رسته‌ها
تاریکی و روشنایی
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 18 رای
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 18 رای
تاریکی و روشنایی در دهه 1320 به صورت یادداشت هایی در مطبوعات منتشر شد و در پائیز 1344 به صورت یک کتاب منتشر شد . او در این اثر عشق شور انگیز خود به ادبیات فارسی و فرهنگ میهنی را به کمال نشان داده و بیان کرده است . کوشیده رمانی با ره گیری خطوط عمر و تجارب خویش بیافریند و در این راه از رمان های تعلیمی و رمانتیک استفاده کرده و با چینش و تلفیق شعر و وصف و حکایتگری های متعلق به فرهنگ ایران و نثر شیوای مرسل فارسی به بهترین نتایج رسیده است .حرف هایش به ظاهر ساده اما بسیار تکان دهنده است . شخصیت هایش نیمه خیالی اما زنده اند و نثر فارسی او از بهترین و سالم ترین نثر های معاصر است . او می نویسد که : منظور ما یک چیز است و بس ، انقلاب فکری .

محور مرکزی همه‌ی آثار او چند و چون رویارویی جامعه‌ی ایران با مسأله‌ی تجدد است. وی در تمامی آثارش به اتفاق به این موضوع پرداخته و رویارویی و تقابل با تمدن غرب و جلوگیری از تفوق و تسلط آن بر هویت و تمدن ایرانی بن‌مایه‌ی اصلی آثارش را تشکیل داده است و البته در همین راستا، وی تنها راه مقابله با این رویه را تأکید بر مؤلفه‌های هویت ایرانی و به خصوص زبان فارسی که از آن به عنوان قوی‌ترین و اصلی‌ترین مؤلفه یاد می‌کند، می‌داند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
401
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
khar tu khar
khar tu khar
1392/08/08

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تاریکی و روشنایی

تعداد دیدگاه‌ها:
1
در میان آثار دکتر شادان سه اثر تراژدی فرنگ ، تسخیر تمدن فرنگی ، تاریکی و روشنایی به کنکاش در ریشه های عقب ماندگی ایرانیان ، ماهیت تمدن غربی ، نسبت این تمدن با ما ، کیفیت فهم ما از غربی ها ، کیفیت نگرش غربی به ما ، نسبت ما با سنت های بومی و زبان فارسی و سرانجام راه های بهره برداری از تمدن مدرن به سود استقلال و فرهنگ و نوزایی میهن تحریر شده است . نگاه اعتدال گرا ، استدلال های ژرف ، نثر پالایش یافته و تسلط بر موضوع و منابع از جمله امتیازات آثار دکتر شادمان است . [خاصه کتاب خاطرات معنوی و فکری او که در قالب داستانواره ای بی نهایت شیوا ، مسائل ، آرزوها ، دردها و امید های او را به تصویر کشیده است در کتاب تاریکی و روشنایی ].
تاریکی و روشنایی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک