رسته‌ها
کرد و پیوستگی نژادی و تاریخی او
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 63 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 63 رای
242 صفحه

غلامرضا رشید یاسمی ـ معروف به رشید یاسمی ـ ازجمله صاحب‌نظرانی است که علاقه بسیار وافری به وحدت ملی در ایران داشته است. رشید یاسمی نسبت به سایر اندیشمندانی که درباره‌ی وحدت ملی در ایران قلم زده‌اند کمتر شناخته شده و اندیشه‌هایش در این زمینه به ندرت مورد کاوش قرار گرفته است. وی کوشیده است فرضیه‌هایی که کُردها را از نژادهای غیرایرانی به‌شمار می‌آورند، ابطال کند. یاسمی در این اثر کوشیده است تا از طریق علمی به تبارشناسی نژاد کُردها بپردازد و ایرانی بودن آنها را اثبات نماید. او کرد بود و ارادت خاصی به این قوم نشان می‌داد و از تلاش‌هایی که از جانب بیگانگان در زمینه‌ی کُردشناسی و ایرانشناسی صورت می‌گرفت نگران بود، زیرا اهداف آنها بعضاً مغرضانه بود و از طرف دیگر، شناخت آنها از ایران و ایرانی و قوم کُرد بسیار سطحی به نظر می‌رسید تا جایی که یاسمی در اثر خویش به کرات به مواردی اشاره می‌کند که همه نشانگر شناخت ناقص و گمراه کننده بیگانگان از ایران و کُرد است .
آنچه که یاسمی در اثر خویش بدان پرداخته است، صرفاً مسأله نژاد کُردها نیست، بلکه سایر خصوصیات قومی کُردها را نیز دربر می‌گیرد. او در کنار نژاد، مذهب، زبان و تاریخ کُردها را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد و از مباحث خود در مورد همه اینها نتیجه می‌گیرد که کُردها با سایر ایرانیان تفاوت چندانی ندارند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
300
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
Mahsaa
Mahsaa
1400/12/17
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی کرد و پیوستگی نژادی و تاریخی او

تعداد دیدگاه‌ها:
1
⁠کُرد؛
پیوستگی نژادی و تاریخی او
کُرد یکی از شاخه‌های درخت کهن‌سال برومند نژاد ایرانی است که همواره در نقاط مختلف ایران با عزت و احترام زیسته و پیوندهای محکم، او را به سایر شاخه‌های این درخت مربوط ساخته است و یک قسم سرگذشت تاریخی آنها را به هم اتصال بخشیده است.
مکرر اتفاق افتاده که ایران، یعنی کانون نژادی کُرد دستخوش تطاول بیگانگان یا ضعف و هرج‌ومرج داخلی شده است. در این فواصل امرای کُرد اطاعت نکردن از آن زمامداران را فریضۀ خود شناخته سر به طغیان برداشته‌اند، ولی طغیان آنان محدود به حدود معین و برای مقصود و وقت معین بوده است.
هرگز عصیان آنها نسبت به قوم و نژاد خود نبوده که بتوان آن را دلیل افتراق شمرد. به‌عکس اسناد تاریخی ثابت می‌کند که وفاداری طوایف کُرد، چه آنها که در کوهستان زاگرس و ماورای آن بوده‌اند، چه آنها که در پارس و سایر بلاد ایران مسکن داشته‌اند نسبت به ایران خیلی بیشتر از سایر طوایف ایرانی‌نژاد بوده است.
کُردستان را می‌توان میدانی دانست که خون ایرانیان قدیم و جدید در آنجا و برای آنجا ریخته شده است. از روزی که آمادا (ماد قدیم) در برابر تیکلات پیلستر و سارگن و آشوربانی‌پال ایستادگی کرد و عاقبت ساکنان غرب ایران بر نینوا دست یافتند و آشور را برانداختند کوشش و مجاهدۀ ساکنان این قطعۀ ایران در تواریخ ثبت است تا برسد به روزگار هخامنشی و عهد اشکانی و ساسانی و دورۀ اسلامی. هر ورقی را که از تاریخ برمی‌گردانیم می‌بینیم صفوف نیروی ایران دوش‌به‌دوش ساکنان کُردستان کنونی در برابر خصم صف‌آرایی کرده‌اند و این اعدا که گاهی به نام آشوری و گاهی به اسم یونانی و رومی و مغول و غیره پیش می‌آمده‌اند اکثر متوجه این قطعه از ایران بوده‌اند و سلاطین آشوری و رومی و غیره هر وقت خواسته‌اند به قلب ایران ضربتی جانگزای وارد آورند کُردستان را مَطمح نظر خود قرار داده‌اند. چنانکه حملۀ آنتوان سردار روم به تخت سلیمان و هراکلیوس (هرقل) به شیز که همان تخت سلیمان است نشانۀ اهمیت و اعتبار این قطعۀ ایران در اقطار داخلی و خارجی تواند بود. درواقع جنگ‌های ایران و روم غالباً میدانش حدود کُردستان است.
کُرد و پیوستگی نژادی و تاریخی او
استاد غلامرضا رشید یاسمی، صص ۸–۷
کرد و پیوستگی نژادی و تاریخی او
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک