رسته‌ها
تنه قطور درخت افرا
امتیاز دهید
5 / 3.9
با 23 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 3.9
با 23 رای
رضا علامه زاده فیلمساز، منتقد و نویسنده رمان و داستان کوتاه در سال 1322 در خانواده‌ای کارگری در مازندران به‌دنیا آمد. دوران کودکی او در تهران و محله‌های فقیرنشین شرق تهران سپری شد. فکر نوشتن از رنج و شادی مردم از دورانِ جوانی و اول بار در سال 1355 در زندانِ سیاسی کرمان به ذهنش راه یافت. اما این ایده تنها 15 سال بعد یعنی در دوره میانسالی او مجال بروز یافت.
کارنامه رضا علامه زاده را در 2 زمینه متفاوت بررسی و ارزیابی می‌شود .
1ـ علامه زاده کارگردان
2ـ علامه زاده داستان‌نویس
قبل از انقلاب اسلامی 3 فیلم را کارگردانی کرد که یکی از آن‌ها «دار» برنده جایزه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شده. در مقام نویسندگی نیز نگارش چندین فیلمنامه «ازجمله وصیتنامه ققنوس» رمان و چند اثرِ تحقیقی، کارنامه فرهنگی او را به‌عنوان یک هنرمندِ مستقل و معترض پر بار کرده است.
رضا علامه زاده در دهه 60 خورشیدی به کشور هلند مهاجرت کرد و در آن‌جا به فعالیتهای فرهنگی خود در حوزه تدریس سینما و اندکی نیز فیلمسازی ادامه داد.
در سال‌های اخیر بین هلند و امریکا در تردد است و به‌عنوان استاد میهمان در دانشگاه‌های ایالات متحده به تدریس تاریخ سینما و فنِ نگارش فیلمنامه اشتغال دارد.
در مقام فیلمساز:
1ـ قدیر 2ـ فدایی 3ـ دار 4ـ حرف بزن ترکمن 5ـ مسافران هتل آستوریا 6ـ جنایت مقدس
در مقام نویسنده:
1- تنه ی قطور درخت افرا (1357) 2ـ غوک 3ـ تابستان تلخ 4ـ آلبوم خصوصی 5ـ سیاحتنامه محرمانه 6- فیلم نامه وصیت‌نامه ققنوس 7- سراب سینمای ایران 8- فیلم نامه سوگواره پیران 9 – نمایشنامه مصدق 10-راز بزرگ من
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
119
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
mrezie67
mrezie67
1390/09/22

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تنه قطور درخت افرا

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
تنه قطور درخت افرا
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک