رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.

نگاه اخلاقی : درآمدی به فلسفه اخلاق

نگاه اخلاقی : درآمدی به فلسفه اخلاق
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 27 رای
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 27 رای
.
این کتاب با عنوان نگاه اخلاقی و درآمدی به فلسفه ی اخلاق نوشته ی پرفسور دیوید مک ناتن،دانشگاه آکسفورد می باشد که به شیوایی و دقیقی به مسائل مرتبط با فلسفه ی اخلاق می پردازد.
نگارنده کتاب پیشرو را کتابی می داند که به دو دیدگاه کاملا متضاد دربارۀ اخلاق می پردازد. در یک طرف به دیدگاه غیر شناخت گرایی می پردازد. طرفداران این دیدگاه مدعی اند که ما در جهانی زندگی می کنیم که هیچ ارزش عینی وجود ندارد. در نتیجه تصورات ما از ارزش اخلاقی بدین نحو است که چون ما مخلوقاتی با احساسات، امیال و نیازها هستیم، نسبت به پاره ای از اعمال واکنش مطلوب و نسبت به پاره ای دیگر واکنش نامطلوب نشان می دهیم. بنابراین، سرچشمه ارزش در وجود خود ماست.
در برابر این دیدگاه غیر شناخت گرایی، واقع گرایی اخلاقی وجود دارد که بر آن است که ارزش های اخلاقی را باید در جهان خارج یافت، و حقایق اخلاقی وجود دارند و ما می توانیم آنها را کشف کنیم، و بر خلاف ادعای غیرشناخت گرایان، درستی و نادرستی اخلاقی یک چیز آن گونه که غیر شناخت گرایان می گویند به چگونگی احساس ما دریارۀ آن بستگی ندارد.
این کتاب را می توان در ردیف کتاب های مربوط به فرااخلاق طبقه بندی کرد.

فهرست مطالب:
فصل اول: اخلاق؛ جعل یا کشف، به مباحث توجیه و صدق، واقع گرایی اخلاقی، غیرشناخت گرایی اخلاقی، آزادی اخلاقی و معنای زندگی، واقع گرایی و غیرشناخت گرایی و سنت اخلاقی، و اخلاق و نظریۀ اخلاق اختصاص دارد.
فصل دوم: خطوط کلی غیرشناخت گرایی اخلاقی، با مباحث واقعیت و ارزش، چهار نقد بر غیرشناخت گرایی، تبیین عمل و انگیزه، زبان اخلاق، حقیقت، توجیه و شک گرایی، و غیره سروکار دارد.
فصل سوم: خطوط کلی واقع گرایی اخلاقی، به مباحث فرض واقع گرایی، واقعیت اخلاقی، انگیزه اخلاقی، حقیقت و معنا، مشاهده، توجیه، و علم واقعیت می پردازد.
فصل چهارم: غیرشناخت گرایی، تحولات بیشتر، به مباحث تشبیه ادراک حسی، درک واقعیت مطلق، صفات اخلاق به مثابه کیفیات ثانویه، انگیزه و دیدگاه اصلاح شده، و غیره اختصاص دارد.
فصل پنجم: واقع گرایی و واقعیت، به مباحث واقعیت محض، واقعیت مطلق، ادراک و واقعیت، تبیین و فرافکنی، و واقعیت مستقل از ذهن می پردازد.
فصل ششم: جایگاه بحث یا گزارش ضمنی، با مباحث واقع گرایی و نظریه خطا، نظریه غیرواقع گرایی درباره صفات اخلاقی، انتخاب نظریه اخلاقی سرکار دارد.
فصل هفتم: انگیزۀ اخلاقی، به مباحث دفاع از نظریۀ باور – میل، تفسیر ناشناخت گرایانه از میل، حجیت الزامات اخلاقی، فضیلت اخلاقی می پردازد.
فصل هشتم: ضعف اخلاقی به مباحث ضعف اخلاقی، ضعف اراده، ضعف و نظریۀ باور - میل، نظریه غیرشناخت گرایی و ضعف اخلاقی، نظریه های شناخت گرایانه در باب انگیزه و ضعف اخلاقی، و غیره اختصاص دارد.
فصل نهم: گرایش به ضد اخلاق و شرارت، به مباحث چرا گرایش به ضد اخلاق، تهدیدی برای نظریۀ درون گرایی است، نظریل درون گرایی و گرایش به غیر اخلاق، نظریه درون گرایی و شرارت، و غیره می پردازد.
فصل دهم: واقع گرایی اخلاقی و تنوع اخلاقی، با مباحث اختلاف و شک گرایی، جهان های اجتماعی، جزئی گرایی و توجیه، بصیرت و تساهل، و غیره سروکار دارد.
فصل یازدهم: نظریۀ غیرشناخت گرایی و نظریۀ سودگرایی، به مباحث فلسفه اخلاق و نظریۀ اخلاقی، نظریه سودگرایی، نظریه سودگرایی و نظریۀ ناظر آرمانی، سازگاری و نظریۀ سودگرایی، و غیره می پردازد.
فصل دوازدهم: دورنمای شبه واقع گرایی، با مباحث شبه واقع گرایی، نظریه شبه واقع گرایی موردِ دفاع قرار گرفته، پاسخ واقع گرایانه، و غیره سروکار دارد.
فصل سیزدهم: اصول یا نظریه جزئی گرایی، به مباحث نقش اصول اخلاقی، تعارض اخلاقی، جزئی گرایی و وظایف اولیه، و غیره اختصاص دارد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
poorfar
poorfar
1392/06/04

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی نگاه اخلاقی : درآمدی به فلسفه اخلاق

تعداد دیدگاه‌ها:
5
@سها
...نه باید جانب ... رواقیون راگرفت_که به تمامی زیباییهای دنیای جسمانی که خود موهبتی بزرگ ازجانب حضرت حق به انسان است...

1-
الف)
زنون رواقی می گوید
مقصود از زندگی، خوشبختی است، که با پرهیزگاری، زندگی مطابق عقل و آموزشهای فلسفی و اخلاقی، تفکر، قضاوت دقیق و آرامش درونی بدست می آید
ب)
زنون می گوید، غریزه ی بقای نفس گرایش اساسی هر موجود زنده است. موجود زنده ای که دو چیز دارد. یک سازمان درونی. و دیگری آگاهی بر این سازمان. بنابراین زندگی مطابق عقل عبارت است از زندگی بر طبق واقعیت های طبیعت و سازمان درونی انسان.
بنابراین زنون، زندگی مطابق عقل را راهی برای آرامش و خوشبختی می داند. عقل وسیله است. عقل هدف او نیست.
2-
...در این زمینه نه باید جانب ... راگرفت...نه جانب اپیکوریان که شاد بودن درلحظه را،نوعی خوشبختی جلوه میدادند...

الف)
از کجا می توانیم ادعا کنیم که خوشی بهتر از عقل نیست ؟
لذات فلسفه - ویل دورانت - صفحه 157
ب)
اپیکور صرفا یک لذت گرا نیست
می گوید:
"محال است بدون زندگی خردمندانه و روشن و درست شادمان باشی و با علاقه و درست و منصفانه زندگی کنی بی آنکه شادمان باشی"
3-
...لذا میرسیم به ارسطو که اعتدال پل دستیابی به خوشبختی است...

به تعادل ارسطو هم ایرادهایی وارد است
مثال
از کجا که در زیبایی و نیکی هم باید به دنبال تعادل بود ؟
----------------------------------**********------------------------------
4-
ایرادی که به شیوه ی نقد شما وارد می دانم این است
غول هایی مثل زنون و دیوژن را نمیشود به سادگی کنار گذاشت و گفت: ارسطو تشریف بیاورد بقیه بروند
نمیشود زنون را شکست. می شود از آن کاست یا به آن افزود.
نمیشود هراکلیتوس را به سادگی کنار گذاشت و پارمنیدس را آورد.
سقراط می شکند و ترکیب می کند!
درفلسفه اخلاق همانگونه که ارسطو در اکثرآثارش یاداور میشود.تنها راه رسیدن به خوشبختی اعتدال است.چه درنیروی عقلانی.چه جسمانی وچه ارادی....
در این زمینه نه باید جانب کلبیون ویارواقیون راگرفت_که به تمامی زیباییهای دنیای جسمانی که خود موهبتی بزرگ ازجانب حضرت حق به انسان است_ونه جانب اپیکوریان که شاد بودن درلحظه را،نوعی خوشبختی جلوه میدادند...لذا میرسیم به ارسطو که اعتدال پل دستیابی به خوشبختی است...
.......این سایت باحضور دوستانی چون kaltun.poofarوکبیراندرکبیر،روز به روز باشکوهتروباشکوهتر میشود.وجودشان را قدر بنهیم...
درفلسفه اخلاق همانگونه که ارسطو در اکثرآثارش یاداور میشود.تنها راه رسیدن به خوشبختی اعتدال است.چه درنیروی عقلانی.چه جسمانی وچه ارادی....
در این زمینه نه باید جانب کلبیون ویارواقیون راگرفت_که به تمامی زیباییهای دنیای جسمانی که خود موهبتی بزرگ ازجانب حضرت حق به انسان است_ونه جانب اپیکوریان که شاد بودن درلحظه را،نوعی خوشبختی جلوه میدادند...لذا میرسیم به ارسطو که اعتدال پل دستیابی به خوشبختی است...
.......این سایت باحضور دوستانی چون kaltun.poofarوکبیراندرکبیر،روز به روز باشکوهتروباشکوهتر میشود.وجودشان را قدر بنهیم...
•اگر امتیاز "6" بدهید به فهرست کتابناکهای مورد علاقه شما افزوده میشود
•اگر امتیاز "1" بدهید به فهرست کتابناکهای مورد تنفر شما افزوده میشود
:D
دوستان کتابناکی! قدر وجود و حضور دوستان خوب و دانشوری همانند کبیر اندر کبیر و جناب پورفر را بدانید، که با این کتاب‌های وزینی که زحمت می‌کشند و در سایت آپلود می‌کنند، سهم بزرگی در ارتقای دانش و کتابخوانی دانلودکننده‌های عزیز دارند. عزّتشان افزون باد!
نگاه اخلاقی : درآمدی به فلسفه اخلاق
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک