رسته‌ها
جشن سده
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 52 رای
جشن سَده از جشن‌های ایرانی است که در آغاز شامگاه ۱۰ بهمن برگزار می‌شود. این جشن بیش از پنج هزار سال قدمت دارد، و از جملهٔ قدیمی‌ترین جشن‌های ایرانی (حتی قدیمی‌تر از نوروز) به‌شمار می‌رود. این جشن، جشن پیدایش آتش در نظر گرفته می‌شود. بر اساس شاهنامهٔ فردوسی، پیشینهٔ این جشن به دوران هوشنگ‌شاه، از نخستین شاهان پیشدادی، بازمی‌گردد. آمده‌است که هوشنگ‌شاه به هنگام شکار، چون مار سیاه‌رنگی را می‌بیند، به سوی آن سنگی پرتاب می‌کند که از برخورد این سنگ به سنگی دیگر، جرقه‌ای شکل می‌گیرد و بوته خشکی که در آنجا بوده آتش می‌گیرد. ایرانیان از آن هنگام به بعد از آن آتش پاسداری می‌کنند. سَده در میان زرتشتیان با روشن کردن آتش برگزار می‌شود و به نیایش می‌پردازند. این جشن در سال ۱۳۹۱ در فهرست میراث معنوی ایران و در بهمن ۱۳۹۸ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس ایران ثبت شد.هرساله با شکوه ترین جشن سده دنیا توسط زرتشتیان کرمان در محلی بنام باغچه بوداغ آباد بصورت عمومی و با حضور همه مردم برگزار می گردد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
143
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
HeadBook
HeadBook
1392/09/01

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی جشن سده

تعداد دیدگاه‌ها:
5
درود
جشن سده بر ایران دوستان و دوست دارانش فرخنده باد

جشن سده جهانی شد
جشن سده به عنوان بیست‌و‌چهارمین عنصر میراث‌ فرهنگی ناملموس ایران در پرونده‌ای مشترک با تاجیکستان، در هجدهمین نشست کمیته جهانی پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس یونسکو در بوتسوانا ثبت شد.
جهاندار، پیش جهان‌آفرین نیایش همی کرد و خواند آفرین
که او را فروغی چنین هدیه داد همین آتش آنگاه قبله نهاد
یکی جشن کرد آن‌شب و باده خورد سده نام آن جشن فرخنده کرد
جشن سَده، یکی از جشن‌های ایرانی، است که در آغاز شامگاه دهم بهمن‌ماه برگزار می‌شود.
در دهمین روز یا آبان روز از بهمن ماه با افروختن هیزمی که مردمان، بر بلندی کوهستان گرد آورده‌اند، این جشن آغاز می‌شود.
در اشارات تاریخی این جشن همیشه به شکل دست جمعی و با گردهمایی همه مردمان شهر و محله و روستا در یکجا و با برپایی یک آتش بزرگ برگزار میشده است. مردمان در گردآوردن هیزم با یکدیگر مشارکت میکنند و بدین ترتیب جشن سده، جشن همکاری و همبستگی مردمان است..و روستاهای اطراف با گردآمدن در یک نقطه از شهر یا روستا در کنار هم آتشی بسیار بزرگ می‌افروزند و به نیایش خوانی و سرودخوانی و پایکوبی می‌پردازند.
ا
خوب این شد یک چیزیی:D;-(;-( بارکلاااااااااااا:!:-(8-)8-)8-)8-)
چو ایران نباشد تن من مباد
ایرانی به فرهنگ خودت بیشتر بها بده.
PDF
4 مگابایت
جشن سده
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک