رسته‌ها
جامعه شناسی سینما
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 86 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 86 رای
در حوزه جامعه‌شناسی سینما، متأسفانه آثار زیادی در دسترس نیست. این نقیصه به طور جدی، در تألیفات گونا‌گونی که در حوزه جامعه‌شناسی سینمای ایران، از سوی نویسندگان مختلف، به نگارش در می‌آیند دیده می‌شود. ضعف دیدگاه و شیوه‌های تحلیل جامعه‌شناسانة اطلاعات و اساساً مدلی اجتماعی برای تبیین جریانات گونا‌گون سینمایی، از جمله بارزترین نقصان‌ها و کاستی‌هایی است که می‌توان در این زمینه، به آنها اشاره کرد. این مقاله در پی ارائه سیما‌یی از یک کتاب در زمینة جامعه‌شناسی سینما است که می‌تواند چونان منبع و مرجعی قابل استفاده برای تحلیل اجتماعی سینما به شمار آید.
عنوان اصلی کتاب، جامعه‌شناسی هنر فیلم، نوشته جرج هواکو است و به نام جامعه‌شناسی سینما، توسط بهروز تورانی ترجمه شده است. جامعه‌شناسی سینما کتابی بی‌ادعاست و سر آن ندارد که نسخه‌ای جامع و مانع و بی‌نقص ارائه دهد. بلکه به اذعان نویسنده‌اش، تلاشی است در بررسی سه جریان سینمایی که ظهور و سقوط آنها مشخص است. نویسنده در مقدمة مهمی که نگاشته، تلاش خود را مصروف ارائة طرحی کرده که براساس آن سه جریان مهم سینمایی جهان را بررسی و تحلیل کرده است.
1. اکسپرسیونیسم آلمان؛ 2. اکسپرسیو ـ رئالیسم شوروی؛ 3. نئورئالیسم ایتالیا.
کتاب جامعه‌شناسی سینما با وجود حجم اندک خود، نشان می‌دهد که در روش تحلیل اجتماعی سینما، نمی‌توان بدون وجود روش و متدولوژی درست برای تحلیل و تجزیة اطلاعات، به نتیجة مطلوب رسید.
شیوة نگارش کتاب، بسیار خوب و سنجیده است و نویسنده به هیچ روی، از مواضع و مقدماتش عدول نمی‌کند، بلکه می‌کوشد فیلم‌های اشاره شده در متن را با معیاری خاص، تجزیه و تحلیل کند. به هر روی، تأمل در نتایج و روش کار نویسندة کتاب، برای درک هر چه بهتر جامعه‌شناسی سینما مفید خواهد بود و برای نسل جوان، محقق و پژوهشگر معاصر می‌تواند الگویی برای تجزیه و تحلیل جریانات و اتفاقات سینمایی در حوزة تاریخی بعد از انقلاب اسلامی ایران را فراهم کند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
216
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
Reza
Reza
1391/10/01
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی جامعه شناسی سینما

تعداد دیدگاه‌ها:
6
سلام. بسیار ممنون از اینکه خیلی راحت دسترسی به کتاب در کتابناک مقدور هست. کتاب جامعه شناسی سینما حاوی اطلاعات خوبی برای دانشجویان سینما هست.
مطالعه این کتاب برای دانشجویان رشته سینما بسیار لازم ومفید به فایده خواهدبود
ای که نویسنده به هیچ وجه از مواضعش کوتاه نیامده بسیار مهم است
[quote='90865553']نقل قول:دارای امتیاز 6.1 از 6 در کتابناک با مجموع 62 رای
خیلی باحاله ها. معلومه که دوستان بیش از حد به این کتاب علاقه نشون دادند و به جای بیست بهش بیست و یک دادند
امتیاز ها از دیشب هنگ کردند چرا؟مث امتیاز من تو کتابناک دیشب 5 هزار و خورده ایی بود.با حذف چند تا کامنت دیشب من دیدم شده 15 هزار و خورده ایی.کلا دپرس شدم.گفتم ایشالله با اضافه کاری برمیگردونمش.دو ساعتی نبودم .برگشتم دیدم به جای این که کمتر بشه شده 16 هزار و خورده ایی.گفتم جل الخالق. دیگه نمیشه به این نت هم اعتماد کرد ها.مسئولین محترم کتابناک یه سری به سرور ها بزنید که فکر کنم شورش کردند[/quote]
دوستان من فقط دو هفته نبودم، چه خبر شده، آخرین بار مورد علاقه 10 نفر بود ، حالا شده 64 رای ، همشون هم 6 :D ، خیلی جالبه، کتاب خیلی خوبیه ولی فکرش را هم نمی کردم اینقدر مورد علاقه دوستان باشه
آره...
دیشب یه 3-4 تا کامنت منم پاک شد ولی حدود 200 امتیاز کثر شد..
نکنه مثل قضیه این عابربانکا و هک شدنشون امتیازایه مام هک شده باشه، آقا تورو خدا امتیازا من و برگردونید.. خرجی زن و بچس!
دارای امتیاز 6.1 از 6 در کتابناک با مجموع 62 رای

خیلی باحاله ها.:D معلومه که دوستان بیش از حد به این کتاب علاقه نشون دادند و به جای بیست بهش بیست و یک دادند:)):))
امتیاز ها از دیشب هنگ کردند چرا؟مث امتیاز من تو کتابناک دیشب 5 هزار و خورده ایی بود.با حذف چند تا کامنت دیشب من دیدم شده 15 هزار و خورده ایی.کلا دپرس شدم.گفتم ایشالله با اضافه کاری برمیگردونمش.دو ساعتی نبودم .برگشتم دیدم به جای این که کمتر بشه شده 16 هزار و خورده ایی.گفتم جل الخالق.:-( دیگه نمیشه به این نت هم اعتماد کرد ها.مسئولین محترم کتابناک یه سری به سرور ها بزنید که فکر کنم شورش کردند:D:D
جامعه شناسی سینما
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک