رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.

تاریخ پانصد ساله تبریز: از آغاز دوره مغولان تا پایان دوره صفویان

تاریخ پانصد ساله تبریز: از آغاز دوره مغولان تا پایان دوره صفویان
امتیاز دهید
5 / 4.8
با 20 رای
امتیاز دهید
5 / 4.8
با 20 رای
.
"تاریخ پانصد ساله تبریز"، ترجمه فارسى از کتاب "شهر تبریز در سده‏های سیزدهم تا هفدهم"، نوشته پروفسور سید آقاعوی اللهی از اساتید تاریخ جمهوری آذربایجان می‏باشد که مترجم کتاب، پرویز زارع شاهمرسی آن را با نام مذکور منتشر کرده است. سده‏هاى مذکور همزمان با آغاز دوره مغول تا پایان دوره صفویان است. در تألیف این کتاب از منابع مختلف به زبان‏های پارسی، عربی، ترکی، ارمنی و... استفاده شده و علی رغم دیدگاه ویژه‏اش که ناشی از رویه تاریخ نگاری حاکم بر شوروی سابق است، اطلاعات جامع و ارزشمندی را پیرامون تاریخ تبریز و سیر فراز و فرودش در طول پنج قرن ارائه مى‏کند که در نتیجه این کتاب را در ردیف آثار قابل اعتنای پژوهشی پیرامون تاریخ تبریز قرار مى‏دهد.

ساختار:
نویسنده مطالب خود را در پنج فصل ارائه کرده است و ساختار ویژه‏ای را بر آن حاکم نموده است. بخش‏های اول و دوم در واقع به عنوان مقدمه برای ورود به بخش اصلی می‏باشد. در بخش اول، پس از دسته‏بندی منابع به سه دسته:  ١ - منابع عربی، ترکی و پارسی  ٢ - منابع به زبان‏های روسی و ارمنی  ٣ - سفرنامه‏ها و یادداشت‏های سیاحان و دیپلمات‏های اروپایی به زبان‏های مختلف، به معرفی این منابع و دلیل استفاده از آنها در کتاب مى‏پردازد. در بخش دوم، تاریخ تبریز را در دوره باستان و میانه مورد بررسی قرار مى‏دهد که در شکل‏گیری فضای ذهنی خواننده کتاب بسیار مفید است. سه بخش دیگر که در واقع اصل بحث را تشکیل مى‏دهد به گونه هوشمندانه‏ای تنظیم شده است. در فصل‏های سوم و چهارم در دو بخش تاریخ افتصادی و اجتماعی شهر ذکر شده و سده‏های سیزدهم و پانزهم را در فصل سه و دو سده آخر را نیز در فصل چهارم آورده است و به جهت اهمیت علم و فرهنگ، کل فصل آخر را به آن اختصاص داده است. در نتیجه‏گیری پایان کتاب نیز در شش شماره به تحلیل مطالب کتاب پرداخته است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
kaydan
kaydan
1392/08/16

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تاریخ پانصد ساله تبریز: از آغاز دوره مغولان تا پایان دوره صفویان

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
تاریخ پانصد ساله تبریز: از آغاز دوره مغولان تا پایان دوره صفویان
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک