رسته‌ها

سفرنامه از خراسان تا بختیاری : قسمت 2

سفرنامه از خراسان تا بختیاری : قسمت 2
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 51 رای
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 51 رای
یکی از سفرنامه هایی که به ایران و آداب و رسوم و سیاست و اقتصاد و اجتماع و فرهنگ آن می پردازد. سفرنامه ای است که هانری رنه دالمانیِ فرانسوی آن را نگاشته است،و انتشارات امیر کبیر همراه با عکس ها و تصاویر تاریخی فراوان دست به انتشار آن در بیش از 1000 صفحه زده است.
"سفرنامه از خراسان تا بختیارى" ترجمه‏ اى از سفرنامه هانرى رنه دالمانى است که به فارسى ترجمه شده است. این سفرنامه؛ مشتمل بر طرز زندگى، آداب و رسوم، اوضاع ادارى، اجتماعى، اقتصادى، فلاحتى و صنایع ایران از زمان قدیم تا پایان سلطنت قاجاریه به همراه تصاویر مى‏باشد. در سال 1333 ش سفرنامه دالمانى توسط صنعتى‏ زاده کرمانى از اروپا به ایران آورده شد و ابراهیم رمضانى مدیر کتابفروشى ابن‏ سینا آن را خریدارى نمود و براى ترجمه در اختیار على محمد فره وشى، متخلص به مترجم همایون گذاشت. ایشان بعد از دو سال آن را به فارسى برگرداند.
هانری رنه دالمانی سیاح فرانسوی است که با توجه به علاقه خود به وسایل عتیقه چندین بار به مشرق زمین سفر کرد و در هر سفر بر مجموعه خود افزود. او در سال 1907 میلادی از سوی وزارت فرهنگ فرانسه مامور تحقیق در خصوص آثار باستانی ایران شد و پیش از سفر با حاج علی قلی خان سردار اسعد که در پاریس بود قرار گذاشت تا به منطقه بختیاری نیز سفر کند. حاصل این سفر او کتابی است قطور تحت عنوان سفرنامه از خراسان تا بختیاری با توضیحات مفصل در خصوص آداب و آیین و آثار باستانی هر منطقه.

مؤلف، کتاب خود را به  ٢۴ فصل تقسیم نموده و هر فصل را به قسمت‏هاى مختلف مجزا کرده است.
در فصل اول به اوضاع جغرافیایى و اجتماعى ایران پرداخته،
در فصول دوم، سوم به اوضاع کشاورزى، بازرگانى و صنعت اشاره کرده است.
مسائل مربوط به تعلیم و تربیت، دفاع ملى، دین و مذهب، تفریحات و سرگرمى‏هاى مردم ایران را در فصل چهارم آورده است.
فصل پنجم را به آداب و رسوم مختلف ایرانیان در آن روزگار اختصاص داده و بدین ترتیب، جلد اول را به پایان رسانده است.

جلد دوم با فصل ششم آغاز مى‏شود که در ابتداء آن به مسائل زنان ایرانى پرداخته و در هفتمین فصل به بخش دیگرى از مسائل صنعت در ایران اشاره کرده است.

دالمانى در سومین جلد کتاب خود، از سفرهایش به شهرهاى عشق‏ آباد، مشهد، نیشابور، سبزوار، شاهرود و تهران سخن مى‏گوید.

در چهارمین جلد، مسیر وى از تهران تا قم و سپس اصفهان شرح داده شده و در دو فصل به صورت مبسوطى به ناحیه اصفهان پرداخته است. آن‏گاه به شرح جریان سفر خود از اصفهان به سمت ایل بختیارى مى‏پردازد که از مهم‏ترین بخش‏هاى کتاب محسوب مى‏شود. پس از آن مجدداً به اصفهان مراجعت مى‏کند که باز هم آن چه را که دیده یا شنیده به رشته تحریر درآورده و تصاویر زیبایى را نیز در این مسیر تهیه کرده است. دالمانى سپس قصد عزیمت به تهران مى‏کند که در این مسیر از شهرهاى کاشان، قم و رى عبور مى‏کند. زمانى که او به تهران وارد مى‏شود، ژوئن ?1910? مصادف با آغاز سلطنت محمدعلى شاه و حوادث گسترده سیاسى و انقلابى آن روزگار است.

هانرى رنه دالمانى در آخرین قسمت سفر خود از تهران به سمت قزوین، رشت و انزلى مى‏رود و از طریق دریاى مازندران و بادکوبه خود را به اروپا مى‏رساند.

* بنا به گفته نسخه شناسان این مجموعه از نظر ظرافت زیبایى، چاپ مطلوب، گراورها، عکس‏هاى رنگى و کاغذ ضخیمى که دارد در زمان خود از نفیس‏ترین کتاب‏ها بوده است.


** کتاب به دلیل حجم بالا در دو قسمت آپلود شده است.اسکن کتاب به دلیل قدیمی بودنش در بعضی جاها خوردگی هایی دارد،اما کتاب و تصاویر در مجموع خواناست.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
664
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
poorfar
poorfar
1392/10/02

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی سفرنامه از خراسان تا بختیاری : قسمت 2

تعداد دیدگاه‌ها:
2
آیا جوانمردانی درمیان شما خوبانِ اسکن کننده یافت می‌شوند که مجموعه «سفرنامه شاردن» را اسکن کنند؟
خداوند خیر دنیا و آخرت را نصیب شما نیکمردان پاک‌نهاد بگرداناد
الهی آمین
سفرنامه از خراسان تا بختیاری : قسمت 2
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک