رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
جامعه مدنی مبارزه مدنی
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 280 رای
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 280 رای
ویرایش ترجمه : مرکز مطالعات استراتژیک بی خشونت
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
Reza
Reza
1388/06/18

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی جامعه مدنی مبارزه مدنی

تعداد دیدگاه‌ها:
33
‍ واتسلاو هاول، نمایشنامه نویسی که رئیس جمهور شد
🔹واتسلاو هاول (زاده ۵ اکتبر ۱۹۳۶ - درگذشته ۱۸ دسامبر ۲۰۱۱)، سیاستمدار چک و اولین رئیس جمهور جمهوری چک بود. او همچنین نمایشنامه نویس و نویسنده بود. واتسلاو هاول، نماد مبارزه با سلطه شوروی در سال ۱۹۳۶ میلادی، در خانواده ای بورژوا در پراگ به دنیا آمد، درست کمی پس از اشغال کشورش توسط ارتش آلمان. چندی پس از آزادی چکسلواکی از سلطه آلمان در ۱۹۴۵، شوروی ها در جریان کودتای سال ۱۹۴۸، قدرت را در این کشور به دست گرفتند. در پی این رویداد، تمام دارایی های خانواده این مبارز مصادره شد و هاول جوان نیز از ادامه تحصیل در دانشگاه محروم گردید. او اندک اندک به نویسندگی روی آورد و از سال ۱۹۵۶، اشعار و نمایشنامه هایش را منتشر کرد. سالهای دهه ۶۰، از دوران خوش زندگی او محسوب میشود. در ۱۹۶۴، واسلاو هاول با اولگا ازدواج کرد و در این سالها از نسیم آزادی که در این کشور شروع به وزیدن گرفته بود، بهره فراوان برد. نمایشنامه های اولیه وی که در تئاتر پراگ به روی صحنه میرفتند، همگی با بیانی آغشته به هزل، ایدئولوژی کمونیسم را مورد تاخت و تاز قرار میداد. سرانجام در ۱۹۶۸، تانکهای شوروی به این بهار پایان بخشیدند. نمایشنامه های هاول ممنوع شدند و نویسنده جوان و فعال در این زمان شش مقاله سیاسی نوشت که به بازداشت وی انجامید. با اتهاماتی محاکمه شد و از این پس پنج سالی را می بایست در زندان سپری کند. از این زمان به بعد، وی به یکی از معروفترین چهره های مخالف بلوک شرق تبدیل شد.
🔹در پی رنگ باختن سوسیالیسم انسانی، الکساندر دوبچک و تحقق اتحاد جماهیر برژنف، چکسلواکی برای ۲۱ سال زیر سلطه شوروی رفت. اما در پایان دهه هشتاد، نشانه های آزادیخواهی در این کشور هویدا گردید. در ۱۹۸۹ بود که واتسلاو هاول طعم شیرین دموکراسی را، آن سان که سودایش را در سر داشت، به کشورش چشانید، و این همان انقلاب مخملین چکسلواکی بود. بدین طریق، هاول با رای مجلس کمونیستی چکسلواکی، رئیس جمهور این کشور گردید و سال بعد نیز در انتخاباتی آزاد، مردم دوباره او را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کردند. فروپاشی کمونیسم، موجب بیداری حرکتهای ملی گرایی شد. در ۱۹۹۲، به دنبال تظاهرات متعدد در چکسلواکی، تقسیم این کشور به جمهوری چک و اسلواکی به صورتی آرام و بدون خشونت انجام گرفت. از آنجایی که هاول موافق این جدایی نبود، از ریاست جمهوری کناره گیری کرد. اما مردم کناره گیری وی را نپذیرفتند و در یک همه پرسی دوباره به او رای دادند و او برای پنج سال دیگر رئیس دولت کشور جمهوری چک شد. اما چندی بعد ورق برای آقای هاول برگشت و روزهای تیره بر زندگی اش سایه افکند. در ۱۹۹۶ همسرش، الگا بر اثر سرطان درگذشت. خود وی نیز در همین سال به مصاف بیماری سختی رفت و در ماه دسامبر به دلیل ابتلا به سرطان ریه، زیر تیغ جراحی قرار گرفت. با این که از این بیماری جان سالم به در برد، ولی دیگر از سلامت کاملی برخوردار نبود. با این همه، هاول فعالیت سیاسی اش را دنبال کرد و در ۱۹۹۸، بار دیگر برای مقام ریاست جمهوری انتخاب گردید و در زمینه عضویت کشورش در اتحاد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو تلاش بسیاری کرد. علاوه بر این در پیوستن کشورهای عضو پیمان ورشو به اتحاد ناتو نقشی موثر ایفا کرد. علیرغم اینکه بیماری او را رها نمیکرد، ولی دوره ریاست را به خوبی به پایان رساند. در سال ۲۰۰۲، هاول با داگمار وسکرونا، هنرپیشه تئاتر و تلویزیون ازدواج کرد. در فوریه ۲۰۰۳، واتسلاو کلاوس، وزیر کشور پیشین او، جانشین وی در مقام ریاست جمهوری چک شد و از این پس از دنیای سیاست کناره گرفت. چند ماه بعد، طی یک همه پرسی، مردم جمهوری چک به عضویت این کشور در اتحادیه اروپا رای مثبت دادند، و در سال ۲۰۰۴ این کشور به عضویت اتحادیه اروپا درآمد. در سال ۲۰۰۷، جشن چهلمین بهار پراگ بعد از سلطه شوروی به وی فرصتی داد تا به رغم ناراحتی های قلبی و بستری بودنش در بیمارستان، طرح های اولیه خود را یادآوری کند. اینجا بود که هاول شیفته آزادی، تمام مبارزان و فعالان جهان را به همبستگی فراخواند:
" افکار و نظرات ما، ما را به همبستگی با تمام فعالان و مبارزان کشورهای دارای نظامی کما بیش خودکامه وا میدارد "
🔹انقلاب مخملین، میراثی است باقیمانده از واتسلاو هاول، رئیس جمهور شاعرپیشه، که سراسر زندگی اش را وقف این موضوع کرد. او سرانجام در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۱ درگذشت.
با تشکر از شعر زیبای ali 3001
درود بر روح پاک ندا
امید وارم بتوانیم « راه سبز امید» را بدون خشونت ادامه دهیم
8مارس روز زن بر تمام زنان آ زادی خواه ایران مبارک
منم دارم میرم بخونم
امیدوارم بفهممش
ممنون بهروز جان! :inlove: از کتابایی که گذاشته بودی چن تاش تکراری بود پاک کردم! شیرینم تموم شه سر همش کنم میذارم!
رضا جان من تا به الان 6 فصل از كتاب شيرين رو آپلود كردم. فكر مي كنم 22 فصل باشه. سعي مي كنم هر چه سريعتر بقيه رو آپلود كنم. تا شما بگذاريد رو سايت و بقيه بچه ها استفاده كنند.:inlove:
آقا رضا یه لطفی کن.کتابهایی که آپلود کردم رو تایید کنید .با تشکر
رضا جان سلام.
یه سوال دارم ازت اینه که فرق بین من که حدودآ 5000 امتیاز دارم و یه کسی دیگه که امتیازش از من کمتر چیه ؟
من از چه قسمت هایی می تونم استفاده کنم که اون نمیتونه ؟
منظورم درجه کاربریه!!
بعد در ضمن درجه ی کاربری من چه موقعی از Member به Pro Member تغییر می کنه ؟
جامعه مدنی مبارزه مدنی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک