رسته‌ها
آغاز و انجام تاریخ
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 64 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 64 رای
این کتاب طرح تازه ای است که نویسنده از تاریخ جهان آماده کرده است. مطابق این طرح، تاریخ آدمی به سه بخش عمده تقسیم می شود: دوران اسطوره، دوره محوری و دوره پس از دوره محوری.
به عقیده نویسنده کتاب، دوره محوری دورانی است که از حیث صورت بخشیدن به آدمیت، پربارترین دوره تاریخ است و حدود 500 پیش از میلاد یا دقیق‌تر، میان 800 و 200 پیش از میلاد است و هر چه پیش از آن روی داده، مقدمه ای برای آن بوده و هر چه پس از آن روی داده خود را به آن عطف می کند.
کارل تئودور یاسپرس (۲۳ فوریه ۱۸۸۳ - ۲۶ فوریه ۱۹۶۹)، روان‌پزشک و فیلسوف اگزیستانسیالیست آلمانی بود.او در ۲۲ فوریه ۱۸۸۳ در شهر اولدنبورگ آلمان به دنیا آمد. بعد از پایان دوره دبیرستان، سه نیمسال حقوق خواند و سپس به تحصیل در رشته پزشکی پرداخت. در سال ۱۹۰۹ دکترای خود را در پزشکی گرفت و در سال ۱۹۱۳ استادیار روانپزشکی دانشگاه هایدلبرگ و در سال ۱۹۲۱ استاد رسمی دانشگاه شد. وی از سال ۱۹۳۰ میلادی به تدریس فلسفه مشغول شد. در همین دوران افکار کیرکگارد فیلسوف اگزیستانسیالیست را تبلیغ می‌کرد. پس از ردکردن دعوت دانشگاه‌های گرایس والد، کیل و بن، در سال ۱۹۴۸ استاد دانشگاه بازل شد. یاسپرس جامعه صنعتی امروز را که هدفش تامین سطح معینی از رفاه برای اکثریت هرچه بیشتر مردم است برای شخصیت انسانی خطرناک می‌داند. او از خداوند به عنوان وجود متعالی نام می‌برد و نقصان معرفت و محدودیت قدرت انسان را دلیل وجود ناشناس غیر قابل شناخت هستی فرض می‌کند. یاسپرس در ۲۶ فوریه ۱۹۶۹ (۸۶ سالگی) بر اثر حمله قلبی درگذشت.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
374
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
sagaliga
sagaliga
1392/04/01

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی آغاز و انجام تاریخ

تعداد دیدگاه‌ها:
7
[quote='manilarina']ممنون از بابت آپلود این کتاب خوب تون...[/quote]
کارل یاسپرس(1883-1969)
یاسپرس فیلسوف اگزیستانسیالیستی است که معتقد است پس از کی یرکگور و نیچه، فلسفه نمی تواند همان فلسفه ی پیشین باشد، زیرا آن ها ما را نسبت به وضعیت انسانی خود بیدار کرده اند.
آن ها این پرسش را برانگیخته اند که انسان بودن به چه معناست؛ و مسیحی بودن یا نبودن چه معنایی دارد؟ اما رویکرد آن ها خودِ فلسفه را نیز به مسئله تبدیل نمود؛ زیرا توصیف ها و صورت بندی ها چگونه می توانند هم از درک پذیری و اعتبار کلی برخوردار باشند و هم با اصالت و حتی غربت تجربه ی فردی نزدیک باشند؟.
یاسپرس معتقد است که علم، رابطه ای کلی بین یک جهان فهمیدنی و فهم انسان است. علم در اساس از دستیابی فهم کلی این رابطه ناتوان است. اگر این رابطه می توانست درک شود، جهان به گونه ای جامع برای آگاهی انسان فهمیدنی می شد، حال آن که چنین نیست، علم به روشنی و کلی بودن شناخت تجربی دست می یابد، اما نمی تواند به وحدت و تمامیتی که عقل می خواهد، برسد. علوم، تجربی اند و حد و قید و بند خود را دارند .
علمی که خود را درک می کند و قید و بندهای نهائیش را می شناسد، همان فلسفه است،
فلسفه از وجود فیلسوف، از آن چه که او هست آغاز می کند، نه از آن چه که او می شناسد. او نه به شناخت، بلکه به خودش دست می یابد، وحدت و کلیتی که فلسفه، علم را هرگز قادر به دستیابی به آن ها نمی داند، از آنِ جهان در تعالی آن ( هستیِ در خود ) است
مسعود گرامی این کتاب تازه دو روزه آپلود شده٬ اگر هم کسی نظری بده به گمان فراوان باید نخونده نظر بده که از نگاهِ من چندان شایسته نیست. (جالب اینجاست که نظرِ شما مالِ همون روز آپلود کتابه :) آقا رحم کن بر اعضای کتابناک! )
راستی٬ من چندی پیش در بخش پیغام مدیر خونده بودم که «تشکرهای خالی و بیهوده بیش از پیش موجب هدر رفتن پهنای باند سایت میشود»(یه چیزی تو این مایه‌ها بود!). بنده هم موافقم با این سخن. خیلی کتابها را میبینیم که نظر پشت نظر سپاسگزاری ه و دیگر هیچ!
بهرحال٬ همینکه شما دربارهٔ کتاب اطلاعات سودمندت رو به اشتراک میزاری خیلی خوبه.
سپاسگزار.
ممنون بابت توضیحاتت poorfar جان.نمیدونم.شاید شما ین مدلی نباشید اما این مسئله که هر کتاب خوب هست توسط khar tu khar آپلود میشه ملکه ی ذهنم شده و ناخودآگاه قبل اسم کتاب اسم آپلود کننده رو نگاه می کنم. sagaliga بابت آپلود این کتاب وزین ممنونم.
پس از سلام
برام عجیبه 650 نفر آدم کتاب رو دانلود کرده اند ولی هیچکس نظری در مورد این کتاب عالی و درجه 1 و مرجع ننوشته و دریغ از یک خط تشکر یا . . .
وضع نظرات زیر کتابها در کتابناک واقعا تاسف آوره . . . ! با اینکه این قسمت نظرات اصلا برای نظرهای مرتبط به کتاب و در مورد آن ایجاد شده، و قابلیت های بحث های دیالکتیکی و رفت و برگشتی را ندارد،ولی بیشتر دوست داریم بحث های تکراری کنیم ( که چند صفحه یکبار تکرار بحث های چند صفحه قبل میشه و دوری باطل و بی تتیجه را می پیماید) و بزنیم تو سرو کله ی هم و عقاید انباشته ی خودمون رو به خوردِ دیگران بدهیم ، تا اینکه یک نظر مرتبط به کتاب بنویسیم . . .
حداقل اون دوستانی که کتاب ها رو مورد تنفر یا مورد علاقه می زنند،یک خط در مورد کارشان و علاقه و تنفرشان نسبت به کتاب در نقد یا تایید اون بنویسند!
البته امیدوارم دوستان از نقد بنده ناراحت نشوند،و آن را از روی خیرخواهی بدانند:x
...........................
اول سپاس از دوست خوبم sagaliga بابت این کتاب فوق العاده فیلسوف و مورخ بزرگ آلمانی، کارل یاسپرس،و اسکن خوب این اثر،
ترجمه ی کتاب هم از مترجم صاحبنظر و بزرگی چون محمد حسن لطفی است،که در برگردان آثار فلسفی افلاطون و فلوطین پیشتر حقّ خود را به فلسفه دوستان ادا کرده است...
کارل یاسپرس یکی از معماران اگزیستانسیالیسم معاصر و از نخستین کسانی است که از اصطلاح اگزیستانسیالیست یا وجودگرا استفاده کرد. از کتاب های مهم در حوزه فلسفه تاریخ در دوران معاصر، «آغاز و انجام تاریخ» است که کارل یاسپرس آن را در سال 1949 نوشت و کوشید که در آن طرح تازه یی از تاریخ جهان را عرضه کند. وی تاریخ آدمی را به سه بخش عمده دوران اسطوره، دوره محوری و دوره پس از دوره محوری تقسیم می کند و معتقد است که به سبب دگرگونی گسترده و عمیقی که در دوران ما در زندگی انسان رخ داده است، این دوران به لحاظ تاریخی اهمیتی بنیادی دارد.
یاسپرس براین باور است که در قرن نوزدهم تاریخ جهان در نظر مردم اروپا تاریخ باخترزمین بوده است. در واقع در قرن نوزدهم تاریخ جهان عبارت بوده است از آنچه پس از مقدماتی که در مصر و بین النهرین گذشت، در یونان و فلسطین آغاز شد و تا روزگار ما ادامه یافت...

فلسفه تاریخ اندیشیدن درباره تاریخ است،از جمله در این باره که آیا تاریخ،زاده ی اراده ای هشیار و خردمند است؟ یا مشتی وقایع اتفاقی بی معنی و بی محتوا،که نظم و حکمت و غایتی ندارند؟
آیا سازنده ی تاریخ خداست؟ یا کشورگشایان نیرومند؟ یا مردان فرزانه اند؟ یا ملت ها و توده ها ؟ یا تصادف بی خرد نابینا؟!

برای یافتن این پرسش،آدمی ناچار می شود از تاریخ یاری بجوید،یا بقول کارل یاسپرس،تاریخ را همچون واحدی کامل پیش چشم بیاورد...
از این رو تاریخ برای آدمی خاطره ای است که نه تنها آن را میشناسد و به یاد دارد، بلکه سرچشمه ی زندگی اوست،و پایه ای که بر آن استوار است،و اگر بخواهد در خلا محو نشود! بلکه از انسان بودن بهره ور گردد،ناچار است بدان بیندیشد،و پیوندش را با آن حفظ کند...
وی تاریخ آدمی را به سه بخش عمده دوران اسطوره، دوره محوری و دوره پس از دوره محوری تقسیم می کند و معتقد است که به سبب دگرگونی گسترده و عمیقی که در دوران ما در زندگی انسان رخ داده است، این دوران به لحاظ تاریخی اهمیتی بنیادی دارد.
دوره محوری به عقیده یاسپرس،از حیث صورت بخشیدن به آدمی،پربارترین دوره تاریخ است،به عبارت دقیقتر،میان سال های 800 تا 200 ق.م که هرچه پیش از آن بوده مقدمه ای است بر آن و هر چه بعد از آن رخ داده،خود را به آن عطف می کند و در آن سرچشمه دارد.
باز هم سپاس از دوست خوبم sagaliga بابت این کتاب معتبر:x
ممنون از بابت آپلود این کتاب خوب تون...
آغاز و انجام تاریخ
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک