رسته‌ها
امثال و حکم - جلد 1
امتیاز دهید
5 / 4.8
با 245 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.8
با 245 رای
امثال و حکم - جلد 2:
http://ketabnak.com/comment.php?dlid=49927

امثال و حکم - جلد 3:
http://ketabnak.com/comment.php?dlid=49928

امثال و حکم - جلد 4:
http://ketabnak.com/comment.php?dlid=49929

دهخدا به پیشنهاد اعتمادالوله قراگزلو وزیر معارف رضاشاه، از میان یادداشت هائی که برای لغت نامه خود تهیه کرده بود ضرب المثل ها را استخراج کرد و در سال های 1308 تا 1311 به کمک قراگزلو در چهارجلد منتشر کرد.

کتاب امثال و حکم کتاب قطور چهار جلدی به تالیف علی اکبر دهخدا است که در سال ۱۳۱۰ در تهران منتشر شد. این مجموعه دارای نزدیک به ۵۰هزار امثال و حکم (ضرب المثل) و کلمات قصار و ابیات متفرقه‌است. مطالب به ترتیب الفبا تنظیم یافته و ضرب المثل‌ها شرح و تفسیر شده‌است و بین سال‌های ۱۳۰۸ تا ۱۳۱۰ جمع‌آوری شدند و منتشر شد.
دهخدا، از خرد سالگی به گردآوری امثال عوام، کوشش کرده بود.

بخش‌های کتاب:
بخش بزرگ تر کتاب (۹۷ درصد آن) عبارت از ضرب المثل‌های مکتوب ادیبانه، کلمات قصار و اشعاری از قدمای شاعران ایران یا شاعران فارسی زبان و تنها ۳درصد آن ضرب المثل‌های عامیانه‌است.

منابع کتاب:
دهخدا برای جمع‌آوری مطالب کتاب از منابع زیر استفاده کرد.
مجموعهٔ «امثال میدانی» که در سدهٔ پنجم هجری به زبان عربی تالیف شده‌است. دهخدا از این کتاب نزدیک به هزار ضرب المثل عربی بر گرفته و به مجموعهٔ خود وارد کرده‌است.
«مجموعهٔ مختصر امثال» چاپ هندوستان که یک صد ضرب المثل از آن اقتباس کرده‌است.
«جامع التمثیل» که در هند و در سدهٔ ۱۱هجری چاپ شده و دهخدا نزدیک به سیصد مثل از آن در کتاب خود آورده‌است.
«شاهد صادق»که یک مجموعهٔ هندی است و دهخدا توجه ویژه‌ای به آن نداشته و به نقل از چند مثال از آن بسنده کرده‌است.

شیوه جمع‌آوری مطالب:
دهخدا به پیروی از رسم و شیوهٔ شاعران و نویسندگان قدیم ایران ضرب المثل‌ها را نه به صورتی که در زبان مردم بوده، بلکه به صورتی که در کتاب‌ها و دیوان‌ها آمده نقل کرده‌است. چنان که گویی اصلا در صدد گردآوری فولکلور نبوده، بلکه قصد داشته که شعرها و کلمات اخلاقی و پندآموز را در یک جا گرد آورد. از این رو است که ضرب المثل‌ها در کتاب او مقام دوم را گرفته و اغلب تنها به عنوان مترادف امثال و حکم ادبی ذکر گردیده‌است.
مولف مفهوم ضرب المثل را با مفهوم کلمات کوتاه حکیمانه و اخلاقی در هم ریخته‌است.
دهخدا در تالیف خود بیش از هزار عبارت عربی آورده‌است که بیش تر آیات قرآن و احادیث نبوی و کلمات منسوب به امامان شیعه و امثال و نظایر آن‌ها است.
چهل و پنح هزار بیت از شاعران کلاسیک (از جمله پنج هزار بیت از فردوسی، چهار هزار بیت از سعدی، دو هزار و پانصد بیت از نظامی، دو هزار و پانصد بیت از اسدی طوسی، دو هزار و پانصد بیت از جلال الدین رومی) در کتاب جمع‌آوری شده‌است. بیش تر این بیت‌ها شکل‌های گوناگون یک ضرب المثل است که هر شاعری به سلیقهٔ خود و با بیانی خاص به نظم در آورده‌است. تعمیم مفهوم ضرب المثل تا بدین میزان هرگز جایز نیست و تنها عباراتی را که مال خاص و بی تردید مردم بوده (خواه فولکلوری و خواه ادبی) می توان در زمرهٔ ضرب المثل‌ها به شمار آورد. با دقت و بررسی در این مجموعه به خوبی آشکار می‌گردد که دهخدا امثال و حکم، آیات و اخبار و کلمات قصار بزرگان را بدون توجه به این که آیا در میان مردم رایج و متداول اند یا نه گردآوردی و در کنار هم قرار داده‌است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
624
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
miran2009
miran2009
1392/05/28

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی امثال و حکم - جلد 1

تعداد دیدگاه‌ها:
27
یکی از بی‌نظیرترین مراجع ادبی و هنری فرهنگ نگارشی و تمثیلی ماست.
لینکها کار نمی کنند. هیچ کتابی دانلود نمی شود
از بهترین مراجع جستجوی مثلها و حکمتها
این کتاب یکی از بهترین های معاصر است در زمینه تتبعات عامیانه و دهخدا در تالیف خود بیش از هزار عبارت عربی آورده‌است که بیش تر آیات قرآن و احادیث نبوی و کلمات منسوب به امامان شیعه و امثال و نظایر آن‌ها است.
دهخدا در تالیف خود بیش از هزار عبارت عربی آورده‌است که بیش تر آیات قرآن و احادیث نبوی و کلمات منسوب به امامان شیعه و امثال و نظایر آن‌ها است.
این کتاب یکی از بهترین های معاصر است در زمینه تتبعات عامیانه
چون در معرفی کتاب نامی از رضا خان به میان آمده، عرض می شود:
جناب دهخدا هم از کتک های رضاخانی بی بهره نماند. جهت کسب اطلاعات بیشتر واژه های دهخدا و رضا خان میرپنج یا پهلوی را جستجو فرمایید.
با سلام. وقتی متنی با این حجم باشد ولی قابل جستجو نباشد و یا بطوری تنظیم نشده باشد که بتوان واژه مورد نظر را پیدا کرد، فاقد کار برد عملی میشود. تنها راهی که برای استفاده باقی میماند این استکه تمام صفحات چاپ شوند! به نظر من این نقیصه بزرگی است و میدانم رفع آن به این سادگی ها هم شدنی نیست. بهر حال خداوند توفیق بیشتری به شما خدمتگذاران فرهنگی بدهد.
امثال و حکم - جلد 1
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک