رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.

افسون حلقه: نقد و بررسی عرفان حلقه

افسون حلقه: نقد و بررسی عرفان حلقه
امتیاز دهید
5 / 3.3
با 37 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 3.3
با 37 رای
چکیده کتاب: عرفان حلقه یا عرفان کیهانی، از جمله مکاتب معنویت‌گرای نوظهور یا عرفان‌های کاذب است که در دهه هشتاد، فعالیت خود را در کشور آغاز نمود و رو به گسترش گذاشت. عرفان حلقه، علی رغم اسلامی و ایرانی شمردن خود، از جهان‌شناسی، خداشناسی، انسان‌شناسی و معرفت‌شناسی متفاوتی سخن می‌گوید و نوعی درمان با نام «فرادرمانی» به عنوان شیوه درمانی جامع و درمان‌کننده همه بیماری‌ها معرفی می‌کند.
افسون حلقه با رویکرد توصیفی- تحلیلی، شالوده‌های عرفان کیهانی را می‌کاود و به نقد آنها می‌پردازد. کتاب در دو بخش، سامان یافته است: در بخش نخست به عنوان کلیات مناسب با موضوع، درباره عرفان، درمان، رابطه عرفان و درمان، و تفاوت‌های عرفان کیهانی با عرفان اسلامی سخن گفته شده است. در بخش دوم، تعدادی از اصول اساسنامه عرفان کیهانی که در کتابی با نام «عرفان کیهانی» چاپ شده، بررسی و نقد می‌شود. در این نوشته، بیش از هشتاد نقد بر عرفان کیهانی ایراد شده است. ابهام شعور کیهانی، کرامت‌گرایی رهبر عرفان حلقه، جایگاه والا برای شیطان، تضاد درونی، تقابل با معیارهای عقلانی، باطن‌گرایی، تفسیر نادرست آیات قرآن، تناقض با آیات قرآن، فروکاستن ادیان بویژه دین اسلام، دین‌سازی و التقاط، از جمله انحرافات و نقدهای وارد بر عرفان حلقه است. از نگاه کتاب، عرفان حلقه به شکل التقاطی، آیین‌های هندی و چینی و آموزه‌های اسلامی و نظریه‌های غربی را با یکدیگر آمیخته و از زبان عرفان و تصوف اسلامی برای بیان مقصود خود بهره می‌برد. فرادرمانی، عنصر افسون‌گر این مکتب التقاطی است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
u11121314
u11121314
1392/12/25

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی افسون حلقه: نقد و بررسی عرفان حلقه

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
افسون حلقه: نقد و بررسی عرفان حلقه
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک