رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
یادداشتهای علم - جلد 1
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 74 رای
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 74 رای
وی‍رای‍ش‌ و م‍ق‍دم‍ه‌ از: ع‍ل‍ی‍ن‍ق‍ی‌ ع‍ال‍ی‍خ‍ان‍ی‌

یادداشت‌های علم کتابی است شامل خاطرات ، مشاهدات و یادداشت‌های امیراسدالله علم وزیر دربار محمدرضا پهلوی که دکتر علی نقی عالیخانی آنها را ویرایش کرده است. کتاب « یادداشت‌های علم » اهمیت تاریخی دارد زیرا اسدالله علم از یکسو تنها کسی در درون دربار پهلوی دوم بوده که یادداشت‌های خود را به یادگار نهاده و ثانیا از معدود افرادی است که از تمام زد و بندها ، ارتباطات و تحولات ریز و درشت درون درباردوم اطلاع داشته است . این کتاب در بر گیرنده خاطرات و یادداشتهای امیر اسدالله علم در فاصله زمانی 1347 تا 1354 خورشیدی است .
کتاب یادداشت‌های علم که تا کنون پنج جلد از آن به فارسی منتشر شده در دو جلد نیز به طور خلاصه به انگلیسی منتشر شده است. «یادداشت‌های علم» چاپ‌های متعددی در ایران بوسیله انتشارات ثالث، معین ، مازیار و کتاب سرا داشته است.

یادداشتهای اسدالله علم - جلد 2
http://ketabnak.com/comment.php?dlid=42472

یادداشتهای اسدالله علم - جلد 3
http://ketabnak.com/comment.php?dlid=40310

یادداشتهای اسدالله علم - جلد 4
http://ketabnak.com/comment.php?dlid=40311

یادداشتهای اسدالله علم - جلد 5
http://ketabnak.com/comment.php?dlid=40312

یادداشتهای اسدالله علم - جلد 6
http://ketabnak.com/book/88352
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
khar tu khar
khar tu khar
1391/10/10
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی یادداشتهای علم - جلد 1

تعداد دیدگاه‌ها:
45
« سر شام شاهنشاه فرمودند : بانک مرکزی گزارش می‌دهد ۲۲% رشد اقتصادی در سه ماهه اول سال بالا رفته است. از من تصدیق خواستند. فرمودند آیا واقعاً‌ تعجب نمی‌کنی؟ عرض کردم تعجب نمی‌کنم [و] باور [هم] نمی‌کنم. این گزارشات دروغ است. چون در حضور دیگران بود، شاهنشاه خوششان نیامد. من هم فهمیدم جسارت کرده‌ام، ولی دیر شده بود! ماشاالله شاه آن قدر علاقه به پیشرفت کشور دارد که در این زمینه هر مهملی را به عرض برسانند قبول می‌فرمایند و به همین جهت گاهی دچار مشکلات مالی و مشکلات دیگر می‌شویم.»
۱۵ شهریور ۱۳۴۸
یادداشت‌های اسدالله_علم ، ج ۱، ص۲۵۷
تاریخ
انقلاب_اسلامی
پهلوی
@mghlte | عصر روشنگری
✔️آیا تثبیت قیمت ها در دوران هویدا واقعیت داشت؟/او اقتصاد را با تورم2درصدتحوبل گرفت،با25درصد تحویل داد
دنیای اقتصاد نوشت:
▪️نقل شده است که پس از برکناری #هویدا از سمت نخست‌وزیری در سال ۱۳۵۶ و واگذاری ریاست دولت به جمشید آموزگار، یکی از مقامات بانک مرکزی نزد نخست‌وزیر جدید می‌رود و از یک خطای فاحش در سیاست ارزی دولت هویدا پرده‌ برمی‌دارد.
▪️وی به جمشید آموزگار هشدار می‌دهد که این خطا یعنی «تثبیت نرخ اسمی دلار در توفان تورمی نیمه اول دهه پنجاه» جز با افزایش نرخ دلار از هفت تومان به ۱۱ تومان قابل جبران نخواهد بود.
▪️آمار‌های رسمی نشان می‌دهد که اگرچه میانگین نرخ تورم در دهه ۴۰ زیر ۲ درصد بود، اما این نرخ در پی برکناری عالیخانی، معمار اقتصادی دهه ۴۰ از وزارت اقتصاد با سرعتی جهشی صعودی و دورقمی می‌شود. این جهش در حدی بود که هویدا پست نخست‌وزیری را در سال ۱۳۵۶ با #تورم بیش از ۲۵ درصد که از زمان جنگ جهانی دوم بی‌سابقه بود تحویل داد.
در بهمن ۱۳۴۱ ایران دچار رکود اقتصادی شدیدی بود و دو وزارت بازرگانی و وزارت صنایع با ناتوانی در برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات، بین خود، دچار اختلاف جدی در زمینهٔ حمایت از صنایع یا بازرگانی بودند. به همین دلیل با تصمیم مشترک محمدرضا پهلوی و نخست‌وزیر اسدالله علم، این دو وزارتخانه ادغام شدند و وزارت اقتصاد ایجاد شد. به دلیل حساسیت‌های ایجاد شده در اثر اصلاحات ارضی در ایران، شاه به دنبال شخصی برای این وزارت خانه بود که تحصیلات اقتصاد داشته باشد اما در آمریکا تحصیل نکرده باشد. عالیخانی که جوانی تحصیل کرده در فرانسه بود و سابقهٔ کنش سیاسی و کمونیستی نداشت، به او پیشنهاد شد.[۱۳]
علینقی عالیخانی از نخستین کسانی بود که با داشتن تحصیلات عالی در رشته اقتصاد به عنوان سیاستمدار وارد تشکیلات سیاسی ایران شد. در آن هنگام، نه‌تنها در ایران، بلکه حتی در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان هم تخصص اقتصاد در دیوانسالاری بسیار نادر بود و داشتن وزیری اقتصاددان پدیده‌ای عادی به‌شمار نمی‌رفت. وزارت اقتصاد که از ترکیب چند وزارتخانه دیگر تشکیل شده بود در آن زمان عمدتاً مسئولیت نظارت و هدایت شرایط وضعیت اقتصادی کشور و حل مشکلات اقتصادی را برعهده داشت.[۵]
عالیخانی در هنگام آغاز به کار از تجربه‌ای که از اتاق بازرگانی و شناختی که از اقتصاد بخش خصوصی پیدا کرده بود استفاده کرد. همچنین دیدارهای فشرده و زیادی را در دو ماه نخست مسوولیتش با صاحبان صنایع، برای شناخت وضعیت موجود داشت. وی چهار هدف را در اولویت اصلی خط‌مشی اقتصادی قرار داد:[۱۴]
تقویت بخش صنعت (در مقابل سیاست تقویت تجارت)
تمرکز زدایی از فعالیت‌های صنعتی و توزیع آن‌ها در کل مناطق مناسب کشور
کاهش بیکاری با تقویت صنایع کوچک در حال فعالیت
ایجاد تنوع در فعالیت‌های صنعتی و تولیدی[۱۴]
با وجود جابجایی سه نخست‌وزیر (اسدالله علم، حسنعلی منصور، و امیرعباس هویدا) علینقی عالیخانی تا مرداد ۱۳۴۸ (اوت ۱۹۶۹) در سمت وزیر اقتصاد خدمت کرد.[۵]
دیدگاه اقتصادی-سیاسی ویرایش
علینقی عالیخانی، دیدگاه اقتصادی نوگرا و متمایل به چپ داشت. برای همین، بر توسعه سریع بخش صنعت (و بعدها مجتمع‌های کشاورزی - صنعتی) و تبدیل اقتصاد «شبه‌فئودالی-تجاری» ایران به یک اقتصاد صنعتی پیشرفته تأکید می‌کرد. با نگاه به اصلاحات ارضی، پایه برنامه توسعه اقتصادی عالیخانی، شامل سرمایه‌گذاری خصوصی و دولتی در صنایع، با هدف ایجاد کار برای کارگر زیادی بخش کشاورزی سنتی و در نتیجه، انتقال نیروی انسانی از بخش سنتی به بخش نوین می‌شد. از نظر عالیخانی، و اقتصاددانان همفکر او، این روند علاوه بر از میان بردن عوارض عقب‌ماندگی اقتصادی و اجتماعی در ایران، گام مهمی برای از میان‌بردن نابرابری طبقاتی و همچنین توانمندسازی سیاسی توده مردم و فراهم‌آوری زمینه لازم برای برپایی دموکراسی به‌شمار می‌رفت.[۵]
پس از وزارت ویرایش
عالیخانی از ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۰ رئیس دانشگاه تهران بود. تلاش‌های او برای نوین‌سازی آموزش و تحرک‌بخشیدن به دانشگاه با مخالفت و مقاومت استادان قدیمی آن دانشگاه مواجه شد.[۵] از آن پس از کارهای دولتی کناره گرفت و در بخش خصوصی به فعالیت پرداخت. پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران، به عنوان مشاور اقتصادی برای سازمان‌های مختلف بین‌المللی و شرکت‌های خصوصی کار کرد.
دیدگاه عالیخانی در مورد توزیع درآمد ویرایش
«دربارهٔ توزیع درآمد من همیشه به شدت به طرف توزیع درآمد نگاه می‌کردم و خیلی هم به آن اعتقاد داشتم. هنوز هم اعتقاد دارمُ هیچ فرقی هم نمی‌کند. یعنی خواه‌ناخواه در مورد توزیع درآمد، چپ بودم همیشه. هنوز هم که هنوز است، در این کشور هم که داریم زندگی می‌کنیم، من سیستم بی‌رحمانه اینها را قبول ندارم. خواه‌ناخواه به صورت مبهم یک گونه‌ای از سوسیالیسم اروپایی در من مانده و خواهد بود. کاری‌اش هم نمی‌توانم بکنم، یعنی قبولش دارم و معتقدم درست است.
از ترتیب دهندگان این سایت مفید متشکرم
مردی فاسد و خائن به همسرش
خدمت به فساد اربابش و خیانت دائم ارباب به همسرش
نقشه فساد برای پسر ارباب و با کمال وقاحت شرح میدهد
در حالیکه خیانت کلینتون در آمریکا جنجال به بپا کرد
نقل از کتاب:
جمعه یکم فروردین 1348
امروز مصادف با دوم محرم بود. قبلاً عده‌ای به عرض شاهنشاه رسانده بودند که چون دهه‌ی عاشورا است، خوب است سلام منعقد نشود. به من فرمودند. عرض کردم: "البته چنین اجازه‌ای نخواهید فرمود. مراسم ملّی را که نمی‌توان فدای این حرف‌ها کرد." [...] به خاطرم آمد که شاه عباس کبیر، روز نوزدهم رمضان به کلیسای ارامنه جلفای اصفهان رفت، شراب‌هایی که می‌خواست برای پادشاه اسپانیا بفرستد، شخصاً چشید و طعم کرد، به وزرا و درباریان هم امر داد با آنکه روزه بودند شراب‌ها را طعم کردند و تصدیق کردند که خوب است! بعد آن را برای پادشاه اسپانیا فرستاد. وقتی قدرت باشد، همه این مسائل حل است.
من وقتی نخست‌وزیر بودم، رأی زنها را در انجمن‌های ایالتی‌وولایتی اعلام کردم. چه بلایی سر من آوردند خدا می‌داند تا بالاخره بعد از یک سال با پشتیبانی محکم شاه، اجامر و اوباش را بر سر جای خود نشاندم و آخوندها را گرفتم و تبعید کردم، بعضی از اجامر هم اعدام شدند. این مطلب در ایران برای همیشه حل شد. [...] خدا به شاه عمر بدهد، بعد که نباشد، مردم ایران خواهند فهمید که چه گوهر گرانبهایی داشتند.

چنین رویکردی اون هم در یک جامعه به شدت مذهبی و سنت گرا، نیاز به یک حاکم آهنین داره، که البته ماستی مثل محمدرضا هرگز چنین حاکمی نبود (خود علم این نکته رو به این صورت میگه: وقتی قدرت باشد، همه این مسائل حل است).
علم در این خاطره با همون چابلوسی معمول، پشتیبانی شاه رو دلیل موفقیت خودش میدونه، ولی واقعیت اینه که این علم بود که پشتیبانی اش برای شاه حیاتی بود. شاه بدون علم، یک سال هم نتونست دوام بیاره! اگه علم سال 57 زنده بود و از سلامتی لازم برخوردار بود، به احتمال زیاد تاریخ به شکل دیگه ای رقم میخورد.
خواندن خاطرات اسدالله علم برای هر کسی که میخواد بفهمه چه شد که کار به اینجا رسید ضروریه.
(یه هشدار هم تو پرانتز: بنا بر مشاهداتی که تا این لحظه داشتم، شاهزاده "رضا پهلوی" نیز از نظر میزان "ماست" بودگی! دست کمی نسبت به پدر فقیدش نداره. خوشمان بیاد یا نه، برای پیش بردن امور در کشوری مثل ایران نیاز داریم به آدم هایی که هم روشن فکر باشند و هم فوق العاده سرسخت)
شنیده ام یادداشتهای علم بسیار جالب و مفید هستند ولی چون قابل دانلود نیستند من نمیتوانم آنرا بخوانم اگر کسی از روش مطالعه این گونه کتابها اطلاعی دارد لطفا مرا هم راهنمایی فرمایند . با تشکر

آقای آرنولد لاهیچ همونطور که ناظر ارشد گفتند می تونید با مدیر کل صحبت کنید چون ایشون کاملا تمام پیامهای شما رو خوانده اند و در جریان هستند.
زیر کتاب دیگه این بحث رو ادامه ندین که حذف میشه...
آقای آرنولد لاهیچ هدف شما کاملا از نوشتن این دروغها مشخصه.
شما 2 روز هست که دارید با انواع پیامهای توهین آمیز پروفایل منو مورد عنایت قرار میدهید و چون جوابی نمیگیرید دست به این رفتارهای غیر اخلاقی زدید
از ساختن پروفایلهای دخترانه و پسرانه خودداری کنید ؛
شما یه روز در نقش روانشناس ؛ یه روز مشاور روابط جنسی ؛ روز دیگه خانم فوق لیسانس وکیل ... و در نهایت دانشجوی تربیت بدنی که مشاور بدن سازی کاربران سایت هست ظاهر میشوید
بیش از یکسال هست که کادر مدیریت از این رفتارهای شما ؛ و دعواهای لفظی شما با ناظر سایت" آقا پیام" که ازتون خواسته بودن دست از این رفتارهاتون بردارید؛ مطلع هستند و دیروز پروفایلهای شما همگی به دست مدیر کل مسدود شده اند ...
فرمودید که ما طاقت شنیدن پیامهای انتقاد آمیز رو نداریم ؛ پیامهای توهین آمیزی که شما در این مدت برای من گذاشتید همه رو مدیر کل خوانده اند و هیچ انتقاد و پیشنهادی در اون ندیدند وگرنه حتما پیگیری میکردند.
برای اطلاع شما عرض بشه که اون 2 پیامی هم که در ابتدا به شما فرستاده شد بعد شناسایی چند پروفایلی بودن شما ؛ به رویت مدیر کل رسیده بود و با هماهنگی ایشون براتون گذاشته شد.
می تونید با مدیر کل در این زمینه صحبت کنید و بخواید که تعدادی از این پروفایلهای زنانه و مردانه شما رو مجددا فعال کنند.
بحث رو اینجا تموم کنید و با مدیر کل می تونید در پروفایلشون صحبت کنید.
تا جایی که من میدونم این صفحه دیدگاه برای کتابه نه تبادل نظرات اعضا لطفا نظراتتون رو نسبت به همدیگه جای دیگه ای درج کنین
یادداشتهای علم - جلد 1
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک