رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.

گذری بر فرهنگ مردم خرمدشت و سبزدشت

گذری بر فرهنگ مردم خرمدشت و سبزدشت
امتیاز دهید
5 / 4.9
با 10 رای
امتیاز دهید
5 / 4.9
با 10 رای
فرهنگ جزئی از زندگی بشری و آیینة جمعی اقوام گوناگون است. فرهنگ عامه، بخشی از تاریخ و سرگذشت حقیقی مردمی است که غالباً رنگ و بوی دینی دارد.

هرچند فرهنگ عامه از نقاط منفی و تاریک خالی نیست ولی رعایت حق امانت از وظایف محقق و پژوهگشریست که باید بررسی‌هایش آئینة تمام نمای واقعیت‌های فرهنگی باشد.

متأسفانه بخش زیادی از آداب و رسوم، باورها و اعتقادات، بازی‌ها و حتی واژه‌های محاوره‌ای در تند باد تغییرات فرهنگی و پیشرفت‌های علمی به خصوص ارتباطات اجتماعی گم شده و یا در میان فرهنگ‌های قوی‌تر استحاله شده‌اند، به همین جهت اگر به جمع‌آوری و احیای این آداب و رسوم اقدام عاجلی صورت نگیرد، دیری نخواهد پائید که تمامی مفاهیم فرهنگی منطقه به بوته فراموشی سپرده خواهد شد.

آن­چه را که در پیش روی دارید، حاصل کوشش مجدانه و پیگیر محققی گرانمایه، شامل فرهنگ عامیانه دو دهستان خرمدشت و سبزدشت از فلات مرکزی ایران است که علیرغم آن­که از نظر تقسیمات کشوری تابع دو استانی مجزا هستند، لیکن به علت همجواری، از قرابت فرهنگی و خودهمگرائی جدائی‌ناپذیری برخوردارند. مطالب این کتاب چون دیگر پژوهش‌ها به تقسیم‌بندی موضوعی پرداخته و مؤلف آن­چه را خود دیده و یا به طور مستقیم از زبان مردم شنیده جمع‌آوری کرده و در پایان ترجمه مفاهیم و واژه‌ها را به آن افزوده است، لیکن امتیازی که برای این کتاب می‌توان قائل شد این است که مؤلف جانبازی با 75 درصد معلولیت جسمی است با بیش از بیست سال تحمل درد و رنج حاصل از قطع نخاع، اما با روحیه‌ای عالی پر از نشاط زندگی و سرشار از غرور ملی و مذهبی.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
nous
nous
1392/08/05
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی گذری بر فرهنگ مردم خرمدشت و سبزدشت

تعداد دیدگاه‌ها:
5
بر روی زمین نیست چو کرمان جایی کرمان دل عالم است و ما اهل دلیم
استان کرمان غربی به مرکزیت سیرجان شهرستانهای بافت رابر ارزوئیه شهربابک و بردسیر را در بر خواهد گرفت . استان کرمان شرقی به مرکزیت بم شهرستانهای نرماشیر ریگان فهرج و همچنین بخشهای راین شهداد و گلبافت را در بر خواهد گرفت . استان کرمان شمالی به مرکزیت رفسنجان شهرستانهای انار و کوهبنان را تحت پوشش قرار خواهد داد . استان کرمان جنوبی نیز شهرستانهای جنوبی استان را شامل خواهد شد. استان کرمان مرکزی نیز به مرکزیت شهر کرمان و شهرستانهای زرند و راور خواهد بود .
واژگان مردم استان کرمان دریایی است ژرف و جای کارهای بیشتر را دارد استان کرمان یک پیکره واحد است و از شمالی ترین نقطه تا جنوبی ترین نقطه آن این وحدت واژگانی به نحو محسوسی آشکار است . به گفته هرودوت کرمانیها یکی از هفت قبیله پارسی هستند . و امیدواریم اگر بنا به تقسیم کرمان هم باشد از اسامی جعلی مثل سمنگان و سبزواران برای نام استانهای جدید پرهیز شده و به جای آن استان کرمان جنوبی به مرکزیت جیرفت کرمان غربی به مرکزیت سیرجان کرمان شمالی به مرکزیت رفسنجان کرمان شرقی به مرکزیت بم و کرمان مرکزی به مرکزیت کرمان را داشته باشیم به امید آبادانی بیشتر مردمان خونگرم استان کرمان
خیلی عالیه لطفا از زحمات شما بینهایت ممنونم
گذری بر فرهنگ مردم خرمدشت و سبزدشت
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک