رسته‌ها
چنین کنند بزرگان
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 62 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 62 رای
دریابندری در بخشی از مقدمه کتاب نوشته است: «برحسب اتفاق، نویسنده این سطور در آن موقع مشغول خواندن کتابی بود تحت عنوان «انحطاط و سقوط غالب اشخاص» به‌قلم یک نویسنده شهیر آمریکایی به‌نام «ویل کاپی». به‌محض مطرح شدن مساله از جانب شاملو، نویسنده این سطور به فراست دریافت که اگر چند قطعه از کتاب مزبور در خوشه درج شود مقصود حاصل خواهد شد؛ و این کار را به شاملو پیشنهاد کرد. شاملو هم از آن‌جا که در کار تعطیل نشریات دارای شّم قوی و تجربه فراوان است فورا نکته را دریافت و پیشنهاد را مورد استقبال قرار داد. بدین ترتیب، نقشه جامه عمل پوشید و مجله خوشه در ظرف مدت کوتاهی به‌صورتی که ملاحظه کرده‌اید در آمد...»

کتاب دربردارنده قطعه‌هایی با عنوان‌های «خِئوپس»، «پریکلس»، «اسکندر کبیر»، «هانیبال»، «کلئوپاترا»،‌ «نرون»، «آتیلا»، «کریستف کلمب»، «لوکرتزیابورجا»، «فردریک کبیر»، «کاترین کبیر»، «پطر کبیر»، «شارلمانی» و «ساوونارولا» است که نویسنده کتاب درباره هر کدام از این شخصیت‌های تاریخی با طنزی خاص، اطلاعاتی به خواننده داده است.

در قطعه‌ای که درباره «هانیبال» نوشته شده، آمده است: «خلاصه دردسرتان ندهم، رومی‌ها و قرطاجنه‌ای‌ها زدند به تیپ هم و میانشان جنگ شد. جنگشان هم بیست سال طول کشید. یعنی از 265 تا 241 ق.م (چنان‌که در یکی از فصول گذشته نیز اشاره شد در آن ایام چون هنوز حضرت مسیح متولد نشده بود طبعا تاریخ در جهت عکس حرکت می‌کرد. فقط بعد از تولد مسیح بود که تاریخ تغییر جهت داد و در خلاف جهت عکس به راه افتاد. معلوم نیست در یک همچون عصری رومی‌ها و قرطاجنه‌ای‌ها چه از جان هم می‌خواسته‌اند و چرا زحمت جنگیدن با یکدیگر را بر خود هموار می‌کرده‌اند). باری،‌ چون جنگ در هر صورت درگرفت ناچار بودند که اسمی هم رویش بگذارند؛ و برای این منظور اسم «جنگ‌های پیونیک» را انتخاب کردند. حالا هیچ مهلت ندهید من حرفم را بزنم، هی بپرسید پیونیک یعنی چه؟»
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
176
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
vernalpious
vernalpious
1391/01/07
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی چنین کنند بزرگان

تعداد دیدگاه‌ها:
26
کتاب طنز و خنده داریه حتما یک نگاهی بهش بیاندازید
لینکی برای دانلود نمیبینم متاسفانه چراااا؟ میشه کسی آپلودش کنه لطفا؟ممنونم
طنز کتاب فوق العاده ست. شدیدا توصیه میکنم به خوندنش
لحن و طنز کتاب خیلی جالب و زیباست.اصلا شبیه به یک ترجمه نیست فقط و فقط به خاطر ترجمه ی فوق العاده ای که نجف دریابندری انجام داده.از یک زاویه ی دیگه ای به تاریخ و شخصیت های تاریخی نگاه کرده که باعث جذابیت کتاب شده.ای کاش کل کتاب در دسترس بود.
البته اهل علم می دانستند که زمین گرد است, ولی می گفتند خوب حالا چکار کنیم که گرد است, کاری نمی شود کرد. بعضی هم فکر می کردند که اگر زمین گرد باشد, لابد سطح اقیانوس ها هم گرد است; بنابراین اگر آدم با کشتی خیلی از ساحل دور بشود توی سرازیری اقیانوس می افتد و دیگر نمی تواند برگردد. حتی یک بار از پائولو توسکانلی که از دانشمندان فلورانس بود پرسیدند که آیا از راه مغرب به مشرق می شود رسید, و او در جواب گفت "تا آدمش کی باشد." :D
آقا این نجف دریابندری چه میکنه ها !؟http://ketabnak.com/images/smilie/sbiggrin.gifhttp://ketabnak.com/images/smilie/sxmas.gif
دو فصل اخر که این نسخه هم مثل کتاب خود من نداره.
چنین کنند بزرگان
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک