رسته‌ها
جاودانه فروغ فرخزاد
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 340 رای
درباره:
فروغ فرخزاد
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 340 رای
جمع آوری و تنظیم: امیر اسماعیلی - ابوالقاسم صدارت


این کتاب به آثار و اشعار و همچنین زندگی فروغ فرزخراد می پردازد.

فروغ‌الزمان فرخزاد (زادۀ ۸ دی، ۱۳۱۳ - درگذشته ۲۴ بهمن، ۱۳۴۵) شاعر معاصر ایرانی است. وی پنج دفتر شعر منتشر کرد که از نمونه‌های قابل توجه شعر معاصر فارسی هستند. فروغ فرخزاد در ۳۲ سالگی بر اثر تصادف اتومبیل درگذشت.
فروغ با مجموعه‌های «اسیر»، «دیوار» و «عصیان» در قالب شعر نیمایی کار خود را آغاز کرد. سپس آشنایی با ابراهیم گلستان نویسنده و فیلمساز سرشناس ایرانی و همکاری با او، موجب تحول فکری و ادبی در فروغ شد. وی در بازگشت دوباره به شعر، با انتشار مجموعه «تولدی دیگر» تحسین گسترده‌ای را برانگیخت، سپس مجموعه «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد» را منتشر کرد تا جایگاه خود را در شعر معاصر ایران به عنوان شاعری بزرگ تثبیت نماید.
بعد از نیما یوشیج فروغ، در کنار احمد شاملو، مهدی اخوان ثالث و سهراب سپهری از پیشگامان شعر معاصر فارسی است. نمونه‌های برجسته و اوج شعر نوی فارسی در آثار فروغ و شاملو پدیدار گردید.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
385
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
Reza
Reza
1388/04/17

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی جاودانه فروغ فرخزاد

تعداد دیدگاه‌ها:
18
دوستان پیشنهاد میکنم اشعار فروغ رو با صدای بسیار زیبا و خاطره انگیز خودش گوش کنید ...
میتونید تو گوگل سرچ کنید اشعار فروغ با صدای فروغ و سایتاش باز میشه ...البته با صدای شادروان خسرو شکیبایی هم خونده شده که اونم زیباست ...
هیچ شاعری اندازه فروغ نتونسته رو من تاثیر بذاره شاید چون احساسات زنانگی اش به حسهای من نزدیکتره ...
در زمانی که اکثر بانوان هنرمند به فکر آراستن ظاهر خویش بودند فروغ در پی کمک به مردمی بود که به دلیل داشتن جذام در یک منطقه کوچک و کثیف و بسته دریکی از دهات های اطراف شهر تبریز به اصطلاح زندگی میکردند ...فروغ با کارگردانی فیلم خانه سیاه است توانست نظر مسئولان وقت را به پدیده جذام و وضع زندگی نکبت بار این قشر از جامعه جلب نماید و توانست کمک های مالی برای آنان فراهم آورد ..
شما نیز امروز میتوانید با خرید سی دی اصل هم به تماشای این فیلم مستند و بسیار رقت انگیز بنشینید و هم به موسسات خیریه یاری برسانید ..میدانم و سخت امید دارم که نامت در نورانی ترین خاطراتمان همیشه زنده خواهد ماند فروغ عزیز....
با سپاس از سایت بسیار خوب کتابناک و مدیران سختکوش و محترم این سایت
ای سینه در حرارت سوزان خود بسوز
دیگر سراغ شعله ی آتش ز من مگیر
می خواستم که شعله شوم سرکشی کنم
مرغی شدم به کنج قفس خسته و اسیر
روحی مشوشم که شبی بی خبر ز خویش
در دامن سکوت به تلخی گریستم
فروغ فرخزاد
ممنون از لطف زيادتون.كتابهاتون عاليه.خيلي دستتون دارم.خسته نباشيد
زندگي و مرگ فروغ بيشك يكي از حوادث بزرگ تاريخ شعر معاصر فارسي است. اگر از تعبير دكتر پرويز ناتل خانلري وام بگيريم كه مي گويد بعضي از انسانها چون عقاب عمر كوتاه داشته اما هميشه در اوج مي مانند بايد بگوييم كه فروغ در عمر كوتاه اما پربار خويش هميشه بر پيشاني آسمان شعر معاصر فارسي نشسته و خواهد نشست.
فروغ یک اتفاق تکرار نشدنی بود در ادبیات معاصر ما ...زاویه دید منحصر به فرد و تصویر سازی های بکرش در عین سادگی و زیبایی ،نشان از یک نوع نگاه خاص به زندگی داشت !نگاهی که به آفتاب سلامی دوباره داشت ،با ماهی های قرمز و سرخ و اناری اتاق بلور حرفهایی از جنس نگفتن داشت و از پرنده پرواز را می دید و به خاطر می سپرد!
و با همین نگاه زنان و مردان و کودکان گرفتار جذام را هم دید و برایشان فیلم ساخت ...
فروغ کسی است که مثل هیچ کس نیست و مثل آنکسی است که باید باشد ،پس قیاس را در این میانه جایی نیست...
یادش جاودان و نامش بر تارک آسمانها متبرک باد
اقا یا خانم( sepehri) عزیز: ضمن ادب و احترام باید عرض کنم که با دیدگاه شما کاملا مخالفم شما یا اشعار فروغ را نخوانده اید و یا اگاهی زیادی در مورد شعر نو ندارید.اخوان ونیما شعرائی ارزشمند و بسیار قابل احترامند اما در مورد فروغ :بدون اغراق در شعر نو فارسی شاعره(شاعر زن)ای همتراز او تا به امروز شناخته نشده است شاعره ای که به قول شاملو:نام ات سپیده دمیست که بر پیشانی اسمان مگذرد -متبرک باد نام تو
جاودانه فروغ فرخزاد
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک