رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
حافظ معنوی
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 31 رای
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 31 رای
مقدمه کتاب حافظ معنوی

کتاب حافظ معنوی، از سری کارهای مشترک میان دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی و جناب آقای کریم فیضی است که در آن، گفتگوهایی پیرامون شعر حافظ و تفسیر غزلیات او صورت گرفته است. این کتاب که اخیراً توسط انتشارات اطلاعات به چاپ رسیده، علاوه بر متن گفتگوهای آقای کریم فیضی و آقای دکتر دینانی، شامل مقدمه‌ای ۶۰ صفحه‌ای از دکتر دینانی است که ایشان در آن مقدمه به تفصیل در مورد شعر و سخن و اندیشه‌های معنوی حافظ صحبت نموده‌اند.
دکتر دینانی از پژوهشگران برجسته در زمینه فلسفه و حکمت ایرانی-اسلامی است و تالیفات بسیاری دارد که اغلب در زمینه ی فلسفه ی اسلامی و فیلسوفان بزرگی چون سهروردی و ملاصدراست.
این کتاب از دو بخش عمده تشکیل شده است که عبارتند از:
حافظ و چند مسئله بنیادی (مانند: حافظ و زمانه، جایگاه فلسفی و عرفانی حافظ، تفاوت‌ها و مشابهت‌های ابن‌سینا و حافظ، خیام و حافظ، حلاج و حافظ، آیا حافظ لیبرال است؟...)
بخش دوم هم به تفسیر غزلیات حافظ می‌پردازد که می‌توان به مباحث مربوط به: عشق، هستی، وحدت، کثرت، آزادی، سعادت، معرفت، اخلاق و روزگار اشاره کرد.


منبع: www.maarefat.com
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
1_TA
1_TA
1392/04/30
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی حافظ معنوی

تعداد دیدگاه‌ها:
4
فالمان هر چه باشد
- باشد !
حالمان را دریاب
خیال کن "حافظ " را گشوده ای و می خوانی :
" مژده ای دل که مسیحا نفسی می آید "
یا
" قتل این خسته به شمشیر تو تقدیر نبود
چه فرق ؟
فال نخوانده تو ...
منم
محمد علی بهمنی
ولی خداییش بعضی مواقع فال حافظ عجیب جواب میده ها ، میزنه وسط خال :))

"شبی خوش است بدین قصه اش دراز کنیم"

درست است که فال حافظ وحی منزل نیست ولی یکی از دوست داشتنی ترین استفاده از کتاب جناب حافظ فال گرفتن است و و از همه صنوف من جمله دل شکسته ها، دلدادگان ، دل آشوب ها و حتی اینجانب ؛ مخصوصا ایام شب امتحان که صفحه ای نخوانده ام و دل را به حافظ میدهم که مرهم دل باشد و ایشان هم با شاه بیت « ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس ش/دل رمیده ما را انیس و مونس شد» حسابی خجالت میدهدم به شدت دچار پوسیدگی روحی می نماید.

اما این فالگیری چی هست و چه آدابی دارد:


1- نیت ؛
ابتدایی ترین و حساس ترین بخش هر کار است، همین اول بگوییم اگر اعتقادتان به فال در حد "سیخی چند "و "نشاندن نیشخند بر لب های مبارک" است پس الکی اسباب مزاحمت خواجه را فراهم ننمایید؛ نکته مهم دیگر اینکه نیت باید مشخص باشد و نه چون اقبال بردارید بگویید « حال چه باید کرد ای اقوام شرق؟» در ضمن از چیستی و چرایی عالم هم لطفا سوال نفرمایید.
2-فاتحه خوانی؛ از قدیم گفته اند بی مایه فطیر است ، کم الکی که نیست قرار است از حال و روز شما خبر دهد پس لب بجنبانید و فاتحه ای بخوانید..

3- قسم دادن؛
این مرحله خیلی مهم است و بخاطر اینکه خواجه توی رودربایستی قرار بگیرد و جواب سرراست تری بدهد لازم است..از قدیم الایام میگفتند :« ای حافظ شیرازی ، تو که دانای هر رازی،آینده ما رو خوب بنوازی» البته در راستای زیاد کردن پیاز داغ قسم میتونید پای شاه شجاع رو وسط بکشید و بگید « به حق یارت ، آن شاه غازی» و یا مساله را حیثیتی کنید و از شاخ نبات بگویید « تو رو شاخ نباتت که بهش می نازی»
خلاصه کلام چند تایی جمله هم قافیه پیدا کنید ،کی به کی هست ؟
4-فال گرفتن؛ گرچه روش هایی مثل کلیک در صفحات تبلیغاتی و ارسال پیامک به شماره 2035 مد شده ولی بهتر است انگشت مبارک را لای صفحات دیوان برده و کتاب را بگشایید..
5-تفسیر؛ خب بعد از انجام مراحل بالا حالا نوبت به انتخاب غزل و تفسیر آن است... غزل اول سمت راست صفحه، جواب شما و غزل بعدی با ابیات 1،3،5 شاهد ماجراست..تفسیر حافظ هم خیلی سخت نیست و همیشه چند کلمه ای میدهد که بدانید و خوبی حافظ هم همین است
این را هم بدانید اگر خوشایند طبع شما نیود مدام فال نزنید، درست است که خواجه سرش صبر است و دلش دریا ولی فقط شما که نیستید ایشان سرشان شلوغ است الکی شماره های سازمان را اشغال نفرمایید...
***
کنکوری نوشت : ذکر این نکته ضرورری است که ملت بزرگور طبق بیت « این همه شهد و شکر کز سخنم میریزد / اجر صبری است کز آن شاخ نباتم دادند» فکر میکنند حالا شاخ نبات یه کسی بوده که به کس کسانش نمیدادند و ایضا به راه دور و حافظ در راه رسیدن به او چه ها کشیده و نکشیده ؛ از این خبرها نیست و حتی مولانا و انوری هم از لفظ شاخ نبات را در شعرهاشان به کار میبردند.
غزلیات حافظ با صدای شاملو
پارت اول
پارت دوم
"کس چو حافظ نگشاد از رخ اندیشه نقاب / تا سر زلف سخن را به قلم شانه زند
"

حافظ از آن شاعرهایی است که زمان خودش حسابی طرفدار داشته ...اتفاقا سختگیر هم بوده و دیوان استاد حدودا 460-470 غزل دارد که اگر از این تعداد را به سال های شاعری ایشون یعنی 45 - 50 تقسیم کنیم ؛ در می آید هر ماهی یک غزل.
خیلی از شعرهای حافظ چند لایه و معنا دارد و به همین جهت شرح های زیادی بر حافظ نوشته اند یکی برداشت مادی گرایانه دارد دیگری عرفانی ، یکی عاشقانه ماجرا را گرفته و ظاهرا همه اشون هم مثل آن مثل فیل در تاریکی ، دارند بخشی از ماجرا را بازگو می کنند؛ در این میان دکتر دینانی، روایتی دیگر از حافظ را ارائه می دهد که حکیمانه است و باب دوستداران حافظ و حتی خوره های فلسفه
آنچه در این مقاله به عنوان مسائل فلسفی مطرح شده است، ضمن اینکه همگی مربوط به خواجه و محتوای اشعار اوست و در حقیقت برای توضیح روش و مکتب فکری حافظ، نوشته شده، و همگی مسائلی هستند که در طول تاریخ، دستمایه تحقیق و پژوهش فراوان اندیشمندان اسلامی و حتی غربی قرار گرفته‌اند. موضوعاتی مثل :
خودشناسی و خداشناسی
منزل و مسکن و راه بی پایان سلوک
آغاز و انجام و طرح مسئله آغاز زمان و حدوث عالم
راز و سرّ سویدای هستی
عالم خیال و عالم عقل

و
...
همان رور که در معرفی کتاب هم گفته شده کتاب بالا تنها مقدمه دکتر دینانی ست و با این حال خوندنش خالی از لطف نیست.
شرح غزل حافظ به بیان دکتر دینانی
حافظ معنوی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک