رسته‌ها

پروین دختر ساسان و اصفهان نصف جهان

پروین دختر ساسان و اصفهان نصف جهان
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 77 رای
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 77 رای
پروین دختر ساسان نگارش آذر ۱۳۰۷ اتمام ۱۳۰۹ نمایشنامه‌ای در سه پرده از صادق هدایت است. مکان و زمان وقوع آن در ری و سدهٔ اول قمری است در پردهٔ اول اعراب تقریباً تمامی شهرهای ایران را تسخیر کرده و اینک به پشت دروازه‌های ری رسیده‌اند. از نبردهای قبل و سرنوشت دهشت بار نواحی اشغال شده زیاد صحبت می‌شود. پایان پردهٔ اول به شکل یک ملودرام است و دو عاشق پروین و پرویز را در کنار یکدیگر نشان می دهد. پرویز که از افسران پادگان شهر است خداحافظی می‌کند و به قرارگاهش در سنگرهای دفاعی باز می‌گردد.

در پردهٔ دوم پدر پروین دچار بیماری مهلکی است که علت آن معلوم نیست و پس از آنکه چهار سرباز وارد خانه می‌شوند و نوکر را می‌کشند و پروین را با خود می‌برند، جان می‌سپرد.

در پرده سوم فرمانده لشکر اعراب به پروین اطلاع می‌دهد که نامزدش در جنگ کشته شده‌است. سپس قصد دست درازی به او می‌کند. پروین خنجر او را می‌کشد و خود را به هلاکت می‌رساند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
47
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
HeadBook
HeadBook
1392/08/13

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی پروین دختر ساسان و اصفهان نصف جهان

تعداد دیدگاه‌ها:
5
[quote='lrsh']اسم کتاب " پروین دختر ساسان" است، نه " پروین دختر ساسانی"[/quote]
اینجا منظور اسم پدر پروین نیست. زیرا اسم پدر او ساسان نیست. منظور شیر زن "ساسانی" است که در این نمایشنامه در مقابل حمله اعراب وحشی و درنده خویی و افکار پلید آنها ایستادگی می کند و تسلیم خواست پلید این فاتحان پوشالی نمی شود. در نسخه نخستین به درستی "ساسانی" آمده اما متاسفانه به مرور و به غلط "ساسانی" به "ساسان" تغییر داده شده چون در دید عوام دومی درستتر به نظر می آید.
از روی چاپ اصلی کتاب (چاپ ۱۳۰۹ که نسخۀ کتابناک نیز از روی آن اسکن شده) بدون تردید اسم درست کتاب «پروین دختر ساسانی» است نه «پروین دختر ساسان».
https://images.gr-assets.com/books/1424202367l/24958658.jpg
اسم کتاب " پروین دختر ساسان" است، نه " پروین دختر ساسانی"
پروین دختر ساسان و اصفهان نصف جهان
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک