رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
مصدق و نبرد قدرت در ایران
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 103 رای
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 103 رای
دکتر همایون کاتوزیان در کتاب مصدق و نبرد قدرت در ایران درباره شرایط پس از شکست کودتای شاهانه ۲۵ مرداد مي نويسد : «حزب توده بلافاصله اعلامیه‌هایی بر در و دیوار چسباندند که در آن‌ها خواهان اعلام فوری "جمهوری دموکراتیک" شده بود. اما مصدق دستور داد همه را به فوریت از درو و دیوار بکند.»
دکتر حسین فاطمی هم در سخنرانی خود در میتینگ ۲۵ مرداد به تصمیم مردم و اراده مردم در اداره کشور اشاره می‌کند و رفتن شاه را پایان حکومت شاهنشاهی می‌خواند
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
mahjoob
mahjoob
1390/02/22
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی مصدق و نبرد قدرت در ایران

تعداد دیدگاه‌ها:
12
۱۲ بهمن ماه سالروز ملی شدن شیلات ایران گرامی باد؛ صیادان ایرانی پس از ۱۵۰ سال تورهای خود را به نام ایران به آب انداختند. بدوبیراه‌گویی توده‌ای‌ها به دکتر مصدق
ملی شدن شیلات، یکی از وقایع مهم تاریخ معاصر ایران است که در روز ۱۲ بهمن ماه سال ۱۳۳۱ خورشیدی، و در دوران زمامداری دکتر محمد مصدق، و پس از پایمردی‌ها و مجاهدات بسیار وی و برخی دیگر از رجال سیاسی ایران در این راستا، بوقوع پیوست. این واقعه که در راستای سیاست موازنه منفی دولت مصدق ارزیابی می‌شود، به دهها سال غارت منابع ملی ایران در عرصهٔ شیلات توسط همسایه شمالی این کشور(روسیه تزاری و بعد اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی) خاتمه داد.
پیش از پایان آمدن مهلت امتیاز، در دی ماه ۱۳۳۱، دولت شوروی خواهان تمدید قرارداد برای مدتی دیگر شد. مصدق درخواست شوروی را رد کرد و به سفیر شوروی گفت از ایران در حالی که امتیاز نفت انگلیس را (که هنوز چند دهه به پایان آن مانده است) لغو می‌کند، نباید انتظار داشت امتیاز واگذار شده به دولت روسیه را تمدید نماید.
در ۱۴ بهمن ۱۳۳۱ «به سوی آینده» (روزنامه حزب توده) نوشت:«واقعیت امر این است که دولت ایران نماینده فئودال‌ها، زمینداران بزرگ و سرمایه‌داران عمده‌ای است که وابسته به امپریالیسم‌اند. به همین جهت نمی‌تواند با سیاست دولت شوروی همراه شود، سیاستی که تامین صلح، آزادی و خوشبختی توده‌های تمامی مردم جهان را بر عهده دارد.»
«به سوی آینده» و «شهباز»(دو روز نامه حزب توده) ابتدا منکر این شدند که دولت شوروی خواهان تمدید امتیاز شیلات بوده است، اما به دنبال اعلام این مطلب از سوی خبرگزاری تاس، آنها نیز حرفشان را پس گرفتند. "مردم"(ارگان رسمی حزب توده) در ۲۳ بهمن نظر رسمی حزب را در این مورد به شرح زیر بیان کرد: «روز اول بهمن ماه ۱۳۳۱ به سبب توقف عملیات شرکت شیلات ایران! دولت شوروی به به دولت ایران پیشنهاد تمدید فعالیت های شرکت را برای مدت بیشتری داد. این پیشنهاد کاملا به نفع مردم ما و کشور ما بود. با وجود این،و به رغم این همه حقایق بدیهی، دولت مصدق بر خلاف منافع مردم ما و کشور ما و در راستای اجرای فرامین اربابان خارجی‌اش، رسما به پیشنهاد اتحاد شوروی پاسخ داد و اعلام کرد دولت او قصد تمدید فعالیت شرکت مشترک ایران و شوروی را ندارد. مردم ایران این اقدام ضد ملی مصدق را عمل زشتی تلقی می‌کنند و معتقدند که انگیزه این اقدام دشمنی با منافع مردم و پیروی از اربابان امپریالیست کسانی است که سر رشته سیاست کنونی ایران را در دست دارند.»
در ۱۲ بهمن ۱۳۳۱ مجلس شورای ملی با تأسیس سازمانی به اسم شیلات ملی ایران موافقت کرد و این شرکت زیر نظر وزارت دارایی فعالیت خود را آغاز کرد. به دنبال آن تمام تابلوهای شرکت[متعلق به شوروی] در شهرهایی چون بندرانزلی و رشت و لاهیجان به پایین آمد و مدارس تهران و سایر شهرها به شکرانه این اتفاق ملی تعطیل شد و صیادان ایرانی بعد از بیش از ۱۵۰ سال تورهای خود را به اسم ایران به آب انداختند.
تاریخ ایرانی
مصدق و نبرد قدرت- همایون کاتوزیان، ص ۲۵۳-۲۵۵
از همکاری شما در بسط دانش بسیار سپاسگزارم
با سلام به دوستان...صفحات کتاب حدود 400 صفحه است..نه 4 صفحه...نوشته بالا اشتباه است.
[quote='princi pino']ما از هیتلر و ارتش عظیم آریایی اش شکست نخوردیم اما یک آریایی کچل تنها با یک خودنویس ما را شکست داد و از سرزمینش بیرون کرد.
وینستون چرچیل[/quote]
جمله ی زیبایی بود. ولی من تا بحال نشنیده بودم.
امیدوارم برای این حرف منبع معتبری داشته باشید.
تصور کنم این حرفو چرچیل تو کتاب خاطرات جنگ جهانی دوم نوشته است. درست میگم؟
ما از هیتلر و ارتش عظیم آریایی اش شکست نخوردیم اما یک آریایی کچل تنها با یک خودنویس ما را شکست داد و از سرزمینش بیرون کرد.
وینستون چرچیل
این حرف آقای صحتی است : کتاب کوتاه و مفیدی است برای کسانی که حوصله مطالعه طولانی ندارند
در صورتی که این کتابو را اصلا ایشان لود نکرد. کتاب برای بی حوصله ها نیست.
من به شوخی گفتم مقدس. اخه کتاب مقدس دارند متدینین این هم کتاب مقدس ماست. چقد جدی هستدی شما کوتاه بایید. راستی اون ترجمه کدوم ناشر زده ؟ پی ادف دارید ؟
این جز کتب مقدس تاریخ معاصر است چگونه این سخنان را میگویید؟

شاید بتوان به جرات گفت کاملترین و بهترین مرجع در خصوص زنده یاد دکتر مصدق است....البته من با ترجمه سرکار خانم طاهری خوانده ام و دارمش.
اما دوست من هیچ کتابی مقدس نیست ....نمی دانم منظورتان از بیان واژه مقدس چیست؟؟؟؟
کتاب کوتاه و مفیدی است برای کسانی که حوصله مطالعه طولانی ندارند
تعجب است نخوانید کتاب و حتی دانلود نکردید میگویید 4 صفحه واقعا
مصدق و نبرد قدرت در ایران
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک