رسته‌ها
اندیشه های طالبوف تبریزی
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 308 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 308 رای
.
طالبوف تبریزی یکی از اندیشمندان بنام عصر مشروطه بشمار می رود. کتاب حاضر که به قلم محقق و مورخ معروف معاصر، فریدون آدمیت به رشته تحریر درآمده، خواننده را به خوبی با افکار و عقاید این اندیشمند و تأثیر افکار وی در هم عصران خویش، آشنا می سازد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
117
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
persianking
persianking
1388/07/10
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی اندیشه های طالبوف تبریزی

تعداد دیدگاه‌ها:
11
ممنون بخاطر کتاب های پدر تاریخ نگاری نوین در ایران ممنون بخاطر این کتاب فوق العاده
توی یه دوره چه بزرگانی از آذربایجان و مخصوصا از شهر تبریز بلند شدند. افسوس که این سنت ادامه پیدا نکرد وگرنه الان ایران یکی از ابر قدرتهای دنیا بود.
اقا جان مادرتون دانلود نمیشه. خیلی به این کتاب احتیاج دارم
خیلی. خیلی خیلی
ممنون می شم اگه کسی از دوستان برسونه
:((
گذشته ي ادبي ما تنها فردوسي و سعدي و حافظ نبود
دوره ي مشروطه هم بزرگاني دارد كه بد گمنام مانده اند
مردانی سترگ در تاریخ پر از رنج و شگفتی و افسردگی معاصرمان .
من مثل یه سگ دنبال همچین کتابی برای تحقیقم بودم.
نفستون گرم!
فریدون آدمیت کتاهای دیگر و بهتری هم داره که میشه آرشیو کرد
بنیان اندیشه های طالبوف بر خرد استوار است . او با تاریخ ، ادبیات و فلسفه ایران و فرهنگ اسلامی و نیز باورهای اندیشمندان یونان و روم آشنا بود و از نظریه های سیاسی و اجتماعی غرب آگاهی داشت. جای پای اندیشه های دوران روشنگری اروپا در آثار او به روشنی دیده می شود.
در میان نویسندگان و دانشوران ایرانی نیز از آخوندزاده و میرزاملكم خان تاثیر پذیرفته است.
به گمان طالبوف ، تنها گسترش آموزش و پرورش و ترویج شكیبایی و مدارای دینی می تواند صلح و آشتی را جایگزین دشمنی های دیرینه ملت ها كند و جامعه را به سوی انسانیت رهنمون شود. عبد الرحیم طالبوف فراز پیشرفت غرب را در برخورداری از دانش ، آزادی و حاكمیت قانون می داند ، قانونی كه حكومت می گذارد و دولت به كار می بندد.
او به آرمان ملی و سنتهای ایرانی پایبند و از فرنگی مآبی جدید رویگردان بود و باور داشت كه چاره جز این نیست كه اصول جدید مدنیت اروپا را بپذیریم. اما باید اراده ملی را بیاموزیم بلكه در همه جا و همیشه ایرانی بمانیم . او پس از پیروزی انقلاب مشروطیت ، به پاس خدماتش از سوی مردم تبریز به نمایندگی مجلس شورای ملی برگزیده شد ، امام نمایندگی مجلس را نپذیرفت و به ایران بازنگشت.
طالبوف به دگرگونی خط و زبان فارسی باور داشت. او پیشنهاد كرد كه نقطه از حروف فارسی برداشته شود ، نشانه های آوایی به واژه ها افزوده شوند و زاویه ها به قائمه تبدیل گردند.
طالبوف از پیشوایان ساده كردن دانش و فن آوری جدید است و مفاهیم علمی را به روشنی و سادگی بیان می كند. امروزه او را از پیشگامان ساده نویسی در نثر فارسی می شناسند. تمامی آثار طالبوف ف پس از ۶۰ سالگی او به چاپ رسیده اند.
عبدالرحیم طالبوف تبریزی (1213 - 1289 هجری خورشیدی) در كوی سرخاب تبریز به دنیا آمد. پدرش ابو طالب، درودگر تهیدستی بود. عبدالرحیم در ۱۶ سالگی تبریز را ترك كرد و به تفلیس كه كانون انقلاب و اندیشه های نو بود ، رفت.در آنجا زبان و ادبیات روسی و برخی از رشته های دانش جدید را فراگرفت.
چندی بعد به تمرخان شوره ، مركز داغستان رفت و تا پایان عمر در آنجا به سر برد برد. او با پیمانكاری ، دارایی هنگفتی گرد آورد و با آسودگی خاطر به خواندن و نگارش كتاب پرداخت.
عبدالرحیم طالبوف، نوگرا، آزادیخواه و دانش پژوه بود. هدف اساسی او در نوشته هایش ، بیداری ایرانیان و آشنا ساختن آنان با دنیای نو بود. برای طالبوف ، دانش ارزش و اجری ویژه داشت. او تكامل و نیكبختی انسان را در دستیابی به دانش و فن آوری نو می دانست، به همین سبب به فكر باز كردن مدرسه افتاد و در سال۱۳۱۹ ق./ ۱۲۸۰ش. با یاری ملك المتكین كه از راه بادكوبه به اروپا می رفت، در بادكوبه مدرسه ای برای ایرانیان باز كرد.
بعد از خواندن نظر میدهم.. اما مطمئنا آثار شادروان آدمیت بسیار با ارزش است.
اندیشه های طالبوف تبریزی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک