رسته‌ها
عدالت اجتماعی در اسلام
امتیاز دهید
5 / 3.9
با 28 رای
امتیاز دهید
5 / 3.9
با 28 رای
520 صفحه

این کتاب از نخستین کتاب هایی بود که ترجمه آن و تداوم نشر چنین کتاب هایی از اندیشمندان جهان اسلام را در حدود سالهای 37 و 38 ـ توسط طلاب جوان حوزه علمیه قم در پی داشت که به نهضت ترجمه معروف شد. این کتاب ترجمه کتاب مشهور «العداله الاجتماعیه فی الاسلام» تألیف شهید سید قطب، مفسر بزرگ معاصر اهل سنت و از رهبران اخوان المسلمین مصر است که به عدالت، جامعه، اقتصاد و حکومت اسلامی می پردازد که ترجمه آن در دوران خفقان پهلوی دوم و فقدان منابع در این حوزه، بسیار بجا بود و در واقع پاسخی به پرسش هایی بود که در آن ایام مطرح می شد. گروه ها و ناشرانی مختلف، بارها آن را تجدیدچاپ کردند و در جدیدترین ویرایش، چاپ بیست و پنجم آن از سوی کلبه شروق و مرکز بررسی های اسلامی قم منتشر شد.
توضیخات مترجمان، یک جا و در آخر کتاب آورده شده است که نشان دهنده بینش خاص مترجمان و دیدگاه های متفاوت آنان با مولف در برخی موضوعات مطروحه است که به نوعی یک مباحثه علمی است و از سویی دیگر، پاسخ به یک ضرورت زمان ـ که نقد و بررسی تاریخ پیشین است ـ باشد. البته مترجمان هر چه درباره نقد نظریات مولف و یا بررسی حوادث عصر نخستین اسلام و رجال آن دوران آورده اند، با استفاده از کتب معروف و معتبر خود برادران اهل سنت است.
استاد خسروشاهی در مقدمه جدید بر چاپ بیست و پنجم این کتاب، از ماجراهایی که بر این کتاب رفته، می نویسند که بسیار خواندنی و تأمل برانگیز است.
این کتاب در دوازده بخش به نگارش درآمده است که نظر مسیحیت و اسلام درباره مذهب و جامعه و طبیعت، عدالت اجتماعی در اسلام، پایه های عدالت اجتماعی در اسلام، وسایل عدالت اجتماعی در اسلام، نظام حکومت در اسلام، نظام اقتصاد در اسلام، رویدادهای تاریخی در اسلام، مساوات و برابری همگانی، سیر تاریخی حکومت در اسلام، بنی امیه و بنی عباس، امروز اسلام و آینده آن، دنیا بر سر دوراهی: اسلام یا کمونیسم! عناوین بخش های دوازده گانه این کتاب ارزشمند و تأثیرگذار هستند. پایان بخش کتاب هم «مقدمه ای در موخره» نام دارد که در اصل، مقدمه نخستین چاپ ترجمه کتاب است که استاد خسروشاهی در سن 21 سالگی، پنجاه سال پیش در اواخر دهه 30 نوشته شده است و در شناخت چگونگی اندیشه نسل جوان حوزه علمیه قم در آن دوران، در رابطه با مسائل مهم و حیاتی زندگی و اجتماع، آورده است که ضمن آن به زندگی و افکار سید قطب هم پرداخته شده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
378
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
perspolixian
perspolixian
1392/11/09

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی عدالت اجتماعی در اسلام

تعداد دیدگاه‌ها:
4
در حکومتی که قانون حکمفرماست، عوامل حکومت نمیتوانند عدالت را به نفع خود تفسیر کنند.
[quote='minooei_arash2']نقل قول از 2asra:دوستان به نظرتان حتی عنوان این کتاب هم تمحل تردیدآمیز نیست؟ عدالت اجتماعی در اسلام !!!!!!!!...
البته برای کسی که شناختی از اسلام ندارد بله«تمحل تردید آمیز» است[/quote]
آرش مینویی فکر می کنم تو در مریخ زندگی می کنی و جامعه و اطرافت را درست نگاه نمی کنی برادر ... و گرنه من اسلام را به حد کفایت می شناسم ...
[quote='2asra']دوستان به نظرتان حتی عنوان این کتاب هم تمحل تردیدآمیز نیست؟ عدالت اجتماعی در اسلام !!!!!!!!...[/quote]
البته برای کسی که شناختی از اسلام ندارد بله«تمحل تردید آمیز» است
دوستان به نظرتان حتی عنوان این کتاب هم تمحل تردیدآمیز نیست؟ عدالت اجتماعی در اسلام !!!!!!!!...
عدالت اجتماعی در اسلام
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک