رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
مکتب در فرآیند تکامل
امتیاز دهید
5 / 3.8
با 58 رای
امتیاز دهید
5 / 3.8
با 58 رای
کتابِ مکتب در فرایند تکامل با عنوان فرعیِ «نظری بر تطور مبانی فکری تشیع در سه قرن نخستین»، ترجمهٔ کتاب «بحران و تثبیت در دوره تکوینی اسلام شیعی؛ ابوجعفر ابن قبه رازی و سهم او در اندیشهٔ شیعیِ امامی» است که در سال ۱۹۹۳ از سوی انتشارات داروین به قلم سید حسین مدرسی طباطبایی در شهر پرینستون منتشر شد.ظاهراً هاشم ایزدپناه کتاب را در همان سال‌ها به فارسی ترجمه کرد و نسخه‌های کپی‌شدهٔ آن حتی در شهر قم دست به دست می‌گشت.

چاپ این کتاب با اجازه وزارت ارشاد دولت احمدی نژاد تعجب بسیاری را برانگیخت. اما موضوع مورد تحقیق وی، همانطور که خودش نیز بدان اشاره کرده، بسیار حساس و جنجال برانگیز می‌تواند باشد.

سید حسین مدرسی طباطبائی در مقدمه ویرایش جدید کتاب می‌نویسد:

اصل انگلیسی کتاب بدین گونه بیست سالی پیش ازاین، برای حال و هوایی دیگر و در پاسخ به نیازی در شرایط زمانی و مکانی و فرهنگی خاص تدوین شده بود. در آغاز بر این باور بودم که به خاطر همین مسائل جنبی مطرح شده در کتاب، برگردان فارسی آن سودمند نیست چه برخی از مباحث زمینه ساز تدوین آن در جوامع ما مطرح نبود و تحریک ساکن، موجبی نداشت. حتی وقتی کتاب به هر صورت در آمریکا ترجمه شد خوشدل بودم که در ایران جز چند نسخه بسیار معدود[زیراکس]، چیزی از آن در دسترس قرار نگرفت... بر سر هم، اکنون پس از گذشت سال‌ها به نظر می‌رسد که دیگر آن ملاحظات پیشین، زمینه‌ای ندارد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
poorfar
poorfar
1391/12/16

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی مکتب در فرآیند تکامل

تعداد دیدگاه‌ها:
25
این کتاب را اتفاقی از سایت دیگری پیدا کرده و خواندم.با تاریخ تشیع زیاد بیگانه نیستم.ولی این کتاب واقعا مطالب فوق العاده ای داره.آن هم بر اساس منابع اولیه.شکل گیری شیعه در طول تاریخ٬مفهوم تشیع در قرون اولیه اسلامی٬سیر تاریخی مفهوم امامت٬طایفه متوقفان در امامت شکل گیری غلات و مفوضه٬شکل گیری نهاد وکالت٬نگاهی به دوران حیرت بر اساس منابع شیعی و....آن هم با لحنی حکیمانه بدون داد و هوار.خواندن نقدهای آن هم خالی از لطف نیست.به نظرم کتاب خاندان نوبختی مرحوم عباس اقبال هم کتاب تکمیلی بسیار خوبی مخصوصا برای تاریخ دوران حیرت و بعد از آن است.
فرآیند ساخته شدن تشیع درجهان اسلام
(نقدی پیرامون کتاب مکتب در فرآیند تکامل)2
اگر نیت خوانی های انجام شده صحیح باشد و تمام مساله امام عصر (عج) ناشی از انگیزه میراث طلبی عده ای باشد، با پایان یافتن این نزاع، چرا مساله امامت حل نشد؟ دیگر میراثی باقی نبود که کسی به خاطر آن بخواهد مدعی تشیع!!! شود!
در وصیت‌نامه‌ای که از حضرت عسکری (ع) به جای مانده بود؛ ایشان تنها از مادر خود نام برده بودند
امامی که از سالها قبل خبر غیبت او مطرح شده است، و تولد او مخفی بوده و همیشه مخفی نگاه داشته شده، و حکومت منتظر او بوده تا آن را بکشد، چرا باید در وصیت نامه رسمی، مطرح شود؟
به هر حال دلایل عقلی زیادی استحکام اندیشه شیعه را ثابت می کند. و دلایل عقلی تاریخمند نیستند که بگوییم از زمانی خاص به وجود آمده! وقتی وجود امام معصوم ضروری باشد، این حکم برای همیشه است حال چه مردم دوره ای آن را فهمیده باشد یا اینکه نفهمیده باشند، فهم مردم در حقیقت خارجی اثر ندارد. هر چند این اندیشه همیشه توسط عده ای فهمیده شده بود.
و دلایل نقلی تولد حضرت مهدی (عج) نیز بسیار محکم تر از مطالب سست و بی جای مطرح شده در این نوشتار هستند رک:
http://www.soalcity.ir/node/62
http://www.soalcity.ir/node/431
نقدی پیرامون کتاب مکتب در فرآیند تکامل
باعرض سلام
دلایلی که برای این مطلب ارائه شده تا به نوعی جعلی بودن تشیع را ثابت کند، چیست؟
عید غدیر خم از قرن چهارم هجری، زمان عزالدوله دیلمی، به عنوان «عید» برساخته شد.
۱۳ رجب را ناصرالدین شاه قاجار به عنوان جشن و تعطیلی به تشیع اضافه کرد.
زیارت عاشورا، برساخته‌ای تاریخی و فاقد سند است .
شیعیان غالی، عاشورایی برساخته‌اند، که صدای امثال مطهری را هم در آورده بود
اینکه روز غدیر، در زمان دیلیمان عید اعلام شود، یعنی اینکه حادثه تاریخی ای در این روز وجود نداشته و اصلا آیه ابلاغ و آیه اتمام نعمت و خطبه غدیر و ... وجود نداشته است؟
اینکه 13 رجب در زمان ناصر الدین شاه جشن گرفته شود و تعطیل اعلام شود، یعنی اینکه در چنین روزی حضرت علی (ع) به دنیا نیامده است
تشیع یعنی اینکه خلیفه و جانشین پیامبر (ص) باید شخصی معصوم باشد و رهبری مردم به دست کسی سپرده شود که خودش خطاکار نباشد و امت را به انحراف نکشاند.
افزایش یافتن توجه به مناسبت های ایام، ایجاد تحریف در حادثه عاشورا و (به فرض) جعل زیارت عاشورا، چگونه می تواند ردیه ای بر لزوم رهبر معصوم باشد؟ چگونه این سخنان می تواند نشان دهد که پیامبر (ص) هیچ کس را برای جانشینی خود معرفی نکرده است؟
آیا اندک شک و شبهه ای در بی جا بودن این ادعا، و مغالطه پهلوان پنبه آن وجود دارد؟
سایر مطالبی که نوشته اید، همه شک و شبهه هایی در وجود نازنین امام عصر (عج) است. سوال این است که به فرض تمام مطالب بیان شده، صحیح باشد، با این دلایل چه چیزی ثابت می شود؟
مهدویت ساخته تشیع است؟ آیا اهل سنت به مهدویت معتقد نیستند؟
http://www.soalcity.ir/node/1873
http://www.soalcity.ir/node/584
http://www.soalcity.ir/node/1874
آیا اعتقاد شیعه در لزوم وجود امام معصوم صحیح است یا خیر؟ اگر دلایل شیعه در این باره اشکالی ندارد، چگونه می توان با چند تشکیک تاریخی، آن دلایل را باطل کرد؟
بنابراین روشن است که در این نوشتار، ادعاهایی بیان شده که به هیچ عنوان دلیل ندارند! اگر هم دلیلی بیان شده، ربطی به ادعاها ندارد!
و درباره تشکیکاتی که درباره تولد حضرت مهدی (عج) شده است، باید گفت که این تشکیکات بسیار جاهلانه انجام شده است:
مادر بزرگوار حضرت عسکری برای آن که از دست یافتن جعفر بر میراث امام معصوم جلوگیری کرده و در عین حال دولتیان را بر وجود فرزند ایشان آگاه نسازد، چنین القاء فرمود که یکی از کنیزان حضرت عسکری حامله است
آیا شیعه معتقد است که زمان رحلت امام حسن عسگری (ع) یکی از کنیزان ایشان حامله بوده که با نشان دادن خلاف این مطلب، ادعای شیعه باطل شود؟
وجود حضرت مهدی پنج ساله در زمان شهادت پدر بزرگوارشان، چه ربطی به حامله بودن یکی از این کنیزان در زمان شهادت دارد؟
نزاع‌های خانوادگی بر سر ارث و میراث است.
میراث امام عسکری پس از هفت سال درگیری سرانجام میان جعفر و مادر حضرت عسکری، و بنا به نقلی یک خواهر ایشان نیز، تقسیم شد»
البته این مبانی را ایشان بیان کرده اند از یک سری روایات شیعه هست که اگر به همان روایات مراجعه کنید در می یابید که نتیجه گیری ایشان درست نبوده
لطفا به مقاله نقدی بر فرضیه تطور امامت شیعی مراجعه بفرمایید (بیشتر از نیم ساعت وقتتون را نمی گیره) آن موقع اظهار نظر بهتری می توانید انجام بدهید این مقاله از سایت بنیاد امامت فرهنگی امامت emamat.ir قابل دانلود هست. البته این مقاله در فصلنامه شماره 7 و 8 می باشد.
[quote='sham74']سلام کتاب مبنای فکری شعیه را در سه قرن بیان میکند و به طرح چگونگی نهضت ها در طول تاریخ وتاثیر انها بر روی اسلام امروزی بیان می کند[/quote]
من که بخش اول این کتاب را خواندم ولی
دوست عزیز مقاله نقدی بر فرضیه تطور امامت شیعی را مطالعه بفرمایید (بیشتر از نیم ساعت وقتتون را نمی گیره) آن موقع اظهار نظر بهتری می توانید انجام بدهید . البته استاد مدرسی هنوز به این نقد جوابی نداده اند. هر چند اگر خودتان این نقد را بخوانید بهتر متوجه می شوید که در نتیجه گیری که از منابعی که ارائه داده اند اشتباهاتی انجام داده اند.
این مقاله از سایت بنیاد امامت فرهنگی امامت emamat.ir قابل دانلود هست. البته این مقاله در فصلنامه شماره 7 و 8 می باشد.
[quote='dr_sinouhe']دوستانی که بر این کتاب نقد دارند ... انصافاً خودشون این کتاب رو خوندند یا فقط به نقدهای دیگران اکتفا کردند؟ ضمناً استاد مدرسی خودشون به نقدها پاسخ گفتند و البته به علت جو اختناقی که وجود داره نمی تونند تمام مطالبی که میخوان رو بگن! چنانکه در انتهای جوابیشون به نقد حسن طارمی، می نویسند:
« آنچه نوشتم شوخی نبود، شقشقه مهدوری بود و نفثه المصدوری و نفس المهمومی ، آن هم در حد اخگری و شهاب قبسی، وگر نه:
زین آتش نهفته که در سینه من است ........... خورشید شعله ایست که در آسمان گرفت.»
متاسفانه همیشه با اشخاص محققی چون مدرسی چنین رفتار شده ، حتی سید محسن امین صاحب اعیان الشیعه هم به خاطر کتاب «التنزیه لاعمال الشبیه» از دست این گروه راحت نبود یا محقق صد و ده جلد کتاب بحار الانوار که استاد محمد باقر بهبودی باشند به خاطر کتاب "صحیح الکافی" چنان توهین شنید و بد رفتاری دید ، که چاره را تنها در انزوا و گوشه گیری دید و اخیراً مرجع تقلید لبنان "فضل الله" که موضعش مشهور و معروف است.[/quote]
دوست عزیز مقاله نقدی بر فرضیه تطور امامت شیعی را مطالعه بفرمایید (بیشتر از نیم ساعت وقتتون را نمی گیره) آن موقع اظهار نظر بهتری می توانید انجام بدهید که آیا این کتاب از نظر علمی مشکل داره یا نه؟ این مقاله از سایت بنیاد امامت فرهنگی امامت emamat.ir قابل دانلود هست. البته این مقاله در فصلنامه شماره 7 و 8 می باشد.
[quote='gordafaridl']کتاب از نظر علمی هیچ مشکلی نداره
لطفا تشیع در مسیر تاریخ، و تشیع و تصوف کامل مصطفی شیبی را مطالعه بفرمایید[/quote]
با سلام به دوستان عزیز اهل مطالعه
من بخش اول کتاب را خواندم برام بسیار جالب بود، چرا که استاد محترم مدارک بسیاری را در مورد تایید مطالبشان آورده بودند ولی یک نقد منصفانه نسبت به بخش اول این کتاب خواندم که برای من جالب تر بود چرا که منابعی را که استاد آورده بودند با نتیجه گیری استاد متفاوت بود و احادیث مورد اشاره ایشان منظور دیگری را بیان کردند نه آن مطالبی را که استاد در کتاب "مکتب در فرآیند تکامل" آورده اند. به نظر این حقیر بهتر است که این دو مقاله را دوستان بخوانند چرا که دید بهتری داده می شود. به فصلنامه امامت پژوهی شماره هفتم و هشتم قسمت " نقدی بر فرضیه تطور امامت شیعی (بررسی استنادهای کتاب مکتب در فرآیند تکامل بخش مربوط به دوران امامت حضرت باقر و صادق(ع)). این فصلنامه قابل دانلود رایگان در سایت بنیاد فرهنگی امامت می باشد.
با عرض سلام و ادب و احترام
کتاب توسط دکتر بهراد حمیدیه استاد حوزه و دانشگاه و هیات علمی دانشگاه تهران نقد شده می توانید قسمتی از ان را از اینترنت دانلود کنید
العبد العاصی
دوستانی که بر این کتاب نقد دارند ... انصافاً خودشون این کتاب رو خوندند یا فقط به نقدهای دیگران اکتفا کردند؟ ضمناً استاد مدرسی خودشون به نقدها پاسخ گفتند و البته به علت جو اختناقی که وجود داره نمی تونند تمام مطالبی که میخوان رو بگن! چنانکه در انتهای جوابیشون به نقد حسن طارمی، می نویسند:
« آنچه نوشتم شوخی نبود، شقشقه مهدوری بود و نفثه المصدوری و نفس المهمومی ، آن هم در حد اخگری و شهاب قبسی، وگر نه:
زین آتش نهفته که در سینه من است ........... خورشید شعله ایست که در آسمان گرفت.»
متاسفانه همیشه با اشخاص محققی چون مدرسی چنین رفتار شده ، حتی سید محسن امین صاحب اعیان الشیعه هم به خاطر کتاب «التنزیه لاعمال الشبیه» از دست این گروه راحت نبود یا محقق صد و ده جلد کتاب بحار الانوار که استاد محمد باقر بهبودی باشند به خاطر کتاب "صحیح الکافی" چنان توهین شنید و بد رفتاری دید ، که چاره را تنها در انزوا و گوشه گیری دید و اخیراً مرجع تقلید لبنان "فضل الله" که موضعش مشهور و معروف است.
کتاب از نظر علمی هیچ مشکلی نداره
لطفا تشیع در مسیر تاریخ، و تشیع و تصوف کامل مصطفی شیبی را مطالعه بفرمایید
مکتب در فرآیند تکامل
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک