رسته‌ها

میرزا آقاخان کرمانی؛ پدر فلسفه‌ی تاریخ ایران

میرزا آقاخان کرمانی؛ پدر فلسفه‌ی تاریخ ایران
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 52 رای
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 52 رای
از دیباچه اثر : "میرزا آقاخان کرمانی(۱۲۳۲ خورشیدی–۱۲۷۵ خورشیدی) ، از عجایب روزگار و از نوابغ همه تاریخ ایران زمین است. این را با توجه به ژرفا و پختگی نوشتارهای او می‌توان فهمید. حال اگر بدانیم که او در دوران ناصری می‌زیست و اجل مهلتش نداد که حتا انقلاب مشروطیت را به چشم ببیند، و اینکه تنها چهل و چهار سال عمر کرد، آنگاه جمله نخست، برایمان مبالغه‌آمیز جلوه نمی‌کند... او را می‌توان از پدران ناسیونالیسم نوین ایران دانست. اگرچه خود او در این مورد زیر تاثیر میرزا فتحعلی آخوندزاده قرار داشت. ولی چیرگی بیشتر او بر دانش روز و تلاش فزون‌ترش در حوزه فلسفه و علوم اجتماعی، باعث می‌شود تا او را بنیادگزار اندیشه ملی در ایران نوین بدانیم. نگاه به اندیشمندان مطرح همدوره‌ی او همچون سید جمال‌الدین اسدآبادی که امت‌گرایی اسلامی (ناسیونالیسم اسلامی) را مطرح می‌کرد، یا طالبوف و میرزا ملکم‌خان که شجاعت و پیشگامی او را نداشتند، به خوبی ممتازی و برتری میرزا آقاخان را نمایان می‌کند..."

منبع: تارنمای چالدران
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
126
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
persianking
persianking
1392/04/12

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی میرزا آقاخان کرمانی؛ پدر فلسفه‌ی تاریخ ایران

تعداد دیدگاه‌ها:
6
درود خداوند بزرگ بر بنیان گذاران حکومت قانون در ایران که از مرحوم آخوند زاده تا آقاخان کرمانی شروع و با محمد مصدق حداقل تا این تاریخ به پایان رسیده است باد امیدوارم راه پر ارزششان توسط نسل آینده که مسلح به فرهیختگی هستند ادامه پیدا کند.
انچه که باعث شده این افکار درجامعه کمتر مطرح بشود همانامخالفت بخشی از مذهبیون ما به رهبری شیخ فضل الله میباشد
درود کتاب خوبی از تاریخ معاصر باید باشه
چه کتاب محشری...
جای تاسف است که تمام کژباوری هایی که در این گونه کتاب ها در صدسال پیش مطرح شده هنوز هم بدون تغییر همان گونه به جای مانده. انگار زمان برای ما در قرون وسطی ثابت مانده.
به گمانم در کتاب تاریخ مشروطه کسروی بتوان چیزهایی درباره ی میرزا آقا خان یافت
با درود
کتاب دیگری در مورد روشنفکران عصر مشروطه کتاب ملکم خان از حسن قاضی مرادی است که بسیار کتاب خوبی است. از نظر من روشنفکران معاصر ایران با آن همه مشکلات از جمله جامعه بشدت سنتی، استبداد حاکم و ترس از سلطه گری خارجی کار مهمی در پیش برد روشنگری و روشنفکری در جامعه داشتند که متاسفانه با کودتای 82 مرداد و سقوط دولت مصدق راه برای استمرار این نوع حرکت بسته شد. 
میرزا آقاخان کرمانی؛ پدر فلسفه‌ی تاریخ ایران
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک