رسته‌ها
لباب الالباب - جلد 1
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 107 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 107 رای
ناشر: سلسله انتشارات اوقاف گیب
سال نشر: 1906

لباب الالباب اولین تذکرۀ الشعراء زبان فارسی است که توسط محمد عوفی ، طی سدۀ هفتم هجری قمری (618) به نگارش درآمد. عوفی در این تذکره حدود 370 نفر از شاعران را، معرفی کرده است که احوال و نمونۀ اشعار بعضی از ایشان فقط در همین تذکره آمده و در آثار دیگر سراغی از آنان بدست نمی آید. لباب الالباب در واقع بیشتر از آنکه تذکره الشعرا باشد، مجموعه‌ی شعر شاعرانی است که در زمان و پیش از عوفی می‌زیستند؛ و البته اشاره‏های کوتاهی نگارنده در آغاز گزینه‏های خود از شاعران آورده که چندان دقیق نمی‌باشد. با این حال به عنوان مجموعه‌ی شعر شاعران از اعتبار و ارزش فوق‏العاده‏ای برخوردار است؛ چرا که مخاطبان خود را با نمونه‏های فراوان آثار بسیاری از شاعران قدیم آشنا می‏کند.
محمد عوفی اهل ماوراءالنهر بود، در بخارا تحصیل کرد، در اواخر سده ششم و اوایل سده هفتم مدتی در شهرهای خراسان و ماوراءالنهر به سیاحت پرداخت و سپس مدت زمان درازی را در هند گذراند. از زندگی نامه‌ی او، چون زندگی نامه برخی شاعرانی که شعرهای آنان را در کتاب لباب الالباب گردآورده است، اطلاعات چندانی در دست نیست.
محمد عوفی کتاب "جوامع الحکایات و لوامع الروایات" را نیز تالیف و کتاب "الفرج بعدالشدة" اثر "تنوخی" را از عربی به فارسی ترجمه کرد.

متن لباب الالباب نخستین بار با تصحیح انتقادی ادوارد براون و مقدمه و یادداشتهای علامه محمد قزوینی در دو مجلد در سالهای 1903 (نیمه دوم کتاب) و 1906 (نیمه نخست کتاب) در سلسله انتشارات اوقاف گیب در لندن به چاپ رسید. سعید نفیسی در سال 1335 تصحیح انتقادی جدیدی از آن را با یادداشتها و آگاهیهای تاریخی افزوده آماده ساخت که کتابفروشی ابن‏سینا آن را منتشر کرد. همچنین نسخه‌ی تازه کتاب لباب الباب، اخیراً توسط انتشارات هرمس منتشر شده، که بر اساس نسخه ادوارد بروان تنظیم شده و مقدمه و حواشی علامه قزوینی و تعلیقات و توضیحات سعید نفیسی را نیز در بر می گیرد و کشف الابیات نیز بدان افزوده شده.

نورالدین محمد عوفی بخاری، تاریخ‌نگار، مترجم و ادیب ایرانی که در اواخر سدهٔ ششم و اوایل سدهٔ هفتم هجری، می‌زیست. او به محمدبن محمد عوفی بخاری و سدیدالدین محمد عوفی نیز مشهور و ملقب است به سدیدالدین یا نورالدین.

از اعقاب عبدالرحمان‌بن عوف از صحابه پیامبر اسلام بود و بهمین سبب خاندان او به عوفی شهرت دارند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
480
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
mahdi214
mahdi214
1389/11/27
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی لباب الالباب - جلد 1

تعداد دیدگاه‌ها:
14
سلام و مثل همیشه ممنون از کتابهای کمیابی که می ذارین..
سلام دوستان ادوارد براون به هیچ وجه ایرانی نبود و نیست و نمی شود یک مستشرق بود که همش توی سر شیعه می زد و یک صهیونیست بود و اهداف صهیونیستی ضد شیعه را در ایران رواج می داد و به ویژه وهابی گری و بهایی گری را برای اهداف دولت انگلیس . از همه مهمتر این که تاریخ ادبیات برای ما نوشت و در آن همش تو سر صفویه زد که هیچ کاری برای ادبیات ما نکردند و این همه اشعار شیعی اون ها را ندید.
یک غیر ایرانی همیشه غیر ایرانی است حتی بی غرض و مرض ولی اونایی که تو مملکت ما اومدند همشون هم غرض داشتن و هم مرض
[quote='Molla nasredin']تردید عزیز سلام
در این که ادوارد براون نابغه ی بی نظیریست شک ندارم، یک جورایی ایرانیست این آدم، کتابی دارد با عنوان " چگونه در کرمان تریاکی شدم!" پیدا کردی بخوان، خالی از لطف نیست.[/quote]
سلام و بسیار سپاس
واقعا کلی از مشکلات رو حل کردید، به خصوص برای شهرهای کوچک
خدا خیرتون بده
برای اولین دریافت خوب بود احساس کردم در کتابخانه مرکزی ام ودر مجموع جالب بود
سپاس دوست گرامی ...
درباره لینک اول به خودم شک کردم
سپاس
به روی چشم من فقط کتاب ذوالقرنین را خوندم ملا جان
اما خیلی سخت کتاب پیدا کردن ان هم با این تیراژ کتاب ها که از تعداد شهر ها کم است البته کتاب خوب
نمونه هایی از این کتاب را می توانی در آثار استاد ارجمند؛ باستانی پاریزی ببینی، مثلا در کتاب "از سیر تا پیاز"
راستی آثار استاد پاریزی را می خوانی؟ استاد بلامنازع تاریخ، اصولا آدم باحالیست؛ روشنفکر است؛ کلمه هم درست می کند! مثل خودمشتمالی!! برای وقتهایی که آدم کمی به حساب خودش می رسد!!
ملا جان درود
من کتاب یک سال میان ایرانیان است را خوندم اخر کتاب هم دو سه تا بیت درباره ترک معشوق ( تریاک ) دارد اما کتاب در کرمان را نخوندم
تردید عزیز سلام
در این که ادوارد براون نابغه ی بی نظیریست شک ندارم، یک جورایی ایرانیست این آدم، کتابی دارد با عنوان " چگونه در کرمان تریاکی شدم!" پیدا کردی بخوان، خالی از لطف نیست.
لباب الالباب - جلد 1
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک