رسته‌ها

مارتین لوترکینگ و داستان مونتگومری

مارتین لوترکینگ و داستان مونتگومری
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 37 رای
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 37 رای
کتابی مصور در مورد مارتین لوترکینگ
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
16
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
miran2009
miran2009
1390/02/18

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی مارتین لوترکینگ و داستان مونتگومری

تعداد دیدگاه‌ها:
6
مارتین لوترکینگ؛ رهبر جنبش حقوق مدنی سیاهپوستان در آمریکا
🔹مارتین لوترکینگ، در پانزدهم ژانویه سال ۱۹۲۹ در آتلانتای ایالت جورجیا متولد گردید. خانواده وی از طبقه متوسط اجتماع بودند که به مدت دو نسل در زمینه حقوق اجتماعی فعالیت داشتند. مادرش، "آلبرتا ویلیام" معلم بود و پدرش ویلیام که نزد مردم به "پدر کینگ" شهرت داشت، در سمت پیشوای روحانی کلیسای باپتیست (تعمیدی) "آتلانتا ابنزر" فعالیت داشت. با ادامه تحصیلاتش، مارتین در سال ۱۹۵۱، از کالج "کروزر" با رتبه اول فارغ التحصیل شد و تصمیم گرفت تحصیلات خود را در رشته‌ الهیات تا مقطع دکترا ادامه دهد. مارتین در سال ۱۹۵۳، در دانشگاه بوستون با دختری به نام " #کورتا_اسکات" آشنا شد و با او ازدواج کرد و سپس نگارش رساله دکتری خود را آغاز کرد. در سال ۱۹۵۴، با درجه دکترا از دانشگاه بوستون فارغ التحصیل شد و پس از آن بر خلاف میل پدرش - که آرزوی حضور مارتین در کلیسای خود را داشت - به خدمت کلیسای دکستر، در شهر مونتگمری درآمد، ولی پس از چندی درگیر مسایل سیاسی شد.
🔹جنبش حقوق مدنی سیاهپوستان آمریکا در نیمه دوم قرن بیستم نیز از جمله جنبشهایی بود که مستقیما از اندیشه ها و روشهای گاندی تاثیر گرفته بود. مارتین، که در اندیشه دستیابی به رویای برابری و مساوات بود (چنانکه در نوشته هایش به آن اشاره میکند: "من یک رویا دارم...") در سال ۱۹۵۴، به عنوان پیشوای روحانی مونتگمری آلاباما انتخاب شد و در اواخر سال ۱۹۵۵ اولین فعالیت معترضانه خود را آغاز نمود.
🔹در اول دسامبر سال ۱۹۵۵، زن سیاهپوستی به نام " روزا_پارکس" به دلیل زیر پا گذاشتن قوانین جدایی نژادها در شهر مونتگمری دستگیر شد. جرم وی این بود که وقتی بر صندلی خود در اتوبوس شهری نشسته بود، با ورود مسافری سفیدپوست به اتوبوس، از دادن صندلی خود به وی خودداری کرده بود؛ در حالی که بر اساس قوانین نژادپرستانه این شهر، وی باید جای خود را به مسافر سفیدپوست میداد. این اتفاق ساده، منجر به بروز جریانی عظیم و تاریخی شد. کشیش مارتین لوترکینگ، به عنوان رهبر مبارزات سیاهپوستان که تا آن هنگام در گمنامی می زیست، سرپرستی این جنبش را بر عهده گرفت. با هدایت وی، شش هزار نفر سیاهپوست شهر، وسایل حمل و نقل عمومی را تحریم کردند و از این راه، زیان هنگفتی به شرکت خصوصی مسافربری شهری وارد ساختند. سرتاسر کشور شدیدا تحت تأثیر این شیوه تظاهر اراده سیاهان قرار گرفت... عمل تحریم تا نیمه های ۱۹۵۶ ادامه یافت. در نهایت دیوان عالی دست به کار شد و تصمیم ایالت آلاباما و دستور شهرداری مونتگمری مبنی بر مجزا کردن وسایل حمل و نقل سیاهان را غیر قانونی اعلام کرد و به این ترتیب تحریم پایان یافت.
🔹یکی از مهم ترین کارهایی که مارتین، درباره مقاومت عاری از خشونت نوشته و هم ‌اکنون وجود دارد، نامه ای است که در سال ۱۹۶۳ در زندان بیرمنگام نوشته است. این نوشتار در واقع "مرامنامه جنبش حقوق مدنی سیاهپوستان در امریکا" است. مارتین این نامه را به روحانیون مسیحی و یهودی که روش های او را مورد سوال قرار داده بودند، نوشت. مارتین لوتر کینگ، در سال ۱۹۶۴، به عنوان "مرد سال" انتخاب شد و جایزه صلح نوبل نیز به او تعلق گرفت. او مانند بسیاری از مبلغان سیاهپوست قبل از خود، از جایگاه خود به عنوان یک کشیش برای اعتراض به بی‌عدالتی ها استفاده کرد و به پیروان خود الهام بخشید تا گروه فعالان اعتقادی را تشکیل دهند. مارتین کمکهای مالی شایانی به کلیسای سیاهپوستان اعطا کرد. او بعد از ماجرای تحریم، تنها یک کشیش و رهبر یک جنبش شهری نبود، بلکه بخشی از فرهنگ محبوب آمریکا شده بود. وی همچنین از حمایت فعالانه کندی و رهنمودهای جانسون برخوردار بود. از زمانی که او رهبری جماعت سیاهپوستان مونتگمری ایالت آلاباما را بعهده گرفت، تا سال ترور او در ۱۹۶۸، صدها بار تهدید به مرگ شد. علیرغم تأکید مارتین بر عدم خشونت، او اغلب هدف خشونت قرار میگرفت. نژادپرستان سفیدپوست در شیکاگو به او سنگ پرتاب میکردند، در خانه اش بمب میگذاشتند و... در نهایت، خشونت، زندگی کینگ را پایان داد. او در چهارم آوریل ۱۹۶۸، در شهر ممفیس در ایالت تنسی، از ناحیه گردن مورد اصابت گلوله ای قرار گرفت. یک ساعت پس از این واقعه، مرگ مارتین لوترکینگ در ۳۹ سالگی رسما اعلام شد. "جیمز ارل ری"، ضارب وی که از سفیدپوستان نژادپرست بود، دستگیر و به ۹۹ سال زندان محکوم شد.
محمد امیری، مدیر کانال
🆔 @ketab_mamnouee
🔸منابع:
۱. مارتین لوتر کینگ، نوشته هوبرت ژربو، ترجمه فریدون حاجتی.
۲. مهاتما گاندی و مارتین لوتر کینگ قدرت مبارزه‌ عاری از خشونت، نوشته مری کینگ، ترجمه شهرام نقش تبریزی، تهران، نشر نی.
کانال کتابهای ممنوعه
🆔 @ketab_mamnouee
هیچ چیز خطرناکتر از این نیست
که جامعه ای بسازیم که در آن
بیشتر مردم حس کنند
هیچ سهمی در آن ندارند.
مردمی که حس میکنند
سهمی در جامعه دارند
از آن جامعه محافظت می کنند.
ولی اگر
چنین احساسی نداشته باشند ، نا خودآگاه میخواهند آن جامعه را نابود کنند .
مارتین لوتر کینگ
ممنون از آپلود کتاب
برایت دعا میکنم تا ای کاش خدا از تو بگیرد هر آنچه که خدا را از تو می گیرد.
من رویایی دارم ...رویای که در ان سفیدها وسیاه ها حقوق برابر داشته و .......اینها حرف های یک ازادی خواه بود یک مرد بزرگ
مارتین لوترکینگ و داستان مونتگومری
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک