رسته‌ها
اواریست گالوا
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 33 رای
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 33 رای
لئوپولد اینفلد، دانشمند لهـستانی و یـکی از بـزرگترین فیزیکدانان معاصر، همکار اینشتین و مبارز پیگیر راه صلح و بهروزی انسان در سال ۱۹۴۸ کتابی دربارهٔ زندگی اواریست گـالوا، ریاضی‌دان نابغهٔ فرانسوی در سدهٔ نوزدهم نوشت که باید شاهکاری هم در زمینهٔ تحقیق تـاریخی و هم در عرصهٔ هنر و ادبـیات بـه شمار آید.
کتاب اینفلد، به بهانهٔ زندگی درخشان و در عین حال اندوهبار گالوا، هم الیگارشی سلطنتی و هم نظام سرمایه‌داری را به محاکمه می‌کشد و با دنبال کردن حقایق عینی، سرچشمهٔ نارسایی‌ها و ستم‌های نظام بـورژوازی را برملا می‌کند. اینفلد از کلیسای قرون وسطایی هم غافل نمی‌ماند و نقش ویران‌کننده‌ای را که در مورد دانش و پیشرفت اجتماعی داشته است و به عنوان سنگری در اختیار مدافعان جهل و ستم بوده است، از یاد نمی‌برد. هیچ تـوضیح بـیشتری دربارهٔ کتاب لازم نیست، خود کتاب گویای همه چیز است و هیچ نقطهٔ ابهامی باقی نمی‌گذارد.
از هر ریاضی‌دانی که خواهش کنید، مثلا دوازده ریاضی‌دان بزرگ را در تـمامی دوران تـاریخ بشری جدا کند، به احتمال خیلی زیاد از گالوا هم نام خواهد برد. ولی گالوا، وقتی مرد که بیش از ۲۱ سال نداشت. پس اینهمه موفقیت زیاد را چگونه توانست به دست آورد؟ زندگی او چـگونه بـوده است؟
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
469
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
eastsun
eastsun
1392/06/17
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی اواریست گالوا

تعداد دیدگاه‌ها:
6
زنـده یاد پـرویز شهریاری در معرفی این کتاب نوشته‌ است : «شاهکاری هم در زمینه تحقیق تاریخی و هم در عرصۀ هنر و ادبیات»
من ابتدا تصور کردم جناب شهریاری از سر ارادت و علاقه‌اش به گالوا و اینفلد این تعریف را کرده است، ولی حالا که کتاب را تمام کردم و به اصطلاح پشتم لرزید فهمیدم تعریف ایشان از کتاب عین واقعیت است.
کمتر زندگی‌نامه‌ای دیده‌ام که یک نابغه را اینقدر دقیق و ریشه‌ای در عصر و زمانه‌اش بنشاند و روحیات و دستاوردهای او را با ظرافت به واقعیات تاریخی پیوند بدهد. بنظرم از نظر غنا و جذابیت با «تام پین» هاوارد فاست و «گالیله» برشت برابر است. علاوه بر کوشش‌های خود گالوا برای جامعه و کشورش، سردرگمی فرودستان فرانسه میان سلطنت و جمهوری بسیار زیبا و حقیقی روایت شده است و اینکه کدام اقشار جامعه با چه اهدافی منشاء این سردرگمی بودند. واقعاً تاریخ را از موضع فرودستان و ستم دیدگان روایت کرده است نه از موضع شاهان و فرادستان، آن هم با چه قدرتی در داستان گویی و تصویر سازی.
از زحمات کارکنان این سایت فوق العاده ارزشمند متشکرم. اوریستو پرشورترین دانشمندی است که تا به حال شناخته ام. یاد پرویز شهریاری عزیز هم گرامی باد.
[quote='baharjan']ممنون که توضیح دادین. سخته انتخاب کتابی که هیچی ازش نمیدونی[/quote]
یعنی هیچ وقت اسم اواریست گالوا رو نشنیده بودید؟؟!!!
مرسی از آپلودکننده.کتابایی که نایاب هستن رو قرار میدین.
ممنون که توضیح دادین. سخته انتخاب کتابی که هیچی ازش نمیدونی
این کتاب زندگینامه اواریست گالوا ریاضدان و انقلابی فرانسوی است
اواریست گالوا
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک