رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
قواعد زبان ترکی
امتیاز دهید
5 / 4
با 32 رای
امتیاز دهید
5 / 4
با 32 رای
یکی از قدیمی ترین کتاب های دستور زبان ترکی است که نگاشته شده است

نویسنده‌ی کتاب میرزا بابا طبیب آشتیانی نام دارد که در زمان محمدشاه قاجار و ظاهراً با یکی از دوستان خود به شهر شیراز و به خدمت میرزا محمدتقی آشتیانی، وزیر مملکت فارس ـ جزئی از ممالک محروسه‌ی قاجارـ ، رفته و مدتی در کنار وزیر و فرمانروای فارس اقامت کرده است و در آن‌جا این کتاب را نوشته است. علت تألیف را خود چنین به قلم آورده است:

« ... میل خاطر پادشاه جهان که نمونه از رأفت و رحمت حضرت سبحان است، جماعت اتراک در ممالک عراق و فارس آمد و شد بسیار و تعدد و تکثر بی‌شمار به هم رسانیده، در اکثر مجالس و محافل ترکان شیرین شمایل به بردن دل‌ها مایل و به حسن تکلم متکلم، فارسیان را به خود مشغول و عراقیان را از عقل معزول داشتند، آری.

باب نخست در افعال، دارای چهار فصل، باب دوم در اسماء، دارای نه فصل، باب سوم در حروف، و خاتمه در پاره‌ای الفاظ مرکبه است.

باب دومِ کتاب دارای ده فصل و در واقع ده واژه‌نامه‌ی کوچک فارسی به ترکی و عربی است.

عنوان باب سوم «در حروف» است و در آن‌جا برخی ادات، اسم اشاره‌ها و جز آن را معرفی و به فارسی معادل‌یابی کرده است. بخش خاتمه «در پاره‌ای الفاظ مرکبه» است و در آن‌جا برخی ترکیبات گفتاری و تعابیر و اصطلاحات معادل‌یابی شده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
atilla351
atilla351
1392/08/15

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی قواعد زبان ترکی

تعداد دیدگاه‌ها:
4
جای این جور کتاب ها در ادبیات و زبان ترکی واقعا خالیه.
من این کتاب رو برای تحقیقی که استاد زبان شناسی ما گفتن انتخاب کردم .با اینکه ایشون فارسی زبان هستن ولی خیلی دانشجوهارو تو این زمینه تشویق میکنن
من در ترکیه متوجه موضوع عجیبی شدم رییس فرهنگستان زبان ترکی در ترکیه، دکتری ادبیات فارسی دارن?!!
Prof. Dr. Derya ÖRS
برام خیلی جالب بود کاش همانطور که تو ترکیه به زبان فارسی احترام میگذارند تو ایران هم به ترکی احترام می گذاشتند
و البته عکس این موضوع نیز صادق است.
جزو معدود کتابهای ترجمه فارسی قواعد ترکی . ممنون .
با سلام خدمت تک تک کاربران . متاسفانه به دلیل تنگ نظری برخی افراد و موسسات و وجود رقابت منفی از طریق اعمال فشار و احتمال بروز مسائل حقوقی برای مسئولین سایت در سطح گسترده فعلن امکان دانلود هیچ کتابی امکان پذیر نیست . بدیهی است این وضعیت موقت بوده و تا حصول نتیجه مطلوب در رایزنی ها جهت جلوگیری از ایجاد مشکل در کار سایت ناگزیر میباشد . از شکیبایی شما عزیزان و همراهان سپاسگزاریم و محتاج آرزوها و دعاهای قلوب پاکتان . لازم به ذکر است که با توجه به مشغله ایجاد شده برای مدیر سایت خواهشمندیم ضمن حفظ آرامش از ارسال پیام و پرسش به پروفایل ایشان خودداری فرمایید
قواعد زبان ترکی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک