رسته‌ها
باغ وحش انسانی
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 81 رای
نویسنده:
مترجم:
پرویز پیر
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 81 رای
دزموند جان موریس(به انگلیسی: Desmond Morris)‏ متولد ۲۴ ژانویه ۱۹۲۸ در پورتون شمال ویلتشایر، یک جانورشناس، رفتارشناس و همچنین انسان‌شناس محبوب بریتانیایی است. او همچنین به عنوان یک نقاش سوررئالیست، مجری تلویزیونی و نویسنده‌ای محبوب شناخته می‌شود.

The Human Zoo
فقط سه اثر از موریس به فارسی ترجمه شده است "میمون برهنه " و " باغ وحش انسانی" که در سال های 1349 و 1354 منتشر شدند ، و تا سال 57 دوبار هم تجدید چاپ شدند ،ولی دیگر هیچوقت تجدید چاپ نشدند و برای همین بسیار نایابند و همچنین کتاب خواندنی "رفتارشناسی تماس" که اصلا موفق به کسب مجوز انتشار نشد و پس از سالهای طولانی سرانجام در اینترنت منتشر گردید.(در کتابناک موجود است)

کتاب "میمون برهنه" بعد از اصل انواع داروین جنجالی ترین و پرتیراژترین کتاب علمی است ، کتابی که دنیا را تکان داده وفقط سه ماه پس از انتشار به 17 زبان ترجمه شد و تا کنون از این 2 کتاب دهها میلیون نسخه در جهان بفروش رفته است. "باغ وحش انسانی" به نوعی ادامه ای است بر کتاب "میمون برهنه" که بشدت!خواندنی است .
اثر پیش رو کتاب "باغ وحش انسانی" است که در ایران بسیار نایاب است و پس از سالها انتظار میتوانید نسخه دیجیتال آن را بخوانید!


وقتی فشار زندگی جدید شدت میگیرد ، شهرنشین درمانده غالبا از دنیای شلوغ خود به عنوان جنگل واقعی یاد میکند.این راهی خوشایند برای توصیف نحوه ی زندگی در میان اجتماع متراکم شهری است.اما در عین حال توصیفی است بسیار غیردقیق و این را هر کس که جنگل های حقیقی را مطالعه کرده باشد تائید میکند.
در شرایط عادی ، جانوران وحشی بنا به عادتهای طبیعی ، خودشان را مثله نمیکنند ، استمنا نمیکنند ، به فرزند خود حمله نمیبرند ، دچار زخم معده نمیشوند ، به بت پرستی جنسی نمیگرایند ، از چاقی در رنج نیستند ، جفتهای همجنس باز تشکیل نمیدهند ، و دست به قتل نمیزنند .

نیاز به گفتن نیست که در میان انسانهای شهرنشین همه ی اینها اتفاق می افتد. پس آیا این رفتارها مبین اختلافی بنیادی میان نوع انسان و دیکر جانوران است ؟
در نکاه اول چنین به نظر میرسد. اما این نتیجه گیری گمراه کننده است.جانوران دیگر نیز در پاره ای اوضاع و احوال ، مثلا وقتی در شرایط غیرطبیعی اسارت گرفتار شده باشند چنین رفتارهایی دارند .

حیوان باغ وحش در قفس خود همه ی آن رفتارهای غیر عادی را که ما در همنوعانمان شناخته ایم از خود بروز میدهد ، پس روشن است که شهر نه جنگل واقعی بلکه باغ وحش انسانی است.

مقایسه ای که باید بکنیم بین انسان شهری و حیوان وحشی نیست ، بلکه بین انسان شهری و حیوان اسیر شده است.

حیوان بشری امروزی دیگر در شرایط طبیعی نوع خود بسر نمیبرد. او بجای اسارت در دست شکارچیان باغ وحش ، در دام درخشش مغزی خویش افتاده است ؛ خود را در چنان باغ وحش عظیم و ناارامی انداخته که همواره در معرض خطر خرد شدن در زیر فشار روحی است.
با وجود این علی رغم فشارها ، سود حاصل زیاد است . دنیای باغ وحش گونه مانند سر پرستی غول اسا از ساکنان خود حمایت میکند : خوردنی ، آشامیدنی ، پناهگاه ، بهداشت و مراقبت های پزشکی در دسترس اند و مسایل بنیادی ادامه بقا به حداقل کاهش یافته است.


جانورشناس برجسته در کتاب میمون برهنه ، حیوان انسانی را با دیدی بی پروا . برون نگرانه بررسی میکند و شباهتهای تکان دهنده ای را که بین الگوهای رفتاری انسان و دیگر جانوران وجود دارد آشکار میکند.
باغ وحش انسانی، فرصتی تازه و ارزنده به نویسنده می دهد تا شباهتهای موجود میان الگوهای رفتاری انسان و حیوان را در وضع خاص انسان یعنی در شرایط اسارت جستجو کند.

اگر بنا است مطالعه ی تطبیقی درباره الگوهای رفتاری انسان و حیوان صورت گیرد ، بیگمان مقایسه این الگوها در اوضاع اسارت بیشترین نتیجه را در بر خواهد داشت زیرا اسارت مبین وضع واقعی انسان امروزی است.

میمون برهنه – که نویسنده انسان را بدان مینامد – با برگزیدن راه شهرنشینی ، خود را در وضعی گرفتار ساخته که از بسیاری جهات با باغ وحش حیوانی قابل مقایسه است.
در میان شکوه و خیره کنندگی باغ وحش انسانی (شهر) ، همان محدودیتها و ویژگی های باغ وحش حیوانی را میتوان مشاهده کرد.
حصارهای خانه ها ، تراکم جمعیت و فشارهای گوناگون فرهنگی و اجتماعی برای یکایک ساکنان باغ وحش عظیم انسانی قفسهای مرئی و نامرئی به وجود می اورد.
بسیار نایاب میباشد و فوق العاده خواندنی.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
335
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
Aftabdokht
Aftabdokht
1391/05/19

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی باغ وحش انسانی

تعداد دیدگاه‌ها:
14

شادی ناشی از دستیابی به این کتاب و نیزمیمون برهنه وصف ناپذیر است,از همه ی روشنگران عزیز سپاسگزارم.:x:x:x8-)8-)8-)8-)
کتاب میمون برهنه را با حجم 4.8 مگابایت میتونید از لینک زیر دانلود کنید
http://www.mediafire.com/?rbifdtsi0wxe7b9
تبریک به اهالی وادی اندیشه و أگاهی به مناسبت باز گشایی سایت کتابناک :x:x:x
ممنونم از شما زحمتی کشیده عزیز :xممنونیم:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x
آقا یه اکیپی تشکیل بدیم بلکه بتونیم کتاب میمون برهنه رو پیدا کنیم.
با عرض پوزش درحال حاضر امکان دریافت هیچکدام از کتاب‌ها وجود ندارد.

من امروز خودم زدم به کوچه بی خیالی دکمه دانلود زدم برام دانلود شد دوستان حالا اگر شما مشکلی دارید فقط کوچه تان عوض کنید
آفتاب دخت گرامی با تشکر از زحمتی که کشیدید، از لینکهایی که دادید، اونها رو دانلود کردم. من میمون برهنه رو به انگلیسی خوندم، به نوعی جلد اول باغ وحش انسانی به شمار می یاد و پرسپکتیو زیبایی از مفاهیم ملیت، قبیله، نژاد و هم نوع و نهایتا زندگی اجتماعی و ریشه ها و دلایل رفتار های گروهی میمون سان بدون مو (از نظر موریس این تنها تفاوت نوع انسان با 52 گونه ی میمون سان دیگر است که به همین دلیل نامش را میمون برهنه گذاشته) در پیش روی خواننده می گذاره..... ولی هر چی زور زدم و ترجمشو از هیچ کتابفروشی قدیمی که سراغ داشتم گیر نیاوردم تا به دیگر دوستانم هم ارایه بدم... امیدوارم دوستان دیگر ی اگر به این کتاب دسترسی پیدا کردند اون رو جدی بگیرن و دیگران رو هم از مطالعه ی اون بهره مند کنن.
این کتابهای موریس رو از لینک زیر میتوانید دریافت کنید.
رفتارشناسی تماس:
http://ketabnak.com/comment.php?dlid=39037
سرشت شادی:
http://ketabnak.com/comment.php?dlid=38457
سایر کتابهای خواندنی موریس ترجمه نشده و بعید میدانم که در ایرانن ترجمه شوند.
متاسفانه کتاب میمون برهنه بسیار کم یاب است و من هنوز موفق نشدم نسخه ای از آن را جهت اسکن پیدا کنم.ولی به محض یافتن آن، اسکن کرده و قرار خواهم داد.
باغ وحش انسانی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک