و قطعنامه های کنگره دوم حزب سوسیال دمکرات کارگری روسیه که در جنوری 1904 چاپ شد، سخنرانیهای هر نماینده، گروهبندی های سیاسی موجود در کنگره، و همچنین پس از بررسی اسناد کمیته مرکزی و شورای حزب تهیه کرد. این کتاب لنین در ماه می سال 1904 از چاپ خارج شد.
لنین در این اثر به اپورتونیزم منشویکها در مسائل سازمانی ضربه درهم شکننده‌ای زد. اهمیت عظیم تاریخی کتاب مقدم بر همه در آنست که لنین در آن ضمن بسط و تکامل بیشر آموزش مارکسیزم دربارهء حزب، اصول سازمانی حزب انقلابی پرولتری را تنظیم کرد؛ و برای نخستین بار در تاریخ مارکسیزم، اپورتونیزم سازمانی را مورد انتقاد همه جانبه قرار داد و خطر خاص کاستن از اهمیت سازمان را برای جنبش کارگری نشان داد.
این کتاب باعث حملات خشماگین از جانب منشویکها شد. پلخانف از کمیته مرکزی خواست از کتاب لنین دوری گزیند و آشتی‌طلبان در کمیته مرکزی کوشیدند از چاپ و انتشار آن جلوگیری نمایند.
«انتشارات محسن» از افغانستان کار دیجتال سازی و پخش آن را نموده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
314
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
waterfall96
waterfall96
1393/03/16

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی یک قدم به جلو، دو قدم به عقب

تعداد دیدگاه‌ها:
2
درود بر نویسنده خوش فکر و اندیشمند این کتاب
با سلام و عرض احترام
در این شرایط و احوال ایران و بخصوص دنیا از استقبال دوستان از این نوع کتب که بیشتر موضوع آن نیز درباره مبارزات حزبی وسیاسی یکقرن
قبل می باشد قابل تقدیر است لذا خواهشمنداست از این نوع کتب باز هم تهیه فرمائید
این کتاب بیشترین دریافتی را دارا می باشد
یک قدم به جلو، دو قدم به عقب
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک