رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
شهری شدن سرمایه
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 25 رای
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 25 رای
ديويد هاروي در كتاب " شهري شدن سرمايه "در پي درک فرایند شهری تحت نظام سرمایه داری است. از نگاه هاروي تمرکز بر شهری شدن به معنای تمرکز بر آن به عنوان موضوع خاص نظری جدای از آنچه سرمایه داری به آن می پردازد، نیست بلكه سرمایه را همان گونه که مارکس اصرار داشت می بایست نه شئی، بلکه فرایند تلقی کرد و شهری شدن فرایندی است که طریق تولید چشم اندازهای اجتماعی، فیزیکی و تولید آگاهی در معرض دید قرار می گیرد.
شهری شدن بررسی هستی حقوقی، سیاسی یا مصنوعی فیزیکی نیست.جریان های متغیر نیروی کار، کالاها و سرمایه پولی، سازمان فضایی تولید، دگرگون مناسبات فضایی، جابجایی اطلاعات و تعارضات جغرافیایی میان ائتلاف های طبقاتی مبتنی بر سرزمین و غیره مرتبط است. واقعیت از دست رفتن قدرت سیاسی و تاثیر ژئوپولتیک شهرها به مفهوم حقوقی و با ادغام اقتصاد شهری در مجموعه مکالاپلیتن، بخشی از همین فرایند شهری است.
فرایند شهری در چهارچوب سرمایه داری بر مدار انباشت و مبارزه طبقاتی می چرخد. سیطره سرمایه بر کار مشخصه طبقاتی جامعه سرمایه داری است. طبقه سرمایه دار در جایگاه فرماندهی فرایند کار قرار داد و آن را با هدف تولید سود سازماندهی می کند.این در حالی است که کارگر فقط بر نیروی کار خود سیطره دارد می باید آن را به عنوان کالا در بازار به فروش رساند. سلطه سرمایه بر کار از آنجا ناشی می شود که کارگر می بایست سودی (ارزش اضافی) را برای سرمایه دارد در قبال دستمزد معیشتی تولید کند.

فهرست مطالب کتاب:
فصل اول: فرآیند شهری شدن تحت نظام سرمایه داری چهارچوبی برای تحلیل
فصل دوم: جغرافیای انباشت سرمایه داری به سوی بازسازی نظریه مارکسی
فصل سوم: رانت طبقاتی – انحصاری، شهری شدن و قدرت انحصاری طبقاتی
فصل چهارم: رانت زمین در نظام سرمایه داری
فصل پنجم: ساختار طبقاتی و نظریه جدایی گزینی اسکان
فصل ششم: جایگاه سیاست های شهری
فصل هفتم: تبیین ایدئولوژی برنامه ریزی
فصل هشتم: شهری شدن سرمایه
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
khar tu khar
khar tu khar
1397/07/02

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی شهری شدن سرمایه

تعداد دیدگاه‌ها:
1
شهری شدن سرمایه
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک