رسته‌ها
روشنفکری دینی و چالش های جدید
امتیاز دهید
5 / 4
با 35 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4
با 35 رای
روشنفکر ، علی الاصول نمی تواند نسبت به فرهنگ جامعه ای که به آن تعلق دارد بی تفاوت باشد و پیوند و دلبستگی خود را به فرهنگ ملی تعریف نکرده باشد. روشنفکران اعم از دینی یا غیر دینی نمیتوانند بدون توجه به فرهنگ جامعه خود، هیچ تغییر و تحولی در جامعه ایجاد نمایند.
در جامعه ای که ملیت و دیانت یا ایرانیت واسلامیت دو رکن اصلی هویت ملی را تشکیل میدهد، روشنفکر عرفی ممکن است از بعد پدیدار شناسی و نه اعتقاد و باور دینی، به نقش و اهمیت دین در جامعه ای که به آن وابسته است بپردازد، اما روشنفکر دینی از بعد ایمان و باور دینی توجه می کند و ضمن نقد سنت، به بازسازی و نوسازی اندیشه دینی متعهد است.
عمده ترین رسالت روشنفکری دینی، بوم یکردن مفاهیم و مقولات اساسی مدرنیته است. تا هنگامی که این مقولات و مفاهیم کلیدی بومی نشوند، تعارض میان فرهنگ بومی با عناصر مدرنیته، بروز پیدا خواهد کرد. تا زمانی که این فرایند صورت نگیرد، ایران وارد عصر جدید نخواهد شد.
روشنفکری دینی و چالشهای جدید مجموعه ای است که طی مقالات، نوشته ها، مصاحبه، یا میزگردها جنبش بیداری، اصلاح گری، نوگرایی و روشنفکری دینی د رایران و بعضاً در سایر کشورهای اسلامی و چالش های جدید پی در پی آن را مورد نقد و بررسی قرار داده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
324
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
poorfar
poorfar
1392/04/12

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی روشنفکری دینی و چالش های جدید

تعداد دیدگاه‌ها:
5
یزدی سیاستمدار کهنه کاری است. البته نقاط نه چندان روشنی هم در کارنامه اش دیده میشه. به هر حال ممنون از گذاشتن این کتاب چار که خواندنش خالی از لطف نخواهد بود.
دوست من خیلی ممنون. کتاب بسیار خوبی هست انشاالله!
یک روشنفکر می تواند دین هم داشته باشد ااما اصطلاح روشنفکری دینی ؟؟؟ !!!! کاملا نادرست است.
تنها در کشور ما و فرانسه , آلمان و در دوره ای در روسیه این واژه " روشن فکر" مصطلح شد . کشورهایی مانند انگلستان و آمریکا تنها به "فرهیخته" و "دانشمند "بسنده می کنند... که نتیجه فلسفه ی پراگماتیسم آنهاست.
روشنفکری دینی و چالش های جدید
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک