رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
تهذیب نفس
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 46 رای
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 46 رای
بازنویسی اخلاق ناصری

نسخه تایپی

کتاب ((اخلاق ناصری )) در سال ۶۳۳ هجری قمری به دست توانای خواجه در سن ۳۷ سالگی تالیف شده است . وی در ابتدای کتاب ، حمد و ثنای الهی را به جای آورده و صلوات و تحیّات نثار روح مطهر حضرت رسالت پناه و اهل بیت عصمت و طهارت - علیهم الصلوه والسلام - نموده و آنگاه به علّت نوشتن و مکان تاءلیف کتاب پرداخته و مقدمه ای در باب حکمت تقدیم می نماید.
وی حکمت را به دو بخش ((علمی و عملی )) تقسیم نموده وآیه ای را از قرآن مجید شاهد می آورد که هرکس بتواند حکیمی کامل و انسانی فاضل شود،مقامی بلند دارد(۷).
سپس حکمت علمی (نظری ) را به سه بخش یعنی ((ماوراءالطبیعه (متافیزیک )، ریاضیات و طبیعیات )) تقسیم نموده و به شرح اصول هرکدام می پردازد و آنگاه حکمت عملی را نیز به سه بخش یعنی ((تهذیب اخلاق ، تدبیر منزل و سیاست مدن )) تقسیم نموده و مبادی اعمال شایسته و پسندیده را ذکر می نماید. و در پایان ، فهرست مطالب کتاب خود را بیان نموده و قبل از ختم کتاب ، متذکر می شود که آنچه در این کتاب تحریر می افتد از جوامع حکمت عملی ،بر سبیل نقل و حکایت و طریق اخبار و روایت از حکمای متقدم و متاءخر بازگفته می آید بی آنکه در تحقیق حق و ابطال باطل شروعی رود یا به اعتبار معتقد ترجیح راءیی و تزییف مذهبی خوض کرده شود. پس اگر متاءمل را در نکته ای اشتباهی افتد یا مسئله ای را محل اعتراض شمرد باید بداند که محرّر آن صاحب عهده جواب و ضامن استکشاف از وجه صواب نیست .
و آنگاه برای همگان خواستار توفیق از درگاه حیّ منان و منبع فیض رحمت و مصدر نور هدایت گردیده است .
این جانب به دلیل صعوبت فهم کلمات ومحتویات ارزشمند این کتاب که بر اساس ‍ نثر فارسی ، هفتصد سال قبل نوشته شده و به منظور محروم نشدن عدّه زیادی که آشنایی با این شیوه را ندارند، با قلّت بضاعت ولی با جدیتی تمام اقدام به اقتباس از این کتاب نموده واکثر مطالب آن را در شبهای ماه مبارک رمضان و با وضو و رو به قبله نوشته ام .
به امید آنکه خدمتی محسوب گردد و بزرگان اهل تمیز،خطاهای آن را با دیده عفو و اغماض بنگرند و با یادآوری آنها ما را مرهون الطاف خویش نمایند و امیدواریم که خداوند متعالی دولت کریمه ای را که محصول خون پاک هزاران شهید پاکباخته راه او است و پیشوای آن حکیمی بزرگ و ادیبی گرانقدر و فقیهی جامع الشرائط و پیرو راه امام بل امام رهروان است ، حفظ فرماید و آرزوهای بلند او را جامه تحقق بپوشاند. والسلام علینا وعلی عباداللّه الصّالحین .
سیدمحمد رضا غیاثی کرمانی
اسفند ۱۳۷۳
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
khalilkhoshrou
khalilkhoshrou
1392/02/06

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تهذیب نفس

تعداد دیدگاه‌ها:
5
مطالب عالی هستن و آقای غیاثی واقعا زحمت کشیدن
واقغا خیلی زحمت کشیده شده خیلی سپاس گذارم
خواجه نصیر دانشمند بزرگی است و به درستی حق بزرگی بر گردن شیعیان دارد اما افسوس که بسیار ناشناخته مانده است .;-)
تهذیب نفس
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک