رسته‌ها
پیشگفتاری بر جلد 1 سرمایه
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 17 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 17 رای
لوئی پیر آلتوسر (به فرانسوی: Louis Pierre Althusser) (زاده ۱۶ اکتبر ۱۹۱۸ در الجزایر - درگذشته ۲۳ اکتبر ۱۹۹۰) فیلسوف مارکسیست فرانسوی بود.او از بالاترین مقامات آکادمیک حزب کمونیست فرانسه بود و بحث‌ و تزهایش عمدتاً در پاسخ به خطراتی ( همچون مارکسیسم انسانگرایانه مکتب فرانکفورت ) بودند که به زعم او بنیان های نظری مارکسیسم را تهدید می‌کرد. از آلتوسر معمولاً به عنوان مارکسیست ساختگرا یاد می‌شود.
او متولد الجزایر بود و پس از مرگ پدر، به همراه خواهر و مادرش به مارسی فرانسه مهاجرت کرد . مقطع متوسطه را در دبیرستان " لیسه دو پارک " با موفقیت گذراند و در اکول نرمال سوپریور پاریس پذیرفته شد . با آغاز جنگ دوم جهانی به ارتش فرانسه پیوست و با شکست فرانسه، به دست آلمان ها اسیر و در اسارت دچار ناخوشی های روانی و جسمی شد . پس از اسارت به مارکسیسم گرایش یافت . او در سال 1946 با زنی انقلابی و یهودی – لیتوانیایی به نام هلن ریتمن آشنا شد و تا پایان عمر با او به سر برد . آلتوسر در سال 1948 به حزب کمونیست فرانسه پیوست، این در زمانی بود که افرادی چون موریس مرلوپونتی از حزب کمونیست فرانسه جدا میشدند . همان سال وی به تدریس فلسفه در دانشگاه پرداخت . آلتوسر که در اسارت دچار ناخوشیهای روانی گشته بود در 19 نوامبر 1980 با دستان خود همسرش را خفه کرد و بدین ترتیب به بیمارستان روانی " سنت آن " فرستاده شد . سه سال در بیمارستان بود و پس از بهبودی، به شمال پاریس رفت و به کارش ادامه داد . او سرانجام در 22 اکتبر 1990 در اثر حمله قلبی درگذشت .
آلتوسر نماینده عمده نحله ساختارگرایی (اصالت ساخت )در مارکسیسم معاصر بوده است که در برابر مارکسیسم ارتدکس ، مارکسیسم رسمی عصر استالین، و مارکسیسم هگلی و فلسفی مارکسیستهای غرب قرار دارد . اندیشه های او در فرانسه واکنشهای نامساعدی در حزب کمونیست و در بین مارکسیست – لنینیست ها ایجاد کرد . آلتوسر تحت تاثیر آرای فیلسوفانی چون گاستون باشلار بود و ادعا میکرد که نظریه مارکسیستی را بر پایه علمی که به نظر او خالی از هرگونه جریان یا عنصر ایدئولوژیک است، برکشیده است . آرای او را میتوان زیر عناوین زیر جمعبندی کرد : مسئله گسست معرفت شناختی در اندیشه مارکس ، مشاجره با دیگر نحله های مارکسیستی، ساختگرایی و مباحثی پیرامون دولت و ایدئولوژی
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
35
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
libraziti
libraziti
1389/12/26
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی پیشگفتاری بر جلد 1 سرمایه

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
پیشگفتاری بر جلد 1 سرمایه
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک