رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
موسیقی دانان امروز
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 29 رای
نویسنده:
مترجم:
رضا رضایی
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 29 رای
کتاب موسیقی دانان امروز، نوشته رومن رولان است، نویسنده ای که کتاب زندگی موسیقی دانان بسیاری را روایت کرده است. رومن رولان در این کتاب به زندگی نامه، کارهای چند آهنگساز پرداخته است.

رومن رولان در این کتاب به زندگی ، آثار و معرفی هکتور برلیوز، ریچارد واگنر، کامی سن سان، ونسان دندی، ریچارد اشتراوس، هوگو ولف، دون لورنتسو پروتزی، معرفی موسیقی فرانسه و آلمان، کلود دبوسی و در پایان نیز نام نامه موسیقی دانان پرداخته است.

اما این کتاب ابتدا در سال 1908 منتشر شد( در دو جلد به نام موسیقی‌دانان دیروز و موسیقی امروز) . به قول رومن رولان: «این جستارها صرفاً برای اهل فن نوشته نشده‌اند، بلکه مخاطب آنها خواننده هوشمندی است که شاید اطلاعات فنی در زمینه موسیقی نداشته باشد اما به موسیقی علاقه دارد و از خواندن سرگذشت نوابغ هنر لذت می‌برد.»
رومن رولان این اثر را با «هکتور برلیدز» آغاز می‌کند و سپس به سراغ ریشارد واگنر می‌رود.

رولان در ادامه به کامی‌سن ـ سانس، ونسان دندی، ریچارد استراوس، هوگوورلف، دون لورنتسو پروزی، موسیقی فرانسه و آلمان، کلود دبوسی می‌پردازد. همچنین بخشی از این اثر به نهضت موسیقایی پاریس از 1870 به بعد اختصاص دارد که در آن مولف به پاریس و موسیقی، نهادهای موسیقایی پیش از 1870، نهادهای جدید موسیقایی و وضع کنونی فرانسه می‌پردازد.

به راستی برای لذت بردن بیشتر از آثار موسیقی باید آهنگساران را بهتر شناخت و این امری است که صرفاً با دانستن نام آهنگساز امکان‌پذیر نیست. «خوب است با شیندن یک سنفونی بایک قطعه موسیقی مجلسی، پدیدآورنده اثر را نیز بشناسیم و برعکس پس از آشنایی با این یا آن آهنگساز آثارش را بشنویم. با این افزایش شناخت، جاذبه موسیقی گسترش می‌یابد.» این کتاب در آخر، یادداشت‌های رومن رولان را دربرمی‌گیرد که به نوعی مکمل متن اصلی اثر است. آخرین بخش کتاب پیوست‌های مترجم نام دارد که اصطلاحات و فهرست نامها را دربرمی‌گیرد. این بخش نیز می‌تواند اطلاعات بسیار مفیدی را به ویژه درباره اصطلاحات در اختیار خواننده قرار دهد.

هرچه با سرگذشت هنرمندان بزرگ آشناتر می شویم شگفت زده تر می شویم که چه رنج و اندوه بی کرانی بر زندگی شان سایه افکنده است. آنها نه تنها در بوته آزمون ها و دشواری ها زندگی روزمره گداخته می شوند که بر آن ها به دلیل حساسیت بیشترشان بی رحمانه تر اثر می کند.

جان های خسته به ندرت می توانند چنین پیکار بی وفقه ای را ادامه دهند و برترین نوابغ شاید چیزی جز بیماری و بی نوایی و حتی مرگ زود هنگام نصیبشان شود.

خواندن این کتاب برای دوستداران مرور زندگی موسیقی دانان و آهنگسازان بسیار جالب است.

چاپ نخست این کتاب توسط انتشارات مشعل و در سال 1369 منتشر شده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
khar tu khar
khar tu khar
1391/12/24

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی موسیقی دانان امروز

تعداد دیدگاه‌ها:
2
موسیقی کلاسیک برای اشراف ساخته و اجرا میشد. برای همین تنها و بهترین موسیقی سیاره زمین است.
موسیقی کلاسیک برای اشراف ساخته و اجرا میشد. برای همین تنها و بهترین موسیقی سیاره زمین است.
موسیقی دانان امروز
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک