رسته‌ها

تحلیل محتوای چهل سال متون آموزش روزنامه نگاری در ایران

تحلیل محتوای چهل سال متون آموزش روزنامه نگاری در ایران
امتیاز دهید
5 / 4.8
با 5 رای
امتیاز دهید
5 / 4.8
با 5 رای
مقدمة مؤلف
اکنون پس از حدود پنج سال که از نگارش مقدمة کوتاه کتاب حاضر می‌گذرد، قرار است این کتاب «به زیور طبع» آراسته شود! اجازه دهید که ابتدا مقدمة کوتاه مذکور را که تاریخ اسفند 1372 دارد در اینجا بیاورم:
کتاب حاضر حاصل سومین و آخرین بخش از نتیجة طرح تحقیقی است با عنوان «وضعیت نیروی متخصص مطبوعات و آموزش روزنامه‌نگاری در ایران» که به خواست و سفارش مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها، وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به کمک همکاران گرانقدرم، ظرف ده ماه کار مداوم انجام شد.
هدف از اجرای چنین طرحی برنامه‌ریزی‌های میان مدت و بلندمدت به منظور افزایش تخصص روزنامه‌نگاران ایران است. کاری که همت بسیار می‌خواهد و بی‌شک مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها، با پیگیری‌ طرح‌های تحقیقاتی از این دست، جایگاه والایی در این میان به عهده دارد.
برای اجرای بخش مربوط به جلد سوم، انجام تحلیل محتوایی در سطحی گسترده‌ مدنظر قرار گرفت. مراحل اصلی اجرایی عبارت بود از شناسایی منابع و دستیابی به آن‌ها، طراحی سیستم تحلیل محتوا، آموزش کدگذاران، و اجرای تحلیل در دو حوزة مجزا: 1. تعیین سطح زیر چاپ مقوله‌ها و زیر‌مقوله‌ها، 2. استخراج ارزش‌ها و ارزش‌گذاری‌ها.
چون به نظر می‌رسید کار مستقل تحلیل محتوا در سطحی که در تحقیق حاضر انجام شده سابقه و یا مشابه بسیار کمی دارد، فصل اول گزارش حاضر به طور مستقل به کلیات و روش کار اختصاص یافته است. در فصل دوم تاریخچة تدوین انتشار متون آموزش روزنامه‌نگاری در ایران از سال 1333 تا 1372، در سه مقطع تاریخی بررسی شده است. فصل سوم به نتایج محاسبة سطح زیر چاپ موضوعات اصلی و فرعی در این متون پرداخته و در آخرین فصل، ارزش‌ها و ارزش‌گذاری‌های منعکس شده در این منابع به تفصیل، در 65 زیر مقوله، ارائه شده است.
امیدوارم گزارش حاضر در تعیین اولویت‌های تدوین متون آموزش روزنامه‌نگاری و در واقع پرکردن خلأهایی که این تحقیق آن‌ها را شفاف نموده است مؤثر افتد....
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
71
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
nous
nous
1392/06/26
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تحلیل محتوای چهل سال متون آموزش روزنامه نگاری در ایران

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
تحلیل محتوای چهل سال متون آموزش روزنامه نگاری در ایران
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک