رسته‌ها
شیخ محمد خیابانی
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 31 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 31 رای
شیخ محمد خیابانی پسر حاجی عبدالحمید خامنه‌ای تاجر (پدرش سی سال در شهر پتروفسکی اقامت و به تجارت اشتغال داشت) در روستای خامنه ارونق از توابع تبریز متولد شد.
پس از مقداری تحصیلات مقدماتی به روسیه رفت و مدتی در نزد پدر خود به کار مشغول بود و دیری نگذشت که به تبریز بازگشت. و به تحصیل علوم دینی پرداخت فقه و اصول را از حاج میرزا بوالحسن آقا انگجی فرا گرفت و فریب الاجتهاد شد. هیأت، هجوم و حساب حکمت، کلام و ادبیات نیز آموخت. پیش از انقلاب مشروطه مدتی امام جماعت بود. احتمالاَ از جوانی در اندیشه حق طلبی و آزادی‌خواهی بود و راه رسیدن به آن را در ذهنش مورد بررسی قرار می‌داد و به این نتیجه رسید که رد ایرن نخست باید یک انقلاب فکری بوجود آورد و از این راه مردم را به حقوق خویش آشنا گردانید.
در انقلاب مشروطه مانند دیگر مجاهدان ضد مستبدان به مبارزه و جنگ برخاست چندی بعد عضو انجمن ایالتی آذربایجان گردید. چون مجلس به توپ بسته شد و محمدعلی میرزا حلقه محاصره تبریز را روز به روز تنگتر می‌کرد شیخ سخت به مبارزه برخاست.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
517
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
Pir pesar
Pir pesar
1389/11/19

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی شیخ محمد خیابانی

تعداد دیدگاه‌ها:
1
با تشکر از زحمات شما برای نشر دانش، روان شاد علی‌ آذری در سال ۱۳۵۴ دار فانی را وداع گفته است.
سایت زندگی‌ او این است:
http://www.rezahamraz.com/fa/index.php?option=com_content&task=view&id=449&Itemid=55
بنا بر این کتابهای او مشکلی‌ برای تکثیر ندارد. لطفا برای شادی روح او، یاد آوری زحماتش و شناخت دو ابر مرد بزرگ شرق و غرب کشورمان شیخ محمد خیابانی و محمد تقی‌ خان پسیان اگر ممکن است آثار او را برای استفاده دانش دوستان بگذارید.
سپاسگزارم.
شیخ محمد خیابانی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک