رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
در جستجوی صبح
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 17 رای
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 17 رای
.خاطرات عبدالرحیم جعفری بنیانگذار انتشارات امیر کبیر
جعفری در این کتاب خاطرات خود را از زمانی که دستفروشی کتاب می‌کرده تا زمانی که امیر کبیر به عنون بزرگترین انتشارات خاورمیانه مطرح شد و در زمان انقلاب مصادره شد را بیان می‌کند. مطالعه این کتاب صرف نظر از آنکه خواننده را با گوشه‌هایی از تاریخ نشر ایران آشنا می‌کند می‌تواند به عنوان گنجینه‌ای با ارزش به عنوان تجربیات یک کارآفرین مورد استفاده قرار گیرد.
اگر چه مؤلف، سر آن نداشته که دوره ای از تاریخ نشر ایران را بنگارد، اما از آن رو که سراسر زندگی او با چاپ و نشر و کتاب گره خورده، آن گاه که خاطرات خود را باز می گوید ناگزیر کار به وقایع نگاری نشر ایران می کشد و اگر چه این وقایع نگاری بیشتر به انتشارات امیر کبیر می پردازد، اما از آنجا که امیرکبیر سرآمد بنگاه های نشر در ایران بوده است.
خواننده به مهمترین وقایع نشر ایران دست می یابد که در این میان می توان از تالیف و انتشار فرهنگ معین که در زمان خود یک حادثه بزرگ در نشر ایران بود، یاد کرد و یا از سروسامان دادن به انتشار کتابهای درسی که باز در این مورد همانگونه که در خاطرات جعفری می خوانیم سهم همایون صنعتی زاده عمده است.
در جستجوی صبح در دو جلد انتشار یافته و شصت سال از خاطرات مؤلف را از سال ۱۲۹۸ تا سال ۱۳۵۸ در بر می گیرد؛ یعنی تا آستانه دستگیری و زندانی شدن او و مصادره مؤسسه امیرکبیر که طی سی سال با کوشش و پشتکار و عشق عمیق مؤسس آن به کتاب و نشر تناور شد و شاخ و بال گسترد.

پس‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و بازداشتهای‌ مکرر و محاکمه‌ در دادگاهی‌ که‌ طبق‌ مصوبة‌ شورای‌ عالی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و ضوابط‌ آیین‌نامه‌های‌ دادسراها و دادگاههای‌ انقلاب‌ صلاحیت‌ محاکمه‌ برای‌ اتهامات‌ وارده‌ بر من‌ را که‌ تمام‌ کذب‌ محض‌ بود نداشت‌ مقرر گردید که‌ دوسوم‌ اموال‌ من‌ و تشکیلات‌ مؤسسة‌ امیرکبیر به‌ جامعة‌ مدرسین‌ و یا جامعة‌الصادِ واگذار گردد و چون‌ جوامع‌ مزبور از قبول‌ آنها خودداری‌ کردند پس‌ از سه‌ سال‌ بلاتکلیفی‌ در زندان‌ اوین‌ و جو خشونت‌بار آن‌ ایام‌ در یک‌ جلسة‌ شبیه‌ به‌ دادگاه‌ حسنک‌ وزیر با تهدید و ارعاب‌ و تهدید به‌ مرگ‌ و ترس‌ طبق‌ نوشته‌ای‌ به‌ نام‌ صلحنامه‌ تمام‌ تشکیلات‌ امیرکبیر و ملحقات‌ آن‌ به‌ سازمان‌ تبلیغات‌ اسلامی‌ واگذار شد و من‌ خانه‌نشین‌ شدم‌.

پس‌ از پیگیریهای‌ بسیار، بدون‌ داشتن‌ وکیل‌ و کارشناس‌، حکم‌ بدوی‌ کذایی‌ بر خلاف‌ قوانین‌ قضایی‌ و قوانین‌ جمهوری‌ اسلامی‌ اعلام‌ گردید ولی‌ هنوز که‌ هنوز است‌ به‌ آن‌ ترتیب‌ اثری‌ داده‌ نشده‌ است‌.

از سال‌ 1367 تصمیم‌ به‌ نوشتن‌ خاطرات‌ خود گرفتم‌ که‌ در سال‌ 1382 بخش‌ اول‌ آن‌، از کودکی‌ تا قبل‌ از اولین‌ بازداشت‌، با نام‌ «در جستجوی‌ صبح‌» در دو جلد منتشر گردید و مورد استقبال‌ قرار گرفت‌. جلد سوم‌ که‌ در واقع‌ بخش‌ دوم‌ خاطرات‌ «از بازداشت‌ تا پس‌ از آزادی‌» است‌ هم‌ اکنون‌ آماده‌ شده‌ است‌ و باید بزودی‌ منتشر گردد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
شهر خاطرات
شهر خاطرات
1392/06/08

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی در جستجوی صبح

تعداد دیدگاه‌ها:
5
این حقیر خود را عددی نمی‌داند تا دربارۀ موارد زیادی در این کتاب یا غرور و مصیبت شهباز یا خاطرات دکتر عیسی صدّیق با عنوان یادگار عمر خُرده فرمایشی کند. فقط غنای اطّلاعات مندرج در این کتابها را می‌تواند تأیید کند که اکثراً منحصر به فرد هستند و گوشه‌هایی از شخصیّت افراد شاخصی را ، چه مثبت و چه منفی، روشن می‌کنند که در 100 اخیر در حوزۀ فرهنگ و علم و کتاب و نشر، به حق یا ناحق، مؤثّر بوده‌اند.
[quote='behdad1970']محاکمه عبدالرحیم جعفری یکی از زشت ترین محاکمه ها در طول تاریخ دنیاست بواقع شرم آور هست ... آخه در کجای دنیا شما شنیدید که یک آدمی که کارش چاپ کتاب های نفیس و معتبر بوده را دستگیر و زندانی کنند سپس همه اموالش را غارت کنند و در آخر او را خانه نشین کنند !!! خدا از سر تقضیر این خطا کاران نگذرد که جز دزدی و غارت هیچ ثمری نداشتند[/quote]
البته آقای جعفری هم کم در حق بعضی از مولفان ظلم نکرده بود. ولی به هر حال اونجور خودش میگه محاکمه ناعادلانه بوده مگر اینکه همه چیز رو نگفته باشه.
http://amirkabir-va-jafari.com/mementof.htm
با اجازه مدیران گرامی کتابناک فایل شش بخش از خاطرات نوشین روان جعفری را به به شکل PDF برای بارگیری آزادانه در اختیار دوستداران فرهنگ میهنمان گذاشته شده در این صفحه می گذارم.
اموال جعفری و انتشارات معتبر او به همان دلیل مصادره گردید که دیگر صنایع پوای بخش کارآمد خسوسی همچون شرکت بوتان, ارج و کفش ملی مصادره شدند.
مقایسه تیراژ (شمارگان) کتاب های منتشر شده در اوایل دهه پر تلاطم 1360 با حال حاضر نشانه ای است از یک سقوط فرهنگی.
کتاب در بیشتر زمان ها وکشور ها در مقایسه با دیگر موارد گران بوده است اما این کاهش شدید برای افرادی که باید بفهمند زنگ خطری است مدهش.

و صد البته خوشا به سعادت آنانی که نمی فهمند!
محاکمه عبدالرحیم جعفری یکی از زشت ترین محاکمه ها در طول تاریخ دنیاست بواقع شرم آور هست ... آخه در کجای دنیا شما شنیدید که یک آدمی که کارش چاپ کتاب های نفیس و معتبر بوده را دستگیر و زندانی کنند سپس همه اموالش را غارت کنند و در آخر او را خانه نشین کنند !!! خدا از سر تقضیر این خطا کاران نگذرد که جز دزدی و غارت هیچ ثمری نداشتند
سلام. این کتاب در صفحۀ عبدالرّحیم جعفری به صورت رایگان در اختیار عموم قرار گرفته و امید است در اینجا هم از آن رفع ممنوعیّت شود. والسّلام.
در جستجوی صبح
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک