رسته‌ها

تاریخ مغول: از حمله چنگیز تا تشکیل دولت تیموری

تاریخ مغول: از حمله چنگیز تا تشکیل دولت تیموری
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 126 رای
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 126 رای
این کتاب مشتمل است بر تاریخ ایران از ابتدای حمله چنگیزخان (اوایل قرن هفتم) تا تأسیس دولت تیموری(نیمه دوم قرن نهم) و ظاهراً جلد نخستِ تاریخی است که بنا بوده مؤلف از استیلای مغول تا اعلان مشروطیت بنویسد.
تاریخ مغول یک مقدمه و نُه فصل دارد، بدین ترتیب: فصل اول، جغرافیای تاریخی آسیای مرکزی و شرقی، طوایف ترک و مغول و مختصری در باره حکومت خوارزمشاهیان در شرق؛ فصل دوم، ظهور چنگیز و چگونگی قدرت گرفتن و یورش او به شرق ایران و فروپاشی حکومت خوارزمشاهیان؛ فصل سوم، تحلیل انگیزه چنگیز در یورش به ایران، آداب و رسوم مغولان و شرح برخی از کلمات و اصطلاحات آنان؛ فصل چهارم تا پایان فصل هفتم، شرح رویدادهای تاریخی ایران در دوره ایلخانان ؛ فصل هشتم، ذکر حکومتهای محلی ایران در این دوره همچون مظفریان ، چوپانیان ، ملوک شبانکاره و جلایریان؛ فصل نهم، بررسی اوضاع فرهنگی و اجتماعی ایران در دوره ایلخانان می باشد.
اقبال آشتیانی این کتاب را با روشی علمی تألیف کرده و به همه جوانب تاریخ ایران در این دوره، اعم از جنبه های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی، به شیوه ای تحلیلی توجه نموده و علل و عوامل رویدادها را بیان کرده است. وی ــ برخلاف مورخان پیشین که رویدادهای تاریخ ایران را همراه با وقایع سایر مناطق زیر سلطه مغول ذکر کرده‌اند ــ کوشیده است که تنها به شرح وقایع این سرزمین یا رخدادهایی بپردازد که به تاریخ ایران نیز مربوط می‌شوند.
تاریخ مغول نخستین بار در ۱۳۱۲ ش در تهران، و در ۱۳۴۱ش نیز با مقدمه ایرج افشار در تهران منتشر شد. چاپ های بعدی این کتاب در۱۳۴۷، ۱۳۵۶ و ۱۳۶۴ش بوده است که در چاپ اخیر، شرحی در باره اصطلاحات آق، قرا، گوی و قزل، نوشته فیروز منصوری، به آن افزوده شده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
676
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
kalltun
kalltun
1392/08/03

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تاریخ مغول: از حمله چنگیز تا تشکیل دولت تیموری

تعداد دیدگاه‌ها:
9
البته ناگفته نمونه که بعد از نابودی ایران رفتن سراغ عباسیان. اونم نه خود چنگیز
مغولان مسئول ویرانی ها و قتل های زیادی بودند.
اما آنها با نابودی خلافت عباسی یکی از بزرگترین خدمت ها را به اسلام کردند.
خدا بیامرزد هلاکو خان را.
دستتون درد نکنه. خیلی لازمش داشتم. دانلودش کردم. با تشکر
دوستان عزیز امکان دانلود کردن فراهم است ، بشتابید .
[quote='boodooo']چند روز هست کلا سایت دچار مشکل هست لطفا بررسی بشه و مدیران سایت ایرادات را برطرف نمایند. با تشکر از تمامی دوستان ادب دوستی که به فرهنگ این آب و خاک و مردم آن خدمت بی ریا می کنند.درود بر شما[/quote]مساله اینجا است که مدیریت سایت متاسفانه در این خصوص هیچ توضیحی نمی دهد.میدانیم که مدیریت برای این سایت متحمل مشکلات و زحمات زیادی می گردند اما فکر می کنم حق هر بازدیدکننده است که از مشکلات آن آگاه شود.
چند روز هست کلا سایت دچار مشکل هست لطفا بررسی بشه و مدیران سایت ایرادات را برطرف نمایند. با تشکر از تمامی دوستان ادب دوستی که به فرهنگ این آب و خاک و مردم آن خدمت بی ریا می کنند.درود بر شما
آقادانلودنمیشه به90درصدکه میرسه ارور میده.
تاریخ مغول: از حمله چنگیز تا تشکیل دولت تیموری
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک