رسته‌ها

لغت نامه توضیحی ترکی آذربایجانی - جلد 1

لغت نامه توضیحی ترکی آذربایجانی - جلد 1
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 101 رای
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 101 رای
کار بر روی کتاب (آذربایجان دیلینین ایضاحلی لوغتی) در سال‌های 40 قرن پیش با همت گروهی از زبانشناسان، لغت‌شناسان به سرپرستی «پروفسور علی‌حیدر اوروجوو» شروع شد و اولین نشر آن در 1966 اتفاق افتاد و 14 سال بعد دومین ویرایش آن به چاپ رسید. ویرایش‌های نخست با الفبای سیریلیک در آذربایجان شوروی به چاپ رسیده بود و شامل سه جلد می‌گردید. ویرایش سوم این اثر ستبر توسط «بهزاد بهزادی» در سال 1376 در انتشارات «درسا-تهران» در سه جلد در ایران منتشر گردید که به زودی نایاب شد.
اثر حاضر نسخه‌ی چهار جلدی این لغت‌نامه است که با الفبای لاتین و با ویرایش و بازبینی دوباره به سال 2006 در «آکادمی ملی علوم آذربایجان» به انجام رسیده است و توسط انتشارات «شرق- غرب» در باکو به چاپ رسیده است.
نسخه‌ی الکترونیکی این مجموعه‌ی بی‌نظیر، با کیفیتی بسیار عالی در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
744
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
altay1284
altay1284
1389/09/17

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی لغت نامه توضیحی ترکی آذربایجانی - جلد 1

تعداد دیدگاه‌ها:
42
اگر که آموزش زبان تورکی آذربایجانی، خواندن و نوشتن، شناخت فرهنگ گذشتگان و نیاکان این خطه، شناخت اساطیر و مفاخر این خطه، شناخت تاریخ چند قرن گذشته،احترام به هم نژادهای تورک در سراسر جهان و آموزش مفاهیم و تاریخ و زبان و... به فرزندان خطه ی آذربایجان ملاک به نژادپرستی، تجزیه طلبی و پانتورکسیم باشد شخصا اعلام می‌کنم بنده یک پانتورک هستم، اما اگر همه ی موارد گفته شده برای زبان فارسی رو هموطنان فارس زبان دارند و بلامانع هست تلقی به نژادپرستی نیست
کلا امام علی می فرماید
هر چه برای خود میپسندی، برای دیگران هم بپسند و هر آنچه برای خخود نمی‌پسندی برای دیگران هم مپسند. این ی جمله برای دعوای تورک و فارس کافیه
[quote='sayeh_a']سلام دوستان.من این کتابو هنوز دانلود نکردم.اول چند صفحه ای از نظرات رو خوندم تا شاید دستم بیاد که کیفیتش چطوره.اما شکه شدم.اینجا چه خبره؟ من ترک نیستم.و همیشه شاهد مسخره کردنشون توسط بقیه بودم.و شدیدا هم با این موضوع مخالف بودم.و هستم.همیشه فکر میکردم این حرفا یه شوخیه و سرگرمی.(هرچند که شوخیشم زشت)اما هیچ وقت فکر نمیکردم موضوع تا این حد جدی باشه.!!!جدا شکه شدم.یجوری اینجا جبهه گرفتن دوستان و بعضیاشون چیزایی گفتن که موندم توش.انگار دشمنه خونین همن.وای خدایا .ما کجا میریم؟ این حرفا یعنی چی؟ قدرت الان دسته تو فردا نخواهد بود یعنی چی؟ زبانه ترکی غنی تر یا فارسی غنی تر؟خوب هرکدوم غنی تر باشه.که چی؟ما قبل از ترک و کردو فارسو لرو... بودنمون انسانیم.غیر از اینه؟ بعد اون هممون ایرانی هستیم.هم وطن! من هم نوع من !این جبهه گیریا درست نیست.کاش یکم فکر کنیم.کاش بجایه اینکه یه یه قومی یه صفتی بدیمو ازش بیزاری کنیم از اون صفت دوری کنیم.دوستان بد و خوب یه قومیت ملیت و... نیست.همه جا هم بد هست و هم خوب.حداقل از دوستانه اینجا که به هدف کتابو کتابخوندن میان تو کتابناک این تعصبات بیجا بعیده.جدا متاسف شدم.....[/quote]
فرمایشات شما کاملا متین است. در نحوه صحبت کردن همه ازادند. همه ایرانی هستند. و تعصب و تمسخر همدیگر هم بیجا و بی معنی. زبان وسیله ارتباط هست. نه وسیله تفاخر و نژاد پروری و نژاد دوستی و تعصب نژادی! خوب که چی بشود. خوب حالا من فارس .شما ترک. ایشان عرب. او هم بلوچ! اتفاق خاصی افتاد. اتفاق در پیشرفت و فردا را بهتر از امروز کردن است. اتفاق رفتن به سمت یک زندگی شرافتمند و زیباست. اتفاق انجاست که تو ایرانی بتوانی هنری از خود نشان دهی که چشمها به سمتت برگردد و نگاهها به تو خیره شود. اتفاق انجاست که جهان و دیگران را به خود محتاج کنی. نه اینکه دایم کاسه گدایی دستت باشد و محتاج و نیازمند عالم و عالمیان شوی.
زبان ترکی در ایران (بیش از 25 میلیون نفر)، ترکیه (بیش از هفتاد میلیون نفر) ، جمهوری آذربایجان (بیش از هشت میلیون نفر) ، ترکمستان ، قزاقسان ، اربکستان ، کریمه و تاتار ، (و بسیاری از جمهوری های خودمختار شوروی سابق) ، عراق (بیش از دو میلیون ، بویژه منطقه کرکوک) ، افغانستان (بیش از دو میلیون نفر) ، بسیاری از کشورهای اروپای شرقی ، بخشی از قبرس ، ترکستان چین (سین کیانگ / شینجان با مرکزیت کاشغر بیش از 15 میلیون ترک مسلمان ؛ البته آمار مسلمانان چین در حدود هشتاد میلیون نفر بوده که در زمان حکومت کمونیست ها به قتل رسیدند و اکثریت مسلمانان چین از ترک ها هستند و خانجو (چینی) خیلی اندک است؛ در آمار غیر رسمی آمار مسلمانان چین صد میلیون برآورد می شود) ؛ تکلم می شود.
از دیدگاه زبان شناختی ؛ هیچ زبانی بر دیگری برتری ندارد ، زیرا زبان وسیله تفهیم و تفاهم است از این دیگاه ربان چینی با فارسی و عربی و زبان های دیگر در ماهیت و کارکرد تفاوتی ندارد. اما تفاوت صوری زبان ها از نظر واژگان و ساختار دستور زبان آنان است.
انتخاب و آپلود چنین مجموعه ی باارزشی ، آن هم با کیفیت اسکنی چنین بی نقص ، یقینا لایق عالی ترین قدردانی ها و بالاترین امتیازهاست .
من کردم باید به اقوام احترام گذاشت قوم ترک مردم خوبی هستند
[quote='saba va yalda']زبان ترکی زبان سوم مطرحه جهانه
من خودم ترکم و افتخار میکنم که ترکم
نژاد ترک هم جزئی از ایرانه عزیزمونه
لطفا احترام بزارین...[/quote]
نباید سخن گفت ناساخته // نشاید بریدن نینداخته
هموطن عزیز گویا سخت دچار توهم شده‌اید! زبان ترکی از هیچ لحاظ سومین زبان جهان نیست. این دروغ و فریبی بزرگ است که سران مزدور فرقه‌ی پان‌ترکیسم برای نخستین بار در نشریه امید زنجان آن را اشاعه دادند و عوام الناس بی‌خبر از همه جا آن را حقیقتی محض و مقدس قلمداد کردند و هیچ کس از خودش نپرسید که چنین ادعای بزرگی را که کدام مرجع جهانی و در کدام منبع شناخته شده و معتبری اعلام کرده است.
در محدوده‌ی کشور ایران جز نژاد ایرانی، نژاد دیگری وجود ندارد و سخن گفتن به زبان ترکی یا هر زبان دیگری، نژاد و تبار گویندگان آن را متفاوت نمی‌سازد. نژاد ترک مشخصه‌های متمایزی چون "چشم تنگ، پوست زرد و بینی پهن" دارد و روشن است چنین نمونه‌هایی در ایران مشاهده نمی‌شد و وجود ندارد.
کسی با زبان ترکی مخالف نیست منتها عده ای تجزیه طلب اهداف شومشان را پشت زبان ترکی پنهان می کنند ما با پانترکها مشکل داریم نه زبان ترکی زنده باد همه اقوام ایرانی
[quote='kashkayi']Yoldaşlar ben nasıl bu kitabı indereceyim?
دوستان این کتابو چه جوری دانلود کنم؟[/quote]
[quote='گیلدخت']
کاربر گرامی در حال حاضر کتاب ها از سوی مسئولان سایت در حال بررسی است تا پس از تایید و بررسی حق نشر ، لینک دریافت آن فعال گردد. لذا انجام درست این مرحله ، صبر شما عزیزان را می طلبد.
[/quote]
Yoldaşlar ben nasıl bu kitabı indereceyim?
دوستان این کتابو چه جوری دانلود کنم؟
زبان ترکی زبان سوم مطرحه جهانه
من خودم ترکم و افتخار میکنم که ترکم
نژاد ترک هم جزئی از ایرانه عزیزمونه
لطفا احترام بزارین...
لغت نامه توضیحی ترکی آذربایجانی - جلد 1
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک