رسته‌ها
خاطرات بزرگ علوی
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 400 رای
درباره:
بزرگ علوی
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 400 رای
به اهتمام: حمید احمدی

551 صفحه


«همه آنچه را که باید بگویم، گفته و ضبط کرده ام و نزد دوستی محفوظ نگاه داشتم تا آنرا پس از مرگم انتشار دهد.» بزرگ علوی، دسامبر 1996

مجتبی بزرگ علوی از نثرنویسان برجسته ادبیات فارسی سده بیستم میلادی و مشهورترین نویسنده چپ‌گرای ایران است. بزرگ علوی در بهمن ماه ۱۲۸۲ (دوم فوریه ۱۹۰۴) در تهران متولد شد. پدر او حاج سید ابوالحسن و پدر بزرگش حاج سید محمد صراف نمایندهٔ نخستین دوره مجلس شورای ملی بود. مادر وی نوهٔ آیت‌الله طباطبایی بود. سید ابوالحسن علوی و همسرش خدیجه قمر السادات که از طرفداران مشروطیت بودند دارای شش فرزند، سه دختر و سه پسر بودند که مجتبی بزرگ فرزند سوم آنان بود. ابوالحسن علوی از اعضای حزب دموکرات ایران بود که این حزب به گواه تاریخ از بدو تشکیل در آغاز مشروطه با نفوذ بیگانگان یعنی انگلیس و روس که در آن زمان چشم طمع به ایران دوخته بودند، مقابله می‌کرد. او به عنوان بازرگان با آلمان معاملات تجاری داشت و در هنگام جنگ جهانی اول در این کشور اقامت داشته و پس از اتمام جنگ نیز اینجا ماند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
551
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hamid
hamid
1387/08/07

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی خاطرات بزرگ علوی

تعداد دیدگاه‌ها:
10
وقتی از زندان آزاد شدم و چند بار او[گیتا یا مارگریتا همسر بزرگ علوی] را دیدم که شنیدم : روزی پس از بازگشت او از زندان ، افسری او را که پیاده از زندان قصر تا ایستگاه اتوبوس برود ، فریب داده و سوار اتومبیلش کرده و پیش یکی از برادران شاه برده ، کدامشان نمیدانم ، این برادر شاه می خواسته است به او تعرض کند .من نمیدانم کدام یک از این برادران او بوده.
احمدی - میتوانست شاپور علیرضا بوده باشد.
علوی - این برادرش که بعدها از هواپیما سقوط کرده.
احمدی - خودش است.
فک میکنم مصاحبه با بزرگ علوی در تاریخ شفاهی هارورد نیز باشد
نتوانستم پیاده کنم. کاستی از من بود با پایگاه و یا کتاب و یا دیگران...؟!
خدا بیامرزه بزرگ علویو واسه بهترین کتابش گیله مرد که از بین هزران کتابی که خوندم این کتاب بهترینشونه.
خاطرات بزرگ علوی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک