رسته‌ها

صوابنامه: تصحیح اغلاط کشف الاسرار میبدی

صوابنامه: تصحیح اغلاط کشف الاسرار میبدی
امتیاز دهید
5 / 4.9
با 10 رای
امتیاز دهید
5 / 4.9
با 10 رای
«صوابنامه‌ی اغلاط چاپی مجلدات ده گانه‌ی تفسیر شریف تفسیر کشف الاسرار و عدّة الابرار

استاد احمد مهدوی دامغانی، هنوز در سنّ 86 سالگی در دانشگاه هاروارد آمریکا به تدریس مشغول است. از ادبیات عرب گرفته تا فلسفه و منطق و فقه و اصول. سالهاست که دیگر کسی در چیرگی و تسلط بر رموز و فنون صرف و نحو و بلاغت ادبیات عرب در ایران به گرد او نمی‌رسد. مقالات پرمحتوا و عالمانه او که در کتاب حاصل اوقات گرد آمده، گویای این حقیقت است. مقدمه‌های او بر چاپ عکسی الوحشیات، دیوان خازن و اخبار النحویین البصریین سیرافی که در میراث مکتوب بعضاً چاپ شده و یا در دست چاپ است، دامنه آشنایی و تضلّع و تسلّط او را بر فنون ادب عرب نشان می‌دهد.

صوابنامه تفسیر کشف الاسرار میبدی را که در روزگار عسرت در کُنج رنج و محنت تهیه کرده بود، حاکی از فضل و دقّت نظر گسترده ایشان است.

کشف الاسرار و عدة الابرار تالیف ابوالفضل رشیدالدین میبدى، منبعى غنى از تفسیر، تأویل، معارف اسلامى، شعر و ادب‏ عربى و فارسى است که در ده مجلد به رشته تحریر درآمده است.
میبدى نگارش این کتاب را در اوایل سال 520 هجرى آغاز کرده و بدین وسیله گنجینه گرانبهایى از لغات، امثال، تشبیهات و تعبیرات فارسى به دست داده است، این اثر در عین حال واجد مزایاى تفاسیر دیگر نیز هست، زیرا همان بحث‏هایى که در تفاسیر عربى درباره قرائت، شأن نزول، لغت، صرف، نحو و بیان به زبان عربى شده، در این تفسیر به زبان شیرین و روان فارسى ادا شده و حتى اخبار و احادیث و اشعار هم در بیشتر موارد به زبان فارسى ترجمه گردیده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
131
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
kalltun
kalltun
1392/09/28
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی صوابنامه: تصحیح اغلاط کشف الاسرار میبدی

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
صوابنامه: تصحیح اغلاط کشف الاسرار میبدی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک