رسته‌ها
فلسفه اخلاق
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 40 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 40 رای
.
مقدمه
آدمی از آغاز تا پایان زندگی خویش به طور فطری به ارزش های اخلاقی گرایش دارد و شخصیت وی همواره با معیارفضایل و رذایل محک می خورد و هرکس در این سنجش به امتیاز بالاتری دست یابد در خاطر مردمان و نزد خدای خود جایگاهی رفیع و ارزشمند خواهد داشت.
بدین جهت پیام آوران الهی در طول تاریخ بشریت،با فراخوانی امت ها به پرستش یگانه آفریدگار جهان،با تکیه بر ارزش های اصیل اخلاقی در همه ابعاد زندگی،انسان را به رشد و رویش رهنمود می ساختند از همین سلسله سفیران الهی پیام آور اسلام است که علت برانگیخته شدن خود را تمام و اکمال سجایای اخلاقی برمی شمارد.
در این میان عدهّ ای به جای تمسک به فرهنگ اصیل و غنی دینی و گرایش به ارزش های اخلاقی –و حیانی، به مکاتب اخلاقی گوناگونی روی آوردند تاپاسخ بخشی از مشکلات روحی و روانی و بحرانهای معنوی خود را بازیابند.تلاش جمعی بشر، برای ارائه مکاتب اخلاقی، گرچه به رشد و تعمیق حکمت و بصیرت اخلاق منجر شد اما دوری از ریشه آسمانی اخلاق و بی توجهی به خدا و آخرت که از پایه های اساسی اخلاق به شمار می رود از آفاتی است که به ایجاد شبهات و سست شدن بنیان اخلاق منجر گشته است.
مطالعه‌ی اخلاق اسلامی را نمی‌توان به قرآن و به نظام رایج همراه آن محدود کرد، حتی اگر دامنه‌ی آن را به تفا سیر عا لما نه در زمینه‌های مختلف، از قانون گرفته تا فلسفه و علوم طبیعی گسترش دهیم.
اهمیت بنیادی این عناصر امری بدیهی است، چرا که آن‌ها در بر دارندۀ اصول، استدلالها و روایاتی هستند که می‌توانند مشمول گذر زمان نگردند. اما نقش محوری اخلاق اسلامی در گسترۀ قرآن ومجموعه‌ی مواعظ و سنن نبوی با اصلی کلیدی همراه است که در قول مصرّح و مکرّر «اسلام، راهی برای زندگی» نهفته است. این نظریه متکی بر جایگاه تاریخی زندگی محمّد(ص) ، همراه با مجموعۀ‌ مجاهدت‌های مستند وی است که تلاش می‌کند رسالتی پیامبرانه را به گونه‌ای به انجام رساند که درآن جستجوی آرمان‌های اخلاقی امری مجرد و ذهنی نیست، بلکه عملی است.در عین حال همیشه مسلمانان و غیر مسلمانانی بوده‌اند که ترجیح داده‌اند با متون دینی همچون متونی دارای معانی واحد و بسته رفتار نمایند، زندگانی پیامبر را به روی تفاسیر خلاقانه که شایسته آن است ببندند، و تاریخ متنوّع مسلمانان را تاریخ اسلامی یگانه جلوه دهند. قابل پیش‌بینی است که این دیدگاه پدید‌آورندۀ خصلت و ویژگی‌ای است که به عنوان مجموعه‌ای از احکام قدسی قابل شناسایی است.برخی راهشان را در احکام و یا فقه می‌یابند و دیگران آن را در گستره‌ی شریعت به عنوان نمادی رایج از اسلام می‌جویند. سپس به کارگیری این ویژگی در چالش‌های روزانه که یک مسلمان با آن مواجه است عملی موقوف به اراده است، هر چند تا آنجا که به تشخیص اصل مربوطه وابسته است،همراه با بصیرت نیز هست.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
319
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی فلسفه اخلاق

تعداد دیدگاه‌ها:
4
البته کتاب خوبی هست
من شخصا کتاب «بنیاد اخلاق» استاد مجتبی مصباح رو معرفی می کنم
خیلی روان و تمثیلی مفاهیم بسیار خوبی راارائه کرده و سرفصل های خوب و مطرح فلسفه اخلاق رو هم به دور از گفتاری غامض و پیچیده
منتقل کرده است
تقریبا جزء بهترین کتاب ها است
این بنده خداها که این جوری توهین میکنند مشکلشون اعتقادی و فکری نیست
مشکل آنها، عد رعایت احترام دیگران و خلق و خوی بد است.
تاریخ ثابت کرده کسی که القاب و الفاظی رو به کسی نسبت میده خودش مزین به همه ی اوناست .
بالاخره کتاب اخلاق استاد مطهری هم نیاز به نمونه های بارز داره که یکی یکی دارن خودشونو نشون میدن . هرچند چیزی از ارزش اون کم نمیشه . واقعا اگه پدران ما مثل تو بودن لایق بدتر از اینا هستن . تو اگه خیلی ادعای زیادی داری و شعورت از پیمانه ی پوسیده ی وجودت لبریز شده با اندیشه ی مطهری برابری کن نه هرچی که لایق... به اون نسبت بدی .
فففففففففففففهمیدی ؟
کوچولو حالا مونده بفهمی مطهری و با چه ط ای می نویسن .
بابت این کتاب ممنون-نمیدونم چه طوری میشه که یه عده بدون در نظر گرفتن ادب عمومی هر چیزی میگن...
فلسفه اخلاق
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک