رسته‌ها
مصنفات شیعه - جلد 1
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 40 رای
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 40 رای
ب‍ه‌اه‍ت‍م‍ام‌: م‍ح‍م‍دآص‍ف‌ ف‍ک‍رت‌

مصنفات شیعه - جلد 2:
http://ketabnak.com/comment.php?dlid=58751

مصنفات شیعه - جلد 3:
http://ketabnak.com/comment.php?dlid=58762

مصنفات شیعه - جلد 4:
http://ketabnak.com/comment.php?dlid=58764
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
599
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
khar tu khar
khar tu khar
1393/03/18
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی مصنفات شیعه - جلد 1

تعداد دیدگاه‌ها:
6
سلام این کتاب که توسط مرحوم محمدمحسن آقابزرگ تهرانی نوشته شده فقط به گرد اوری کتابهای که توسط اشخاص در مذهب شیعه نوشته شده می پردازد اسم کتابها رو ذکر کرده
ادرکنی بحق لطفک الخفی
خضرت شیخ آقا بزرگ تهرانی (اعلی الله مقامه‏)‏ صاحب مصنفات مستطاب " الذریعه الی تصانیف الشیعه " و " طبقات اعلام شیعه " در سال ۱۲۹۳ قمری (۱۲۵۰ شمسی‏)‏ در تهران در یک خانواده اهل فقاهت ، تهجد ، زهد و تقوا بدنیا آمد .
برای تحصیل علوم دینی و معارف اهلبیت به نجف و سامرا مشرف شد .
آن بزرگوار تألیف کتاب ۲۶ جلدی الذریعه را در شهر مقدس سامرا شروع کرد که در آن به معرفی تألیفات علما و نویسندگان شیعه در طول ۱۴ قرن تاریخ اسلام پرداخته است.
این کتاب مستطاب و بسیار ارزشمند مستدرک عظیمی دارد که اثر محقق و کتابشناس بزرگ معاصر مرحوم سید عبدالعزیز طباطبایی است .
این کتاب عظیم در کنار دیگر آثار گرانبها و عظیم شیعه مانند " الغدیر " از عنایات و الطاف جلیه ی حضرت باری تعالی و صاحب امر‏(‏عج ) است .
به فرموده استاد محمدرضا حکیمی : الغدیر می گوید حق با علی ‏(‏ع) است .
و الذریعه می گوید : فرهنگ پهناور اسلام در گرو شیعه ی علی (ع) است .
و بیان الفرقان می گوید : معارف حقه و علوم الهیه در نزد علی (ع) و اولاد اوست .
سرانجام آن عالم ربانی و زاهد صمدانی پس از ۱۰۰ سال عمر با برکت و مجاهده و تذهیب نفس در سال ۱۳۸۹ قمری (۱۳۴۶ ) روی در نقاب خاک کشید و در شهر مقدس نجف در جوار قطب عالم امکان و امام زاهدان و سالکان دفن گردید.
یا علی
[quote='minootab']من نمیدونم چطور از این کتاب استفاده کنم
اسم کتاب و نویسنده هست ولی به موضوع کتاب های ذکر شده اشاره نشده پس کاربرد این کتاب چیه ؟کسی هست راهنمایی کنه؟[/quote]
دوست گرامی ! اطلاعاتی در این زمینه :
شیخ آقا بزرگ تهرانی نیز از علمای آگاه دین بود در پی یک اظهار نظر غیر منصفانه از طرف حاجی خلیفه، نویسنده دائرة‌المعارف کشف الظنون که در آن، شیعه را به نداشتن کتاب‏های سودمند متهم کرده و آنان را طفیلی دیگر مذاهب خوانده بود و همچنین جرجی زیدان (1914. م) مورخ و نویسنده نامدار مسیحی که معتقد بود شیعه در دنیا هیچ طرفداری ندارد، در مقام پاسخگویی برآمد و 29 جلد کتاب ارزشمند الذریعه الی تصانیف الشیعه را که فهرستی بر تألیفات شیعیان بود، تألیف کرد.
آقا بزرگ تهرانی تدوین بزرگترین دائرة المعارف کتابشناسی شیعه « الذریعة الی تصانیف الشیعه » را در دست گرفت و برای تخصیص اهتمام در این تالیف سال ها در مدرسه علمی سامرا گوشه نشینی اختیار نمود.
از مدت ها پیش در بین علاقمندان بود که این کتاب را به فارسی ترجمه کنند و جناب محمد آصف فکرت خود را موظف به اهتمام در این امر دید.
الذریعة إلی تصانیف الشیعة دائرةالمعارف کتابشناسی بزرگی در ۲۶ جلد(و البته با احتساب جلد نهم که خود 4 جلد است مجموعا 29 جلد) است که به همت علامه شیخ آقابزرگ تهرانی فراهم آمده‌است.
این اثر، به عنوان منبع دسته اول، در زمینه شناخت میراث مکتوب شیعه در قرون متمادی، تا دوره زندگانی مؤلف، شناخته می‌شود و بر اساس الفبایی عنوان اثر، به شرح حال نویسندگان و معرفی نسخ خطی آثار آنان می‌پردازد.الذریعه با ۱۱۵۵۴ صفحه ۵۵۰۹۵ کتاب و رساله را شناسایی کرده‌است
در اين کتاب، خواننده با بيش از 50 هزار کتاب شيعي که در طول قرون متمادي به زبانهاي عربي، فارسي، ترکي، اردو و گجراتي، تأليف يافته است، آشنا مي شود.
کتاب مصنفات شیعه ، ترجمه ای از کتاب « الذریعة الی تصانیف الشیعه » است که آثار و مصنفات شیعه را به صورت فرهنگ الفبایی تالیف کرده است.
من نمیدونم چطور از این کتاب استفاده کنم
اسم کتاب و نویسنده هست ولی به موضوع کتاب های ذکر شده اشاره نشده پس کاربرد این کتاب چیه ؟کسی هست راهنمایی کنه؟
آقازاده دیگه شون هم خدمات زیادی ارائه دادند .
من جمله کتاب گلدزیهر رو ترجمه کردند.
http://ketabnak.com/comment.php?dlid=53883
آقابزرگ تهرانی بزرگ ‏مرد جهان علم و فقاهت. او و فرزند نامدارش زنده ‏یاد «احمد منزوی» دو کتاب ‏شناس و فهرست ‏نویس بزرگ ایران‏ند.
مصنفات شیعه - جلد 1
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک