رسته‌ها
حافظ و موسیقی
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 51 رای
نویسنده:
درباره:
حافظ
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 51 رای
شعر حافظ هنر است و هنر در هر زمان و از جانب هرکس می تواند تفاسیر و برداشت های متفاوت داشته باشد. برداشت های متفاوت موسیقی شناسانه از مفاهیم کاربردی حافظ، که با لایه های چندگانه ایهام و استعاره و کنایه همراهند، همین حالت را دارد. موضوع شعر حافظ با موضوعات زیبایی شناسانه موسیقی ایرانی تداخل پیدا کرده و با توضیح تاریخ و فلسفه و فلسفه تاریخ آمیخته شده.
مفهوم موسیقی، گاه از جبرسرنوشت، گاه از پادزهرشادیانه زندگی، گاه از رخدادهای حیرت آور تاریخ و گاه هم همراه ساقی از "سر اختران کهن و سیر ماه نو" سخن می گوید. هراندازه کاربرد واژگان و مفاهیم موسیقایی در دیوان حافظ کم باشد یا زیاد، این مقوله بارسنگینی از فلسفه اندیشه حافظ را به خود اختصاص داده است. با این حال، اگر بخواهیم نگاه حافظ به مطرب و موسیقی را دریابیم، باید بطور استثنایی برداشت حافظ از جبر و اختیار در تاریخ و فلسفه زندگی و سرنوشت آدمی را از نظر دور نداریم، زیرا شناخت موسیقی یکی از مفاهیم عمده در مباحث حافظ شناسی است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
306
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
khar tu khar
khar tu khar
1393/03/08

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی حافظ و موسیقی

تعداد دیدگاه‌ها:
2
روان شاد حسینعلی ملاح یکی از موسیقی دانان و موسیقی شناسان بزرگ کشورما بودند . کتاب های زیادی درموسیقی نوشته اند . درموسیقی شعر استاد شفیعی کدکنی کتاب گران سنگ موسیقی شعر را نوشته اند . کتاب ایشان البته از نگاه یک ادیب است و کتاب استاد دکتر حسینعلی ملاح از نگاه یک موسیقی دان و اهل موسیقی . یادش به خیروروانش شاد . ممنون ازکتاب های خوبی که برای دانلود می گذارید
حافظ و موسیقی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک