رسته‌ها
خسی در میقات
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 101 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 101 رای
.
خسی در میقات" یکی از معروفتزین سفرنامه های معاصر حج است که جلال آل احمد در سال 1343 و در سن 41 سالگی طی سفر حج نوشته است. شاید اولین ویژگی "خسی در میقات" که به ذهن می رسد، موقعیت ویژه ای است که نویسنده در آن پا به چنین سفری گذاشته و به موجب آن این سفر می تواند فصل تازه ای از حیات نویسنده محسوب شود. به عبارت دیگر این سفر برای آل احمد یک سفر معمولی نیست. آل احمدی که به این سفر می رود، همانست که روزی پیوستن به حزب توده را تجربه کرده؛ آل احمدی که گریز از خانوادۀ مذهبی خود را و بی نمازی را و انتشار کتاب در اعتراض به سنت های دینی را تجربه کرده. دکتر شریعتی می گوید: «اگر کسی ادوار زندگی آل احمد را نداند و آل احمدِ خسی در میقات را با آل احمدِ سال های 24 و 25 -که توده ای شده بود- مقایسه کند، نمی تواند بپذیرد نویسندۀ سفر نامۀ حج، همو باشد.»
آل احمد در این سفرنامه در هر منزلی و موقفی قلم را دست گرفته و آنقدر از جزییات و تفاصیل سفر خودش بطور بداهه برای ما نوشته که از خودمان می پرسیم چطور یک آدم در طول سفرش اینقدر فرصت نوشتن داشته؟
سفرنامه از فرودگاه جدّه آغاز می شود، محل آشنایی اولیۀ مسافران با یکدیگر. مسافرانی که از دهاتی ها و پیرزن ها تا نخبه هایی مثل جلال، همه به یک رنگ در آمده اند. دردسر ها و سختی ها و کمبود امکانات در سفر، برای همه یکسان است.
«در آشیانۀ حجاج که به انتظار بودیم،جوانک های بازرس با آمیخته ای از اعجاب و تحقیر نگاه می کردند؛ همه را. به خصوص مرا. (شاید خیال می کردم؟ چون خودم را توی جماعت برخورده می دیدم؟) و که «بله چه احمق هایی!»، لابد. و خودشان؟ بهترین مصرف کنندگان تیغ ریش تراشی و کراوات و خمیردندان! و «حاجی بعد از این» ها: دهاتی ها و بازاری ها و خاله خانم ها و اُمّل ها و تک و توکی آدم های مثل من. و اعجاب انگیز. و همه تیغ ریش تراشی و آن خررنگ کن های دیگر را رها کرده، و روانه به کشفی. هرکدام یک جور. یکی به کشف سفر؛ دیگری به کشف کعبه؛ و دیگری به کشفِ خودِ کشف..»(ص15)

با وجود این، نثر داستانی آل احمد یک جهش بی سابقه در نثر فارسی است، جهشی به سوی فضای هیجان عصبانیت و ویژگیهای سبک او هم در این است.

از جمله خصوصیات این سفرنامه، ذکر بسیاری از جزییات مربوط به حاجیان کشورهای مختلف است که هریک آداب و رسوم، پوشش، ابزار و ویژگی های مربوط به خودشان را دارند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
172
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
noir
noir
1391/09/17

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی خسی در میقات

تعداد دیدگاه‌ها:
17
از نظر نویسندگی و شرایط و اوضاع زمان جلال ال احمد نویسنده و فهمیده و اهل کتاب و مطالعه بوده. نوشته های بی ریا و واقعی . بسیار زیبا و دلنشین می نویسد خواننده را غرق نوشته می کند .روحش شاد . نامش جاوید..در مدیر مدرسه غوغا میکند .گاه به یاد یکی بود یکی نبود زنده یاد جمالزاده سرک میکشی و گاه نوشته صادق خان هدایت .من بیشتر نوشته های وی را40 تا 50 سال بیش مطالعه کرده ام و لذت برده ام.خواندن نوشته های دل چسب و گیرا ادمی را شاد میکند.
سلام
تازه عضو شدم ، دست شما درد نکنه . خسی در میقات را دانلود کردم mp3 شماره 12 در فایل های zip موجود نبود . صفحه های یاد شده کتاب در فایل صوتی با صفحهات در فایل pdf همخوانی ندارد البته این موضوع مهم نیست لطفا فایل mp3 شماره 12 را برای دانلود قرار دهید . باز هم از زحماتی که در راستای ارایه ادبیات فارسی متحمل می شوید ممنونم .
[quote='amiirali']نقل قول:خسی در میقات
نویسنده: جلال آل احمد
مترجم: شهناز کمیلی زاده !!!!!![/quote]
تازه خوندمش...ب فارسی سلیس و روان.
ب قدری قابل فهم بود ک مترجم لازم نداشت و حتما اشتباه لپیه.
و اما خسی در میقات:
یکی از بهترین و بی ریاترین سفرنامه هایی ک راجع ب حج خوندم.چ توصیفهای جانداری...چ مطالعه های دقیقی در رفتار ما آدمها...به به.
جلال اصلا خودشو سانسور نمیکنه...هرجا زن خوشگلی میبینه میگه و از روضه های دم ب دقیقه و گریز ب کربلا زدن_اونم وسط سفر خانه ی خدا_ میناله.:D
بقول خودش: "من در این سفر بیشتر ب جست و جوی برادرم بودم تا ب جستجوی خدا....ک خدا برای آنکه ب او معتقد است ،همه جا هست."
و "حج" سفری ک "آخر باید رفت و بود و دید و شهادت داد ک از عهد ناصرخسرو تاکنون چه ها فرق کرده یا نکرده"
عالی بود.. عالی...
خدایش بیامرزد.
[quote='mrsharafi']واقعا استاد بوده
اکثر کتابهاش رو خوندم
خیلی رک حرفاشو میزنه
البته نباید از تاثیرات زندگی خودش روی آثارش چشم پوشید
در کتاب نون و القلم بههویدا شاهد این آثار هستیم همانطور که خودش در کتاب سنگی بر گوری به این مطلب اشاره داره[/quote]
دوست عزیز زندگی هر نویسنده و شاعری روی آثار اون تاثیر داره ... مثل شاعران عصر مشروطه یا فردوسی;-)
ممنون از اینکه این کتابهای خوب رو در دسترس ی گذارید
وقتی میخونیش حس و حال عجیبی داری
خدا رحمت کنه جلال و همسرشو
قضیه ی این مترجم رو نمیدونم چیه به هر حال بگذریم مهم اینه که این یه اثر به جاماندنی از سفرنامه های معاصره وعقایدش هم از نظر من قابل تقدیره و خیلی میتونه امیدوار کننده باشه که همچین کسایی هم توی این جامعه ی سردرگم و حیران وجود داشته...
از هر نظر من خودمو در مقامی نمیبینم که اثری رو بخوام نقد کند و از کسانی که در مقام نظر نیستن هم خواهش میکنم نظری ارائه نکنند چه در باره این نویسنده چه درباره هر نویسنده دیگری:-)
خسی در میقات
نویسنده: جلال آل احمد
مترجم: شهناز کمیلی زاده !!!!!!

مترجم ؟؟!!!! :-(:stupid: مگه این کتاب را ال احمد به زبانی غیر از فارسی نوشته.
خسی در میقات
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک