رسته‌ها
نقدی بر مارکسیسم
امتیاز دهید
5 / 4
با 31 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4
با 31 رای
.
در این کتاب، درباره علل گرایش مردم‏ جهان به مارکسیسم بحث نشده و تنها در مورد علل پیدایش مارکسیسم مقداری‏ بحث شده است . البته در ضمن این بحث به علل گرایش مردم به مارکسیسم‏ در زمان خود مارکس اشاره شده است . نویسنده در مورد " زمینه پیدایش مارکسیسم " دو محیط را عنوان کرده‏ است : یکی محیط واقعیتها و دیگری محیط افکار و یا به تعبیری که ما گفتیم‏ ، یکی جریانهای اجتماعی و دیگری جریانهای فردی . اما در مورد محیط واقعیتها و جریانهای اجتماعی مدعی است که دو چیز سبب پیدایش مارکسیسم شده است : یکی اینکه در قرن نوزدهم وضع سرمایه‏ داری به شکلی درآمد که برای اولین بار طبقه‏ای به نام پرولتر که‏ معلول وضع صنعت و وضع کارخانجات و اوضاع اقتصادی این قرن بود و طبقه استثمار شده به شکل جدید بود ، به وجود آمد . دیگر اینکه‏ آگاهی‏های سیاسی و اجتماعی در بین مردم پیدا شده بود . البته عامل اول که‏ عامل استثمار باشد امر بی سابقه‏ای نیست ولی این استثمار در قرن نوزدهم‏ با عامل دوم یعنی آگاهی‏های سیاسی همراه گردید . یعنی از یک طرف توده‏ها تحت فشار قرار گرفتند و از طرف دیگر آگاهی‏های اجتماعی و سیاسی در میان‏ آنها بوجود آمد و این امر سبب شد که زمینه تشکل توده‏ها فراهم گردد و بنابراین اگر تزی و فلسفه‏ای به نفع اینها عرضه می‏شد ، زمینه پذیرش آن‏ بسیار بود . اما از جنبه محیط افکار ، می‏گوید که تقریبا همه عناصر فکری مارکس قبل‏ از خود او فراهم شده است و مارکس در این زمینه چندان ابتکاری‏ ندارد ، آنچه را که به نام او می‏شناسند ، قبل از او بوده است . مثلا ماتریالیسم قبل از مارکس بوده ، به قول خود مارکسیستها در دنیای قدیم‏ بوده ، در قرن هجدهم بوده و اوج گرفته بوده است و بعد هم در میان‏ شاگردان چپ گرای هگل شخصی به نام فوئر باخ بود که ماتریالیسم را متحول‏ کرد و مارکس در واقع پیرو اوست . منطق دیالکتیک هم به اعتراف همه‏
مارکسیست‏ها منطق هگل است . مسأله اشتراکیت و سوسیالیسم هم قبل از مارکس بوده است . مسأله انسان گرایی نیز که بعدا بحث شیرینی درباره آن‏ مطرح می‏شود قبل از مارکس بوده است و مخصوصا خود مارکس تصریح می‏کند که‏ در این قسمت مدیون فوئر باخ است . پس آنچه که ابتکار مارکس است‏ چیست ؟
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
345
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی نقدی بر مارکسیسم

تعداد دیدگاه‌ها:
2
ابتکار مارکس ماتریالیسم دیالکتیک بوده که موجب پدید آمدن سوسیالیسم علمی گردید.آقای مطهری می بایست این را هم قبل پرسششان بیان می داشتند که آنچه پیش از مارکس سوسیالیسم خوانده می شد تنها رویاپردازی و خلق اتوپیا بود که در این صورت سوآل آقای مطهری به طرز ابلهانه ای کودکادنه می نمود !
مطهری هرگز در عمر خویش سرمایه را که مهمترین اثر مارکس بوده نخوانده و از روی کتاب هایی که در نقد مارکس توسط بورژواها نوشته شده بود یا از طریق حزب توده !!!!!!!!!!!!!
پس منبع خوبی برای نقد اندیشه های مارکس نیست !
نکته آخر اینکه مطهری مانند استاد خویش ایدئالیسم را توهم وسفسطه می دانست!!!!!!(?)(?)(?)(?)(?)(?)(?)(?)(?)(?)(?)(?)(?)(?)(?)(?)(?)(?)(?)(?)(?)(?)
نقدی بر مارکسیسم
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک