رسته‌ها
برگزیده مشترک یاقوت حموی
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 38 رای
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 38 رای
254 صفحه

کتاب «مشترک» یاقوت حموی از تألیف‌هایی است که بخش عمده آن مربوط به ایران دوران اسلامی و برخی از بخش‌های آن نیز درباره دیگر کشورهای هم‌مذهب ملت ایران است. این کتاب برحسب حروف تهجی تنظیم شده و هر حرف به نام کتاب و در ذیل هر کتاب باب‌هایی درباره شهرهای ایران و برخی دانشمندان آن است. یاقوت نام «مشترک» را از این‌رو بر این کتاب نهاده که در ذیل هر کتاب (حرف) همه شهرهایی که از نظر لفظ مشترک‌اند ولی هر کدام در سرزمین خاصی است بیاورد و آنگاه پس از بیان خصوصیت‌های هر شهر، منسوبان بدان را از عالمان و محدثان و مفسران و شاعران یاد می‌کند. زنده‌یاد پروین گنابادی در این کتاب تنها شهرهای ایران آن زمان و دانشمندان منسوب به آنها را برگزیده و در حاشیه شهرهای هم‌نام آنها را که در بیرون از مرزهای ایران آن روزگار است، به ایجاز یاد کرده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
191
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
farshid_ett
farshid_ett
1392/10/04
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی برگزیده مشترک یاقوت حموی

تعداد دیدگاه‌ها:
3
کتاب باقوت اگرچه ارزشمند و گران سنگ اما نسبت به آثار قرن چهار به لحاظ روش شناسی به نوعیست انگار یاقوت تنها کار کتابخانه ای کرده. مثلا میشه مقایسه کرد با کتاب مسالک و ممالک استخری یا احسن التقاسیم استخری که نحوه گردآوری اطلاعات اونها مبتنی بر مسافرتها، روایت ها و آثار کتاب های قبلیست.
استاد محمد پروین گنابادی از شاگردان برجسته استاد فروزانفر بودند. کارهای تصحیح ادبی و آثار به جا مانده از او همواره در ادبیات ایران لطف و صفای خود را حفظ خواهد نمود. یادش گرامی
برگزیده مشترک یاقوت حموی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک