رسته‌ها
کتاب الفبا - شماره 1 - تابستان 1352
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 38 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 38 رای
"کتاب الفبا" از جُنگ های پربار و خواندنی دهۀ پنجاه است. مقالات و داستان های این جنگ به قلم بهترین نویسندگان معاصر است. برخی از مقالات تحقیقی کتاب الفبا فشردۀ سال ها مطالعۀ نویسندگانی است که در راه تعالی فرهنگ ایران کوشیده اند و انچه را که آموخته اند به صورت کتاب یا مقاله ارایه داده اند.
نخستین جلد کتاب الفبا با یکی از این مقالات تحت عنوان "قیامت و معاد در عرفان اسلامی و هندو" به قلم داریوش شایگان آغاز می شود. "دن کیشوت در تراژدی-کمدی امروز اروپا" از اونامونو ترجمۀ بهاء الدین خرمشاهی، "سیر فلسفی دیدرو" از احمد سمیعی، "هنر و واقعیت" از سالیوان ترجمۀ کامران فانی، "رفتارها، اخلاقیات و رمان" از لاینل تریلینگ ترجمۀ احمد میرعلایی، "درخت مقدس" از مهرداد بهار، "ادبیات و فلسفه" از م. ر. کوهن ترجمۀ کا.ف، "تیلۀ شکسته" از سیمین دانشور، "عروسک چینی من" از هوشنگ گلشیری، "بازی تمام شد" از غلامحسین ساعدی، "نقاشی روی چوب" از اینگمار برگمان ترجمۀ قاسم صنعوی، "ارنست تالر" از رایموند ویلیامز ترجمۀ حسن بایرامی، "نمایش عامیانه" از برتولت برشت ترجمۀ رضا کرم رضایی، "یادنامۀ علامه امینی" از محمدرضا حکیمی، "قانون در آئینۀ غرب" از مصطفی رحیمی و "نان و شراب" از آلبر کامو ترجمۀ عبدالحسین آل رسول از دیگر مطالب نخستین جلد کتاب الفبا است. ;خستین جلد کتاب الفبا با یکی از این مقالات تحت عنوان "قیامت و معاد در عرفان اسلامی و هندو" به قلم داریوش شایگان آغاز می شود.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
212
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
ebne arabi
ebne arabi
1392/09/08
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی کتاب الفبا - شماره 1 - تابستان 1352

تعداد دیدگاه‌ها:
1
کتاب الفبا در 6 دفتر و 1376 صفحه منتشر شده است. در آغاز هر دفتر یک تابلوی رنگی، معمولاً مینیاتور، به چاپ رسیده است و نیز طرح های ابراهیم حقیقی زینت بخش صفحات داخلی تمامی شماره های کتاب الفبا است.
در کتاب الفبا حتی یک قطعه شعر به چاپ نرسیده است. با توجه به اینکه اکثر جُنگ ها و فصلنامه های دهۀ چهل و پنجاه بخشی از نشریه را به شعر اختصاص می داده اند، روی خوش نشان ندادن کتاب الفبا به شعر کمی عجیب به نظر می رسد. در عوض مقالات و داستان هایی که در کتاب الفبا به چاپ رسیده از میان بهترین مطالب انتخاب شده است.
کتاب الفبا جُنگی خواندنی و پربار به ویژۀ در زمینۀ فلسفه و اسطوره و علم کلام و مباحث نقد ادبی است. الفبا قرار بود فصلنامه باشد، ولی با بازداشت ساعدی در خردادماه 1353 در انتشار آن وقفه ایجاد شد. در اردیبهشت 1354 ساعدی از زندان آزاد شد. اما انتشار ششمین و آخرین شماره آن دو سال بعد صورت گرفت.
کتاب الفبا - شماره 1 - تابستان 1352
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک